Nogle skoler har tilbudt deres elever en traditionel udgave af lektiecaféen, som foregår på skolens matrikel. Andre steder har man forsøgt sig med at flytte lektiehjælpen væk fra matriklen for på den måde at motivere en bredere elevgruppe.

Rapport: Resursesvage elever dropper lektiehjælp

Frivillig lektiehjælp tiltrækker de resursestærke og allerede fagligt dygtige. De mindre bemidlede holder sig derimod væk. Det viser ny Eva-rapport, som samler erfaringer fra reformforsøg på 96 skoler.

Publiceret Senest opdateret

Eva-rapport om reformforsøg

4. august udgav Danmarks Evalueringsinstitut en rapport over deerfaringer, som 96 skoler i 35 kommuner har gjort sig, da de iforåret afprøvede et eller flere elementer af den nye skolereform.Erfaringerne har udmøntet sig i en række gode råd til, hvordanreformimplementeringen kan blive en succes. I forhold til at fålektiehjælpstilbuddet til at virke, skriver Eva:

- Det kan være vanskeligt at rekruttere den brede elevgruppe tillektiecaféer. Overvej, hvordan skolen bedst kan motivere alleelever til at deltage.

- Forplejning i lektiecaféen og den faglige fordybelsestid ervigtig. Det kan både være med til at skabe nogle hyggelige rammeromkring tilbuddet og være med til at give eleverne fornyetenergi.

- Lektiecaféen bør bemandes med personale, som ved, hvad derforegår i undervisningen, og som ved, hvilke lektier eleverne harfor. Herudover skaber kendt personale tryghed for eleverne.

- Forældrene spiller en vigtig rolle for at få elever til atdeltage i lektiecaféen og den faglige fordybelsestid. Det er derforvigtigt at informere og involvere forældrene, når man skaltiltrække elever.

- Det er vigtigt at opstille nogle klare mål for den fagligefordybelsestid. Ellers bliver det uklart for eleverne, hvad måleter, og eleverne risikerer at miste motivationen.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et af de tre overordnede formål med den nye skolereform er ifølge lovteksten, at "folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater".

Lektiehjælp hjælper ikke svage elever

I den forbindelse spiller lektiehjælpen en meget central rolle. I en netop udgivet rapport, skriver Danmarks Evalueringsinstitut (Eva), at "skolerne har en antagelse om, at lektiecaféerne kan være med til at bryde den negative sociale arv".

 

Den antagelse ser ifølge samme Eva-rapport ikke ud til at holde stik. Næsten samtlige skoler, som har udbudt lektiehjælpen, melder tilbage, at det er overordentligt svært at få de elever, som har mest brug for det, til at møde op og få faglig støtte uden for den almindelige undervisningstid.

74 skoler skal afprøve reformen før sommerferien

Både traditioner og nytænkning slår fejl

Nogle skoler har tilbudt deres elever en traditionel udgave af lektiecaféen, som foregår på skolens matrikel. Andre steder har man forsøgt sig med at flytte lektiehjælpen væk fra matriklen for på den måde at motivere en bredere elevgruppe.

Konklusionen er dog den samme for såvel de traditionelle som alternative lektiecaféer: Skoletrætte og særligt udsatte elever bliver væk.

Kornmarksskolen i Hillerød Kommune hyrede en specialpædagog, som nogle af de resursesvage elever kendte i forvejen, til at være i lektiecaféen. Forhåbningen var, at relationen mellem elever og specialpædagog kunne motivere flere til at møde op, men det skete ikke.

Heller ikke Frederiksberg Kommunes forsøg med at tilbyde online lektiehjælp blev nogen succes. Det vurderes dog, at den store udfordring var at udbrede kendskabet til tilbuddet i den relativt korte periode, som reformforsøget varede.

Lektiehjælp på nettet til Frederiksberg-elever

Tune tænder et håb

Lyset for enden af tunnelen findes måske på Tune Skole i Greve Kommune. I den hånd- og fodboldgale by lykkedes det at tiltrække en bred elevgruppe ved at kombinere lektiehjælp med boldspil. 

Hver fredag eftermiddag kunne eleverne under forsøgsperioden tilmelde sig en lektiecafé, som var opdelt i tre aktiviteter. 35 minutter til henholdsvis fodbold, håndbold og lektiehhjælp. 

Tilbuddet blev lavet i samarbejde den lokale idrætsforening, og tanken bag eksperimentet var at gøre lektielæsning interessant ved at kombinere det med noget, som eleverne allerede har interesse for. Der ud over troede skolen også på en positiv effekt af at kombinere lektiehjælp med fysisk aktivitet.

DLF skyder reformforsøg ned

 Find link til Eva-rapporten til højre for artiklen.

Læs mere

Eva-rapporten "Inspiration til arbejdet medskolereformen"