Ordblind/læsesvag
2   6

Ny aftale afsætter 30 millioner kroner til ordblinde børn, unge og voksne

Det skal være lettere for ordblinde at komme igennem skole og uddannelsessystem. Derfor har regeringen sammen med en række partier afsat 30 millioner kroner til fire mål og ni initiativer. Der skal blandt andet uddannes flere læsevejledere og ordblindelærere

Regeringen har sammen med Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet indgået en aftale, der skal styrke indsatsen til ordblinde og personer med læse- og skrivevanskeligheder.

Aftalen fordeler sig over fire mål og ni initiativer, og der afsættes 30 millioner kroner til at opfylde dem.

Artiklen fortsætter under banneret

Fire mål og ni initiativer

Mål 1: Styrke opsporingen og vejledningen af personer med læse- og skrivevanskeligheder

  • Tidlig målrettet information til forældre og opsporing i forhold til ordblindhed.
  • Udvikling af tidligere gruppebaseret screening af elever i risiko for ordblindhed i folkeskolen.

Mål 2: Sikre målrettet indsats for elever med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder

  • Målrettet indsats for elever med læse- og skrivevanskeligheder i folkeskolen.
  • Mere viden om, hvordan skoler og kommuner i praksis arbejder med at støtte elever med sprogforståelsesvanskeligheder.
  • Mere viden om, hvordan skoler og kommuner allerede arbejder med læseindsatser i små grupper. 

Mål 3: Styrke vejledning for elever med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder

  • Oprette nationalt forum for læsevejledere og ordblindelærere i folkeskolen og løfte antallet af læsevejledere og ordblindelærere. 

Mål 4: Lettere adgang til tilbud i forhold til ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder

  • Lettere adgang til ordblindeefterskoler.
  • Ensretning af støtte til personer på tværs af SPS og ordblindeundervisning for voksne.
  • Mulighed for oprettelse af klasser med forlængede uddannelsesforløb for elever med blandt andet ordblindhed på det gymnasiale område.

På folkeskoleområdet skal der blandt andet udvikles et nyt opsporingsredskab til 2. klasse, og der oprettes et nationalt forum for læsevejledere og ordblindelærere.

Derudover er der sat seks millioner kroner af til at uddanne flere læsevejledere og ordblindelærere.

Ordblindhed behøver ikke være en bremseklods

Aftalen har også fokus på, at elever, der risikerer at udvikle ordblindhed, opdages og hjælpes tidligere, blandt andet ved en tidlig, målrettet indsats, der skal til at styrke læringsmiljøet i hjemmet.

Der er desuden sat et årligt millionbeløb af til at nedsætte forældrebetalingen til ordblindeefterskoler og over en million kroner til at ensrette, hvordan støtten til ordblinde på ungdoms- og voksenuddannelser tildeles.

"Vi ved, at ordblindhed ikke behøver være en bremseklods for at komme godt igennem skole og uddannelse, men det kræver, at børn, unge og voksne får den undervisning og støtte, de har brug for. Det skal aftalen være med til at sikre", siger undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i en pressemeddelelse.

Elever venter for lang tid på en handleplan

Ordblinde skal have samme muligheder som deres venner, fremhæver børne- og undervisningsordfører Lotte Rod fra Radikale Venstre, mens hendes kollega i SF, Jacob Mark peger på, at børn i folkeskolen venter for lang tid på en handleplan, når de har fået diagnosen ordblind.

"Det, mener jeg, er et vigtigt næste skridt," siger Jacob Mark.

Undervisningsordfører Jakob Sølvhøj fra Enhedslisten er inde på de samme.

"Der er stadig alt for mange børn, unge og voksne med ordblindhed, som ikke får den nødvendige støtte. Derfor glæder det mig, at vi med aftalen blandt andet styrker opsporingen og vejledningen af personer med læse- og skrivevanskeligheder," siger han.

"Aftalen viser, hvordan vi investerer i mennesker, som er født med udfordringer, og som derfor er sat uden for majoriteten. Vi griber tidligt ind og mindsker risikoen for at tabe nogen i systemet," supplerer Torsten Gejl, politisk ordfører i Alternativet.

Aftalen følger op på initiativer fra efteråret

Aftalen følger op på regeringens initiativer på ordblindeområdet fra oktober sidste år. Dengang besluttede regeringen:

  • at arbejde for at opspore og sætte tidligt ind i forhold til ordblindhed
  • at undersøge, om der er huller i landkortet, når det kommer til støtte til børn og unge med ordblindhed
  • at sikre, at alle ordblinde elever opdages - også de, der har dansk som andetsprog
  • at skaffe viden om, hvad der virker på ordblindeområdet

Initiativerne i den nye aftale forventes at blive sat i gang løbende fra begyndelsen af 2021. Du kan læse aftalen via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.283 andre er allerede tilmeldt

PPR-netværket er for ansatte og andre med interesse for Pædagogisk Psykologisk Rådgivningsområdet. I samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
528 andre er allerede tilmeldt