Ordblind/læsesvag
1   0

Regeringen vil uddanne op mod 200 læsevejledere og ordblindelærere

Der kommer mellem 140 og 200 nye læsevejledere eller ordblindelærere ud af de seks millioner kroner til efteruddannelse i aftalen om at styrke ordblindeområdet, som regeringen og fire andre partier har indgået. Det vurderer undervisningsministeren i et svar til Ellen Trane Nørby (V).

Regeringen indgik i slutningen af september en aftale med Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet om at styrke indsatsen til ordblinde og personer med læse- og skrivevanskeligheder. Aftalen fordeler sig over fire mål og ni initiativer, og der afsættes 30 millioner kroner til at opfylde dem.

På folkeskoleområdet skal der blandt andet udvikles et nyt opsporingsredskab til 2. klasse, der oprettes et nationalt forum for læsevejledere og ordblindelærere, og der sættes seks millioner kroner af til at uddanne flere læsevejledere og ordblindelærere.

Undervisningsordfører Ellen Trane Nørby fra Venstre har stillet undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) en række opklarende spørgsmål til aftalen. Blandt andet om, hvor mange læsevejledere og ordblindelærere der kommer ud af de seks millioner kroner.

Fire mål og ni initiativer

Mål 1: Styrke opsporingen og vejledningen af personer med læse- og skrivevanskeligheder

  • Tidlig målrettet information til forældre og opsporing i forhold til ordblindhed.
  • Udvikling af tidligere gruppebaseret screening af elever i risiko for ordblindhed i folkeskolen.

Mål 2: Sikre målrettet indsats for elever med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder

  • Målrettet indsats for elever med læse- og skrivevanskeligheder i folkeskolen.
  • Mere viden om, hvordan skoler og kommuner i praksis arbejder med at støtte elever med sprogforståelsesvanskeligheder.
  • Mere viden om, hvordan skoler og kommuner allerede arbejder med læseindsatser i små grupper.

Mål 3: Styrke vejledning for elever med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder

  • Oprette nationalt forum for læsevejledere og ordblindelærere i folkeskolen og løfte antallet af læsevejledere og ordblindelærere.

Mål 4: Lettere adgang til tilbud i forhold til ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder

  • Lettere adgang til ordblindeefterskoler.
  • Ensretning af støtte til personer på tværs af SPS og ordblindeundervisning for voksne.
  • Mulighed for oprettelse af klasser med forlængede uddannelsesforløb for elever med blandt andet ordblindhed på det gymnasiale område.

"Det vurderes, at puljen vil kunne styrke vejledningsindsatsen med mellem 140 og 200 nye læsevejledere eller ordblindelærer", svarer Pernille Rosenkrantz-Theil og tilføjer, at de seks millioner kroner udmøntes i de kommende år, og at de nærmere rammer for puljen fastsættes i forbindelse med udmøntningen.

Artiklen fortsætter under banneret

Test til tidlig opsporing ventes klar i 2024

Ellen Trane Nørby vil også vide, hvilke initiativer Pernille Rosenkrantz-Theil vil sætte i gang for at sikre, at alle folkeskoler kan afsætte tid til, at lærerne kan deltage i kompetenceudvikling, så de kan tilbyde ordblinde elever den nødvendige støtte i undervisningen.

Her henviser undervisningsministeren til puljen på de seks millioner kroner til efteruddannelse.

"De enkelte kommuner og skoler planlægger og prioriterer selv, hvordan de vil anvende muligheden for at efteruddanne flere læsevejledere og ordblindelærere", lyder det fra Pernille Rosenkrantz-Theil.

Ministeren har heller ingen planer om at gøre det obligatorisk for kommunerne at anvende den nationale ordblindetest i for eksempel 2. klasse. Det spørger Ellen Trane Nørby også om.

"Ordblindetesten er specifikt udviklet til elever fra 3. klasse og frem, som viser tegn på ordblindhed. Regeringen lancerede dog i oktober 2019 de fire første skridt mod en styrket ordblindeindsats, som blandt andet indeholdt et initiativ om udvikling af testredskab til tidligere anvendelse end 3. klasse. Opsporingsredskabet udvikles af Københavns Universitet i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet, og testen forventes klar til brug i 2024", svarer Pernille Rosenkrantz-Theil.

Ingen planer om at ensrette kommunernes udredning

I samme boldgade spørger Ellen Trane Nørby, om ministeren vil benytte aftalen til at ensrette kommunernes udredning af ordblinde elever.

Pernille Rosenkrantz-Theil lægger ikke op til at ændre folkeskoleloven.

"Det vil fortsat være den enkelte kommune og skole, som fastsætter de konkrete procedurer for opsporing af elever i risiko for ordblindhed inden for folkeskolelovens bestemmelser", skriver hun og henviser til, at det indgår i partiernes aftale til 30 millioner kroner, at der blandt andet skal laves informationsmateriale til forældre, sundhedsplejen, pædagoger og lærere, som skal styrke den tidlige opsporing.

Derudover fremgår det af folkeskoleloven, at skolens leder allerede i dag skal tilbyde at teste elever med læsevanskeligheder, der kan skyldes ordblindhed.

Ministeren har ikke en osversigt over kommunale handleplaner

Ellen Trane Nørby efterlyser en liste over, hvilke kommuner som henholdsvis har og ikke har en kommunal handleplan for arbejdet med ordblinde elever. Det ønske kan Pernille Rosenkrantz-Theil ikke efterkomme, da Undervisningsministeriet ikke har en oversigt over kommunernes handleplaner for ordblinde elever.

I stedet henviser hun til rapporten 'Kortlægning af folkeskolens praksis for arbejdet med ordblinde elever' fra Danmarks Evalueringsinstitut. Her svarer 76 procent af de adspurgte læsevejledere, at der på deres skole findes kommunale handleplaner. 15 procent siger, at det ikke er tilfældet, mens otte procent ikke ved, om der er en handleplan i deres kommune.

13 procent af læsevejlederne har ikke adgang til en læsekonsulent

I selvsamme rapport oplyser 13 procent af læsevejlederne, at de ikke har adgang til en kommunal læsekonsulent, som kan bistå dem i deres daglige arbejde på skolerne. Ellen Trane Nørby spørger, om Pernille Rosenkrantz-Theil finder det rimeligt.

Det er vigtigt, at læsevejledere og ordblindelærere får den sparring, de har brug for, svarer ministeren. Men det er op til den enkelte kommune at organisere indsatser i forhold til elever med ordblindhed.

"I nogle kommuner har skolerne adgang til en kommunal læsekonsulent, mens andre kommuner har valgt at etablere netværk, hvor læsevejledere fra de enkelte skoler kan sparre med hinanden", skriver Pernille Rosenkrantz-Theil i sit svar.

Ministeren henviser til, at der i regeringens aftale om at styrke ordblindeområdet er afsat penge til et nyt nationalt netværk for læsevejledere og ordblindelærere i folkeskolen.

"Netværket skal blandt andet understøtte erfaringsudveksling og sparring mellem læsevejledere og ordblindelærere og tilbyde relevant viden, der kan bidrage til at kvalificere skolernes arbejde med ordblindeområdet", skriver ministeren.

I alt har Ellen Trane Nørby stillet syv spørgsmål til aftalen om en styrket ordblindeindsats. Det sidste går på, hvor regeringen finder de 30 millioner kroner henne.

I alt fem konti holder for. Blandt andet mister Danmarks Evalueringsinstitut en million kroner til næste år, mens andre 4,3 millioner kroner tages fra en pulje til forsøgs- og udviklingsarbejde.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.520 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.592 andre er allerede tilmeldt