Hun snakker om fremtidens skole. Jeg har selv lavet store planteprojekter og aktieprojekter i matematiktimerne. For mig er det ikke fremtidens skole, det er den skole, vi allerede har", siger Anders Bondo

Bondo og Balle glæder sig over Thornings ros til skolen

Lærernes og skoleledernes formænd hører mange gode ord i statsministerens åbningstale. Dog havde Anders Bondo gerne hørt hende tale om, hvordan man vil hjælpe lærerne med at løfte inklusionsopgaven.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er glad for at statsministeren understreger folkeskolens store betydning, og at hun giver credit til de lærere, der hver dag gør en kæmpe indsats. Og jeg er også enig i hendes diagnose af, at der sidder for mange børn i de ældste klasser som ikke læser godt nok", siger Anders Bondo. Helle Thorning-Schmidt understreger i sin tale, at lærerne og eleverne skal bruge mere tid sammen. Hvis hun dermed mener lektiecafeer og fysiske aktiviteter, synes de to formænd godt om meldingen.

Statsministeren: Lærerne skal tilbringe mere tid med børnene

"Selvfølgelig ved jeg godt med hele den dagsorden, der har været om at lærerne bare skal undervise noget mere, så kan man godt tolke det sådan, men der bliver vi bare nødt til at diskutere, hvordan vi får mere kvalitet i undervisningen", siger Anders Bondo.

Formand for Skolelederforeningen Anders Balle hæfter sig ved, at statsministeren taler om, at lærere og elever skal være mere sammen - ikke at de skal undervise mere. "Vi har været vant til, at det at være sammen med børnene er lig med undervisning. Der tror jeg, at vi er nødt til at opfinde noget nyt. Fx støtteordninger, lektiecafeer og fysiske aktiviteter, som ikke er idrætsundervisning, og som kan være uden forberedelsestid. Man kan også ansætte pædagoger, men jeg ser hellere, at det er lærerarbejde uden forberedelsestid. Og det er sådan jeg forstår Helle Thorning-Schmidt".

Hun nævner ikke inklusionen Ander Bondo havde gerne hørt statsministeren tale om inklusionsindsatsen: "Når vi skal rumme elever, som tidligere var i den vidtgående specialundervisning, hvilket bestemt er en god ide, så stiller det store krav til lærerne om yderligere undervisningsdifferentiering og samarbejde med andre faggrupper, en øget forældresamarbejde og lærersamarbejde. Derfor savnede jeg i hendes tale nogle signaler om, hvordan man kan hjælpe lærerne til at løfte den her opgave".

Flere timer hjælper ikke i sig selv Statsministeren vil gerne hæve antallet af timer - særligt i dansk og matematik. Anders Bondo og Anders Balle ser også gerne timetallet hævet de steder, hvor det er kommet ned på minimumstimetallet. Men lærernes formand advarer om, at det ikke løser problemerne for fagene i sig selv. "Det er så afgørende, at man ikke bare snakker antal timer, men kvaliteten af den undervisning, eleverne får. Vi skal sikre, at eleverne møder den engagerede lærer, som statsministeren også taler om, som har haft tid til at forberede en undervisning, som tager udgangspunkt i, hvor eleverne er".

Fremtidens skole er her allerede I talen beskriver statsministeren, hvordan en 13-årig drengs skoledag skal være. "Hun snakker om fremtidens skole. Jeg har selv lavet store planteprojekter og aktieprojekter i matematiktimerne. For mig er det ikke fremtidens skole, det er den skole, vi allerede har. Det er noget af det, der er kendetegnende ved den danske skoletradition, at eleverne skal kunne bruge de kundskaber, de tilegner sig. I hele testdagsordnen er noget af det brede faglighedsbegreb forsvundet. Det vil være rigtigt godt at få tilbage".