Forskning

Mange elever får forbedret deres selvværdsfølelse af at gå i 10. klasse, siger formand for undervisningsudvalget i DLF Bjørn Hansen.

DLF om ny undersøgelse af 10. klasse: En ommer

En ny undersøgelse fra Undervisningsministeriet viser, at kommunale 10.-klasser ikke virker. Men hvordan det er gået elever, der har taget 10. klasse på et 10. klassecenter, er ikke blevet undersøgt. Og det er langt de fleste. Derfor giver undersøgelsen ikke et retvisende billede af, hvad 10. klasse faktisk kan, lyder kritikken fra DLF.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Effekten af kommunale 10. klassetilbud" hedder en ny undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) har lavet for Undervisningsministeriet.

Og rapporten konkluderer følgende:

"Undersøgelsen viser ingen positive effekt af at tage det kommunale 10. kassetilbud, der er placeret i tilknytning til en folkeskole, i forhold til at tage en ungdomsuddannelse".

Men det er en meningsløs konklusion, mener Danmarks Lærerforening (DLF), for det er kun en meget lille del af landets 10.-klasser, der er blevet undersøgt, nemlig dem, der ligger på en folkeskole.

Langt de fleste elever, der går i 10. klasse, gør det jo i såkaldte 10. klassecentre - og hvordan de klarer sig i ungdomsuddannelserne har Eva ikke blevet undersøgt. De er simpelthen ikke med i undersøgelsen. Og hvor mange af de elever, som har taget 10. klasse på en efterskole, der gennemfører en ungdomsuddannelse, har Eva heller ikke undersøgt.

Evaluering: 10. klasse i folkeskolen virker ikke

Et misvisende billede af 10. klasse

"Undersøgelsen giver ikke et billede af, hvad 10. klasse kan, og derfor skulle man hellere gå en anden vej rundt for at vise, hvad 10. klasse faktisk er for en størrelse - fordi der er så mange elever, der går i nogle helt andre former for 10. klasse", siger formand for ndervisningsudvalget i DLF Bjørn Hansen.

"Man skulle hellere fokusere på, at eleverne på 10. klassecentrene klarer sig godt og kvalificere det ved at spørge elever, som har gået i forskellige former for 10. klasser og få deres bud på det", tilføjer Bjørn Hansen.

"For det, vi hører fra tidligere undersøgelser, er, at eleverne faktisk får et større selvværd af at gå i en 10. klasse. Og dermed bliver de også mere parate til at komme videre i ungdomsuddannelserne", uddyber han.

DLF: 10. klasse skal fortsat være en del af folkeskolen

Eva indrømmer begrænsninger i undersøgelsen

Eva lægger ikke selv skjul på, at undersøgelsen er behæftet med problemer og begrænsninger.

"Det er langt vanskeligere at undersøge effekten af 10. klasse, hvilket har krævet en række afgrænsninger i forhold til hvilke elever og hvilke 10. klassetilbud, der kan beregnes en effekt for. Det har således kun været muligt at afdække effekten af kommunale 10. klassetilbud, der er placeret i tilknytning til en folkeskole. Desuden afdækker undersøgelsen ikke effekten af at tage 10. klasse på efterskole", står der således i rapporten.

Og videre: "Undersøgelsen afdækker effekten af 10. klassetilbud, der er placeret på en folkeskole eller samme vej som en folkeskole. Undersøgelsen afdækker ikke effekten af 10. Klassecentre, der ikke er placeret på en folkeskole eller på samme vej som en folkeskole".

Selv om undersøgelsen ikke giver et retvisende billede af 10. klasse kommer den alligevel ud til landets beslutningstagere.

"Rapportens resultater henvender sig til beslutningstagere i ministerier, regioner og kommuner, samt aktører, der interesser sig for unges overgang til ungdomsuddannelserne", står der således i rapporten.

Powered by Labrador CMS