Signe Woxen oplever, at hun ofte kommer hjem med inspiration til sin egen undervisning, når hun har været censor.Foto: Kristoffer Juel Poulsen.
Lærere er begejstrede - og bruger alt for meget tid: ”Censorrollen gør mig dygtigere”
Over halvdelen af de lærere, som i disse dage er censorer ved elevernes afgangsprøver, bruger mere tid, end de får løn for. Alligevel siger ni ud af ti i en ny undersøgelse, at de er glade for opgaven. Signe Woxen kalder den ’’et frisk pust’’ til sin lærergerning.
”Man får inspiration og faglig udvikling”. ”Man bliver skarp
på krav og får inspiration til egen undervisning”. ”Det giver stort perspektiv
på min egen skole og egen praksis”.
Annonce:
Sådan
svarer lærere, når de bliver spurgt om, hvad det er, de godt kan lide ved at
være censorer. I en ny undersøgelse foretaget af fagbladet Folkeskolen
fortæller 92 procent af de lærere, der har været kommunal censor inden for de
seneste tre år, at de har oplevet censorrollen som positiv eller meget positiv.
Samme svar lyder fra 85 procent af de lærere, der er udpeget af Børne- og
Undervisningsministeriet som beskikkede censorer.
En
af lærerne i undersøgelsen er Signe Woxen, som underviser i dansk og engelsk i
10. klasse på Tingagerskolen i Ringe. Hun oplever, at hun ofte kommer hjem med
inspiration til sin egen undervisning.
”Som
censor bliver jeg inspireret til mit fag i forhold til både pensum, didaktik og
kommunikationen med eleven. Det kan være både tekster og billeder. Oplevelserne
som censor har 100 procent været med til at forme mig professionelt, især i
mine første år som censor”, siger Signe Woxen.
Rollen
giver et friskt pust til en rutinepræget hverdag. Som censor kan hun udfolde og
udvikle sig på andre måder, end hun kan i sine daglige team.
Annonce:
”Jeg
oplever nye ting og bliver konfronteret på andre måder. Jeg har arbejdet sammen
med mine teamkolleger i ti år, så der kan hurtigt komme en forudindtagethed i
dagligdagen”, siger Signe Woxen.
I
Danmarks Lærerforening nikker formand for overenskomstudvalget Morten Refskov
genkendende til lærernes entusiasme for censoropgaven.
”Som
censor får du mulighed for at sparre og videndele med kolleger, du får
inspiration til dit fag, og du får samtidig mulighed for at give eleverne en
god oplevelse med at gå til eksamen. Det er helt klart noget af det, der
motiverer”, siger han.
Der er to typer af censorer i folkeskolen. Kommunale
censorer, som er lærere, der som en del af jobbet i udskolingen er mundtlige
censorer på andre skoler i nærområdet. Og statsligt beskikkede censorer – til
mundtlige eller skriftlige prøver – udpeget af Børne- og
Undervisningsministeriet.
Lærerne
i undersøgelsen udtrykker samme begejstring for de to typer af censorarbejde.
Det giver inspiration, variation og ny viden. Men et frisk pust betyder ikke et
pusterum, for censoropgaven tager meget tid.
De
beskikkede mundtlige censorer kan forvente at bruge højst fire arbejdsdage per
prøvetermin eksklusive forberedelse, oplyser Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet. Som almindelig kommunal censor ved de mundtlige prøver får man ikke
ekstra løn, men man kan få ekstra forberedelsestid. Hvor meget varierer fra
skole til skole.
Om undersøgelsen
Fagbladet Folkeskolen har i samarbejde med Danmarks
Lærerforening gennemført en undersøgelse af lærernes oplevelser af arbejdet som
censor i perioden 6. til 18. marts 2025. 1.276 lærere har besvaret
undersøgelsen.
I alt har 557 af de adspurgte i undersøgelsen svaret ja til,
at de inden for de seneste tre år har varetaget opgaven som censor og/eller
eksaminator ved afgangsprøver i folkeskolen.
Og
halvdelen af lærerne i undersøgelsen, som har været ude som kommunal censor
inden for de seneste tre år, fortæller, at censorrollen kræver mere tid end
den, de har fået tildelt.
Annonce:
”Jeg
bruger langt mere tid til at forberede mig som censor end den tid, der reelt
bliver givet til det”, fortæller en censor i undersøgelsen. Og en anden
supplerer: ”Der er ikke sat tid nok af til den grundighed, eleverne
fortjener”.
Oveni
ligger censorarbejdet samtidig med, at lærerne har travlt med at forberede og
gennemføre afgangsprøver for deres egne klasser.
”Det
er en opgave, der altid ligger på et træls tidspunkt, selv om den er på
opgaveoversigten fra årets start. Det er jo ikke, fordi man mangler arbejde som
dobbelt klasselærer, teamkoordinator og koordinator for diverse andre ting”,
fortæller en lærer i undersøgelsen.
Det er ikke altid, at den tildelte tid til at forberede censorjobbet slår til, fortæller lærer Signe Woxen.Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Signe
Woxen har som regel to engelskhold og et danskhold oppe til mundtlig eksamen
hvert år, hvilket betyder, at hun skal være censor cirka tre gange. På skolen,
hvor hun arbejder, bliver lærerne tildelt 15 timers forberedelsestid til hvert
censorat.
Annonce:
Der
er dog stor forskel på, hvor meget forberedelsestid hver prøve reelt kræver.
Signe Woxen fortæller, at mundtlig dansk er langt mere tidskrævende end
mundtlig engelsk, så hun bruger noget af forberedelsestiden fra engelsk på at
forberede prøven i dansk.
”Jeg
har en følelse af, at det går nogenlunde lige op. Men det er jo ikke alle, der
har det privilegium. Det kommer an på, hvilke fag man underviser i”, siger hun.
Beskikkede censorer er erfarne censorer, som har ansøgt og
er blevet indstillet af deres skoleledere og derefter udpeget af Børne- og
Undervisningsministeriet til at varetage opgaven. De er censorer ved mundtlige
prøver i andre dele af landet for at sikre ensartethed i prøveafholdelserne på
landsplan.
En
af dem er Birgitte Therkildsen, som har været beskikket censor til skriftlige
og mundtlige prøver gennem 25 år. Hun valgte i sin tid at blive beskikket
censor for at holde sig ajour med opgavetyper, opgaveformuleringer og de øvrige
forhold omkring prøverne.
”For
den mundtlige censurs vedkommende handler det om et godt samarbejde med lærere,
indblik i opgivelser og danskfaglige tilgange og så selvfølgelig mødet med
eleverne i prøvesituationen. Samlet set giver det mig overblik og mulighed for
at videreformidle det – både form, indhold, muligheder og udfordringer – på
kurser og i andre faglige sammenhænge”, siger hun.
Jeg får mulighed for at få et indblik i andres valg af metoder og materialer. Derudover kommer man ud og møder sine kolleger og ser andre skoler. Det kan jeg rigtig godt lide, da det giver et stort perspektiv på sin egen skole og egen praksis.
Lærer i undersøgelsen
Som
beskikket censor ved hun allerede, hvilke skoler hun skal være censor på i
marts, modsat de kommunale censorer, der først får besked i slutningen af
april, når fagene er blevet udtrukket.
”14.
marts tog jeg kontakt til den lærer, som jeg skal være ude hos i år. Fordi hun
ikke har prøvet det før, har vi haft nogle gode samtaler og skrevet frem og
tilbage. Hun sender oversigter og forslag, og jeg kommenterer”, fortæller hun.
Forskellig forberedelsestid
Beskikkede mundtlige censorer modtager heller ikke ekstra
løn, men ministeriet dækker udgifter til hotel og transport i forbindelse med
prøver andre steder i landet plus et lille beløb til småudgifter og et beløb
til kost. Birgitte Therkildsen undrer sig over, hvor forskelligt det er fra
kommune til kommune, hvor mange timer der er afsat til censoropgaven ved de
mundtlige prøver.
”Der
er nogle uretfærdigheder i tidsfordelingen, som kommer af, at det er lokalt
bestemt, og at antallet af eksaminationer per dag er forskelligt. Danmarks
Lærerforening har ikke gjort så meget for, at det skal være fælles, så det
bliver aftalt lokalt. Jeg synes ikke, at det er retfærdigt alle steder”, siger
Birgitte Therkildsen.
Hos
Danmarks Lærerforening understreger formand for overenskomstudvalget Morten
Refskov, at fagforeningen gerne ville fastlægge centrale bestemmelser for
arbejdstiden som censor.
Foto: Kristoffer Juel Poulsen.
”Når
vi ikke har et centralt fastsat timetal på opgaverne som censor, handler det
om, at visiden 2013 har mødt en arbejdsgiver, der overhovedet ikke har været
interesseret i centrale bestemmelser på arbejdstiden”, siger han og fortsætter:
”Vi
har i Danmarks Lærerforening naturligvis haft stor interesse i, at det her
bliver fastsat centralt, men det er arbejdsgiversiden som sagt ikke
interesseret i”.
Lønnen lod vente på sig
De beskikkede skriftlige censorer modtager betaling svarende
til, hvor mange besvarelser de bedømmer, ud fra en rettenorm, og de beskikkes
for en periode på tre år. Men heller ikke den opgave er der reelt tid nok til,
fortæller lærerne i undersøgelsen.
”Retteopgaven
som beskikket skriftlig censor kan ikke varetages forsvarligt med den nuværende
akkord”, skriver en censor.
Dertil
kommer, at der sidste år var problemer med udbetalingen af løn, og nogle af de
beskikkede censorer fik først løn midt i september, hvor de tidligere har fået
den 1. eller 15. juli. Forsinkelsen skabte utilfredshed blandt de beskikkede
censorer, hvilket også er tydeligt i undersøgelsens besvarelser. Som en af
lærerne fortæller:
”Jeg
er stoppet som skriftlig censor, da det simpelthen er et for bøvlet system, når
man skal indberette løn og så videre”.
Det er en måde at udvikle sig på, som man ikke kan gøre til daglig i sit eget team. Når man er ude som censor, åbner der sig en ny og større verden i forhold til det fag, man underviser i.
Lærer i undersøgelsen
Hos
Danmarks Lærerforening fortæller Morten Refskov, at de beskikkede skriftlige
censorers løn fremover forventes at komme mellem september og oktober.
”Det
væsentlige i den forbindelse er, at der er klare linjer, så lærerne ved,
hvornår de får betaling for det arbejde, de har udført”, siger han.
Censorrollen er blevet vigtigere
Generelt er formålet med censorer, at de skal fungere som
kvalitetskontrol og sikre retfærdige og ordentlige eksaminer, fortæller lektor
på Via UC Solveig Troelsen, som har skrevet ph.d. om den skriftlige
afgangsprøve i dansk.
”Eksaminators
rolle under en mundtlig eksamen er at sørge for, at eleven får mulighed for at
vise, hvad han eller hun kan. Censors opgave er at holde øje med, at det sker,
og at alle regler overholdes”, fortæller hun.
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Tidligere
vurderede både læreren og en censor elevernes aflevering til afgangsprøven.
Hvis de ikke var enige, skulle læreren tage kontakt til censor for at votere.
Men siden 2016 har det udelukkende været en beskikket censor, der bedømmer de
skriftlige opgaver.
”Der
har været utrolig meget kritik af den ordning, fordi den er ekstremt
upålidelig. På trods af at karaktererne er fuldstændig afgørende for elevernes
fremtidsmuligheder”, siger Solveig Troelsen.
Hun
mener, at censorrollen er blevet gradvist vigtigere, i takt med at
afgangsprøverne har fået større betydning for elevernes uddannelsesmuligheder.
Frem
til 2006 var afgangsprøverne ikke obligatoriske, og en egnethedsvurdering
afgjorde, om eleverne kunne komme ind på en gymnasial uddannelse efter
folkeskolen.
Men
med skolereformen i 2015 blev det for første gang prøveresultatet, der afgør,
om eleverne kan starte på en ungdomsuddannelse.
Og
en politisk aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse
har vedtaget, at eleverne fra 2030 skal opnå et gennemsnit på 6 i de
afsluttende standpunktskarakterer og til prøverne for at være egnet til STX.
Når
Solveig Troelsen har talt med fokusgrupper af censorer, har hun været
overrasket over, at de ikke føler større pres over, at karakteren har afgørende
betydning for elevernes fremtidsmuligheder.
”De
synes, at det er alvorligt og vigtigt, men de synes faktisk ikke, at det er
skræmmende”, fortæller Solveig Troelsen.
Lærer
på Tingagerskolen Signe Woxen oplever heller ikke, at der er lagt yderligere
pres på censorerne.
”Jeg
har i hvert fald ikke haft en oplevelse af, at vi nu skal tænke mere over,
hvilke karakterer vi giver. Jeg tror heller ikke, at eleverne er blevet mere
opmærksomme på karakterer. Det har de altid været”, siger hun.
Kommunale og beskikkede censorer
En censors rolle er først og fremmest at sikre, at eksamen
forløber efter reglerne, så eleverne får en retfærdig eksamination. Der findes
to typer censorer:
Kommunale censorer: Kommunale censorer er lærere, der som
regel selv skal have en klasse op til eksamen det år. De indgår i en kommunal
censorring, hvor de bliver udsendt til en anden skole i kommunen. Det kaldes en
ring, fordi skolerne som udgangspunkt skal sørge for, at to lærere ikke bliver
censorer for hinanden. De kommunale censorer bedømmer kun mundtlige
eksaminer.
Statsligt beskikkede censorer: Den anden type censorer er
erfarne censorer, som har ansøgt, er blevet indstillet af deres skoleleder og
udpeget af Børne- og Undervisningsministeriet til at bedømme enten mundtlige
eller skriftlige prøver. De er altid censorer i andre landsdele, end hvor de
selv underviser.
For at blive beskikket censor skal lærerne have undervist i
faget i minimum tre år og inden for de seneste tre år have ført en klasse til
afgangsprøve. De kan deltage i et årligt kursus for beskikkede censorer.
Formålet med de beskikkede censorer er at sikre ensartethed i
prøveafholdelserne på landsplan. Statsligt beskikkede censorer beskikkes i en
periode på tre år.