Tosprogs-Taskforcen foreslår, at skoler ringer til deres hotline, hvis de har problemer i samarbejdet med forældre til tosprogede elever.

Taskforce: Lav individuelt samarbejde med forældre til tosprogede

Tosprogs-Taskforcen er sat i verden for at hjælpe skoler med tosprogede elever. Taskforcens råd til Ejerslykkeskolen i Odense, som i øjeblikket er ude i et voldsomt mediestormvejr efter lederens udskældning af en gruppe tosprogede elever, er et individuelt samarbejde med forældrene.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi er udfordret af en bestemt gruppe af tosprogede, hvor det at tage en dialog med forældrene ikke giver mening", fortalte en frustreret formand for skolebestyrelsen på Ejerslykkeskolen, Peter Julius Jørgensen, da han mødtes med undervisningsminister Christine Antorini i DR's Aftenshowet 24. oktober. Antorinis svar lød, at når skoler står i en situation som Ejerslykkeskolen, hvor de oplever særlige problemer i samarbejde med forældre til tosprogede elver, så skal de trække på Tosprogs-Taskforcen. Tosprogs-Taskforcen er undervisningsministeriets udgående konsulentenhed, som allerede nu arbejder sammen med flere kommuner om at styrke fagligheden for tosprogede børn og unge, heriblandt skole-hjem-samarbejdet.

Taskforce kan hjælpe med at give flere tosprogede en uddannelse

Men hvad vil Tosprogs-Taskforcen rådgive en skole som Ejerslykkeskolen til at gøre, når kontakten til en særlig gruppe tosprogede forældre nærmest er ikke-eksisterende?

Hjemmebesøg er vigtige Der hvor skole-hjemsamtaler og forældremøder ikke længere rækker er vejen frem et individuelt samarbejde med forældre. Sådan lyder det fra leder af Tosprogs-Taskforcen, Lise Nordvig Rasmussen. "Det individualiserede samarbejde kan for eksempel være, at forældrene deltager i undervisningen, eller at skolen har kontakt til forældrene hver 14. dag. Kontakten kan have flere former, og vi ved, at mange forældre til tosprogede elever oplever hjemmebesøg som vigtige", siger hun.

Skoleleder meldt for racisme

Det var efter en skoleleder fra Ejerslykkeskolen blev meldt for racisme, at skolens bestyrelsesformand, Peter Julius Jørgensen, gjorde opmærksom på skolens udfordringer i at tackle en særlig gruppe tosprogede børn i klasserne, og ikke mindst deres problemer med at få en dialog med forældrene.  Den pågældende skoleleder har nu fået en tjenstlig påtale, efter at en far meldte hende til politiet for en udtalelse, som skolelederen senere har beklaget.

Skolerne skal også kigge indad Lise Nordvig Rasmussen opfordrer samtidig skoler med udfordringer som Ejerslykkeskolen til at kigge indad i forhold til deres tilgang til forældre til tosprogede elever. "Det er vigtigt, at skolerne stiller sig selv spørgsmål som: Er vi anerkendende nok? Forstår og viser vi respekt for denne forældregruppe?  Og hvordan kan vi som professionelle gå ind i et mere uformelt samarbejde med disse forældre?"

Lærerformand i Odense: Skolerne kæmper med inklusion

Tosprogs-Taskforcen har også en hotline, som skoler kan ringe til og få rådgivning i akutte situationer. "Det vigtigste udgangspunkt som vi rådgiver efter er, at alle forældre kan understøtte børnenes skolegang"

Læs mere