Rigtig mange lærere føler sig ladt i stikken, når de skal inkludere flere, samtidig med at der spares på skolerne, fortæller kredsformand Anne-Mette Kæseler Jensen

Lærerformand i Odense: Skolerne kæmper med inklusion

Det drejer sig om skolernes udfordringer ved inklusionsopgaven. Sådan lyder det fra Anne-Mette Kæseler Jensen, formand for Odense Lærerforening, efter den seneste tids fokus på, hvordan skoler i Odense Kommune har vanskeligt ved at løse konflikter med tosprogede elever.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter Ejerslykkeskolens leder, Birgitte Sonsby, blev meldt til politiet for racisme, har Fyens Stiftstidende sat fokus på, hvordan skoler i Odense Kommune oplever problemer i undervisningen af tosprogede elever. Avisen skriver, at Abildgårdskolen og H.C. Andersen Skolen før sommerferien kontaktede Odense Kommunes skoleafdeling, fordi de oplevede vanskeligheder i undervisningen af tosprogede elever.

Skoleleder meldt for racism

I den sammenhæng peger Niels Egelund, professor fra Aarhus Universitet, på, at situationen omkring tosprogede elever i folkeskolen er blevet intensiveret igennem de seneste år. "Andelen af tosprogede er blevet større, og ghettoiseringen øget. Det betyder, at man som lærer eller leder i folkeskolen oftere risikerer at komme ud i den her type situationer," siger han til Fyens Stiftstidende.

Behov for målrettet inklusionsindsats Formand for Odense Lærerforening, Anne-Mette Kæseler Jensen mener dog, at problemet i højere grad drejer sig om skolernes udfordringer i forhold til at klare inklusionsopgaven, når kommunen på samme tid sparer. "Fremfor specifikke henvendelser om tosprogede elever oplever vi i høj grad, at skolerne kontakter os i forhold til udfordringer ved at klare inklusionsopgaven", siger hun. "Når kommunen har været igennem en sparerunde, og der samtidig er flere elever, som skal inkluderes, så er der rigtigt mange lærer, som oplever at blive ladt i stikken", siger Anne-Mette Kæseler Jensen. Hun efterlyser en mere målrettet indsats fra kommunens side i arbejdet med børn og unge med særlige behov.