Efteruddannelsen i sprogfagene har fokus på at bygge bro mellem forskning og praksis, siger Karoline Søgaard, der er tovholder på engelskfaget.

Sprog- og idrætslærere kan få faglig opdatering

DLF åbner nu for, at sprog- og idrætslærere kan søge om et kursus, hvor de kan få opdateret deres linjefag med den nyeste viden, redskaber og inspiration. DLF står bag efteruddannelseskurserne, der er betalt med midler fra A.P. Møller Fonden. Senere følger andre fag.

Publiceret

TASK-BASERET UNDERVISNING

I task-baseret undervisning går bevægelsenfra fluency til korrekthed - fra indhold tilform - og undervisningen er bygget op omkring kommunikativeopgaver, også kaldet tasks. En kommunikativ opgave defineres som enaktivitet, hvor målsproget bruges med et kommunikativt formål forøje og med den hensigt at nå et resultat.

Rammen for et taskbaseret forløb er trefaset:

  • En før-task-del, som har til formål at introducere ogvække interesse for emnet, aktivere elevens baggrundsviden og giveet relevant sprogligt input.
  • En task-del, hvor aktiviteten gennemføres og afsluttes meden løsning ofte i form af et mundtligt eller skriftligtprodukt.
  • En efter-task-del, hvor der fokuseres på sproget,herunder de sproglige problemer der er dukket op underaktiviteten.

Eksempler på tasks kan være jigsaw-lytning og-læsning, hvor eleverne på basis af indhold skal sætte tekststykkeri rigtig rækkefølge. Samtidig træner de kohærens og kohæsion. Etandet eksempel er dicto gloss, der tager udgangspunkti en kort tekst, der læses op eller afspilles to eller tre gange.Under første oplæsning lyttes der kun, mens der under anden og evt.tredje oplæsning må tages notater. Derefter forsøger eleverne i pareller smågrupper at rekonstruere den oplæste tekst så præcist sommuligt, både hvad angår indhold og form. Forhandlingerne skalresultere i et fælles skriftligt produkt, nemlig elevernes versionaf den oplæste tekst.

Kilde: Fælles Mål for engelsk 2009 - uvm.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tal fra en Eva-undersøgelse fra 2013 viser, at knap halvdelen af lærerne ikke mener, at de får den faglige kompetenceudvikling, de har brug for; kun 27 procent har angivet, at deres seneste kompetenceudvikling havde rod i fag eller fagdidaktik.

Og det er netop derfor, at Danmarks Lærerforening har valgt at gå ind i lærernes efteruddannelse og kompetenceudvikling, fortæller næstformand Dorte Lange:

"Vi kan se, at lærernes efteruddannelse har haltet efter i mange år. Vi vil gerne være med til at sikre, at lærerne bliver holdt opdateret i forhold til undervisning i fagene. Vi er rigtig glade for, at vi med pengene fra A.P. Møller Fonden har fået den mulighed for at hjælpe lærerne, og jeg er sikker på, at det falder på et tørt sted".

DLF vil uddanne 1500 lærere for A.P. Møller-penge

Viden til mange Karoline Søgaard er lektor ved Læreruddannelsen Zahle, tovholder på den engelskfaglige kompetenceudvikling og har været med til at tilrettelægge de kommende kurser til sprogfagene. Ligesom Dorte Lange mener hun, at mange vil kunne få glæde af kurserne, ikke mindst fordi kursisterne kommer til at gå derfra med konkret materiale.

"De kommer til at få et review, der er en samling centrale tekster, der udgør det teoretiske grundlag for kompetenceudviklingen. Og så tror jeg, at det vil fungere rigtig godt, at deltagerne skal reflektere over, hvad de fremadrettet selv kan bruge i deres undervisning og dele det i de faglige netværk på folkeskolen.dk. På den måde er der også flere, der kan få gavn af den viden", siger Karoline Søgaard.

Sprogforståelse i centrum Den sproglige efteruddannelse har særligt fokus på at bygge bro mellem forskning og praksis, og her skal lærerne lære det nyeste om at integrere sprogenes form og indhold i undervisningen. For engelsklærerne vil der være særligt fokus på task-baseret undervisning.

A.P. Møller-milliarden: Fonden vil have hjerteblod og lærer-inddragelse

"Forskning inden for fremmedsprogstilegnelse viser, at hvis man ikke arbejder fokuseret med sprogtilegnelsen, så bliver man simpelthen ikke god nok. Man har tidligere troet, at det kom af sig selv, når man hørte og talte det - ligesom med modersmål - men det gør det ikke. Her kan task-baseret undervisning være med til netop at øge det fokus", fortæller Karoline Søgaard.

Selve programmet til forårets efteruddannelseskurser i sprogfagene er ikke klar endnu, men ifølge Karoline Søgaard bliver det et mix af oplæg og workshops, hvor lærerne på baggrund af egen praksiserfaring skal blive inspireret til at arbejde integreret med sprogenes indhold og form, der kan være både grammatik, ordforråd og i udtale. DLF udbyder i 2015 gratis kompetenceløft for lærere i matematik, idræt, sprogfag og håndværk og design. I marts afholdes to kurser i idræt og to i sprogfagene, og til efteråret vil der blive udbudt kurser i alle fire fag. Alle kurserne er af to dages varighed. Læs mere om kurserne og tilmelding til højre. 

Læs mere

Information og tilmelding til forårets kompetenceudviklings-kurseri idræt og sprogfagene.