Dansk indskoling
0   2012

Priser til praksisnære projekter

Sådan kan du stimulere de store elevers læselyst. Sådan kan du støtte dine matematiklærerkolleger. Og sådan kan du styrke de små elevers sprogudvikling. Tre praksisnære diplomprojekter blev præmieret ved lærerprofession.dk's prisfest i dag.

Bourdieu og Foucault kan være udmærket, sagde formand for Folketingets forsknings- og uddannelsesudvalg Christine Antorini, da hun i dag overrakte årets priser til diplomprojekter.  Men praksisnær forskning er endnu bedre, tilføjede hun. Og det er der alt for lidt af i dagens Danmark.

Derfor var det en særlig glæde for hende at overrække priser til projekter, der alle netop var praksisnære og handlingsanvisende, sagde hun - ét, der giver råd om, hvordan lærere kan stimulere udskolingselevers læselyst, og ét, der har fokus på vejlederens muligheder for aktivt at støtte matematikkolleger.

Artiklen fortsætter under banneret

Medlem af priskomitéen, skolechef Torben Bugge, Randers, fremhævede den samme pointe i sin pristale.

"Diplomprojekter, der udforsker egen praksis, kan være med til at gøre en god skole bedre", sagde han.

Også vinderprojektet, "Styrkelse af børns skriftsprog", blev af priskomitéen og Christine Antorini  fremhævet for sit "klare sigte på skoleudvikling og grundige overvejelser om implementering".

En lærerig rejse

Prisvinderen Tina Kornbeck Nielsen sagde i sin takketale, at det havde været en "lærerig, toårig rejse".

"Undervejs har jeg kunnet give mine erfaringer videre under selve implementeringen, og det er det, jeg har været gladest for", tilføjede hun. 

Mere fokus på det sproglige

En masse viden går tabt, når børn tager skridtet fra børnehave til skolen. Det skal der laves om på, siger Tina Kornbeck Nielsen til fagbladet Folkeskolen.

Der er meget opmærksomhed på, om Emil eller Ida er glade, når de møder op til første dag i skolen. Men knap så meget fokus på, hvordan de klarer sig sprogligt.

Det fik Tina Kornbeck Nielsen til at arbejde med betydningen af børnenes overgang til skolen.

 »Målet er, at børnene bliver bedre til at læse og skrive, fordi et tidlig sprogfokus forebygger skriftsproglige vanskeligheder«, siger hun.

Til dagligt arbejder hun på Virupskolen i Aarhus. Her var der ikke tidligere noget samarbejde med hverken børnehaver eller forældrene om børnenes tidlige skriftsprog. Men det var Tina Kornbeck Nielsen med til at ændre. To gange har hun fået tildelt 100.000 kroner af den lokale innovationspulje i Aarhus til at skabe et samarbejde. Projektet har nu kørt i to år.   

Hun har udformet gode råd til, hvordan skolerne kan få bedre hånd om overleveringen. »Skolerne skal skabe en procedure med børnehaverne for overleveringen. Og det er vigtigt, at de bliver vejledt i, hvordan man håndterer overgangen bedst muligt«.

Inspiration fra Sverige

En studietur til den lille svenske by Öjaby viste, at daginstitutionerne og indskolingen lukker helt ned fire dage om året for at tale samarbejde. Det imponerede Tina Kornbeck Nielsen. »Da vi kom tilbage, sagde vi til vores skoleleder, at dét skal vi også have«, fortæller hun. Derfor skal de nu lave temaeftermiddage for personalet i vuggestuerne, børnehaverne og indskolingen.

Og det er lederne, der skal få det til at ske. "Ledelserne skal sætte nogle rammer for, hvordan samarbejdet skal fungere. Der skal være nogen, der tager styringen for, at vi får mulighed for at samarbejde".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.115 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.492 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.174 andre er allerede tilmeldt