Forskning Lektier
3   658

Lektiehjælp hjælper ikke svage elever

Tilbud om lektiehjælp for elever i 1.-4. klasse blev gjort obligatorisk i Norge for tre år siden. Nu er ordningen blevet evalueret, og en af konklusionerne er, at lektiehjælpen ikke har udjævnet sociale forskelle.

 Faktisk er gennemsnitsresultatet i testene gået nedad for eleverne med ringest socioøkonomisk baggrund. Elever med stærkere baggrund har derimod gjort det bedre i testene.

Kønsforskellene i skoleresultaterne har heller ikke rykket sig, efter at lektiehjælpen blev obligatorisk. Heller ikke forskellene mellem elever med og uden indvandrerbaggrund har forandret sig.

Artiklen fortsætter under banneret

Mønstrene er tydelige nok, men forskerne kan ikke konkludere, at det er lektiehjælpen i sig selv, der mere forstærker end udjævner ulighederne. For de ved ikke nok om, hvilke elever der faktisk bruger ordningen - tilbuddet er alene obligatorisk for skolerne.

Kun ti procent af skolelederne mener, at lektiehjælpen er til stor nytte for elever på de yngste klassetrin, viser evalueringen også. De er mere positive over for lektiehjælpen, jo ældre barnet er.

»Det er et åbent spørgsmål, om de yngste elever får nok ud af lektiehjælp som et universelt tilbud, sådan som det er udformet i dag«, siger projektleder Elisabeth Backe-Hansen.

Læs mere på nova.no/id/26973


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ