Uro om længere skoledag i Odense

Fra august vil Odense Kommune forlænge skoledagen for kommunens yngste elever. Fagligheden bliver styrket, siger kommunen, mens Odense-lærerne savner konkrete udmeldinger om skoledagens indhold, og skolelederne advarer mod at forhaste implementeringen.

Publiceret

Længere skoledag og meretilstedeværelse i Odense

Skoledagen for 0.-3. klasse på samtlige skoler i Odense Kommuneskal fra august være seks timer lang og bestå af en blanding afundervisning og pædagogiske aktiviteter. Fra 2014/2015 skal også4.-6. klasse med. Der er lagt op til, at lærerne skal være mere tilstede på skolerne.

»Den sammenhængende skoledag« har flere fællestræk medregeringens udspil til en ny folkeskolereform.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolerne skal selv lokalt vurdere, hvilket samspil af undervisning og pædagogiske aktiviteter der giver bedst mening i »Den sammenhængende skoledag«, fortæller skolechef i Odense Kommune Poul Anthoniussen. Inden 1. august i år skal skolerne derfor have fastlagt forholdene omkring skema, blokke, mødetider og holddeling.

Odense vil spare 26 millioner på længere skoledag

»Nogle undervisningsforløb kan være korte, det kan være ti minutter. Men hvis det er et emne, som er tidskrævende at undervise i, skal man kunne reservere en hel dag. Vi har sat nogle rammer, men af respekt for medarbejderne, som skal stå med det her, så vil vi ikke politisk bestemme, helt specifikt hvordan det skal udføres«, siger han.

Lærere savner retning

Formand for Odense Lærerforening Anne-Mette Kæseler Jensen savner, at kommunen udmelder mere specifikke detaljer.

»Det eneste, de har besluttet, er længere sammenhængende skoledag, og at det skal gøres for færre penge. Det afgørende for os er en dialog om målet med sammenhængende skoledag, og hvad indholdet skal være. Vores fokus er på at lykkes med inklusionen og sikre kvaliteten i undervisningen«, siger hun.

Den sammenhængende skoledag skal i gang i august i år. Odense Kommune vil derfor have en ny arbejdstidsaftale i hus med lærerne, før de centrale overenskomstforhandlinger bliver afsluttet, i tilfælde af at KL og DLF først opnår enighed sidst på foråret.

»Børnene oplever ikke skole og sfo som to forskellige ting«

»Vi er nødt til at give vores medarbejdere den tryghed, at resultatet kommer rimelig tidligt, så skolelederne kan få tid til at planlægge næste skoleår med medarbejderne. Især fordi vi står foran en stor omstilling«, siger Poul Anthoniussen.

Risiko for forhastet planlægning

Ifølge Flemming Mahler Pedersen, formand for Skolelederforeningens afdeling i Odense, bliver implementeringen af Den sammenhængende skoledag en meget krævende opgave.

»Det påvirker helt sikkert skoleledernes muligheder for at planlægge næste skoleår, at der er det her usikkerhedsmoment, hvor vi ikke ved, hvordan rammerne helt specifikt bliver. Der er risiko for, at det bliver en forhastet planlægning. Men når det er sagt, så gør skoleafdelingen meget for at holde os orienterede om, hvor vi befinder os i processen«, siger han.

Grænsen for, hvornår skolerne skal planlægge de kommende skoleår, ligger normalt omkring 1. april.

»Men det her er en stor forandringsproces, og der er ingen tvivl om, at det bliver en svær opgave for skolerne at implementere inden sommer. Det allerbedste havde været, hvis vi havde kendt rammerne allerede«, siger Flemming Mahler Pedersen.