Natur/teknologi
2   8

Lærer deler naturfags-inspiration på Facebook og Instagram

Æg kan hoppe, når de har ligget i eddike, og man kan stikke spidse blyanter ind i en plasticpose med vand, uden at vandet løber ud. Hvorfor? Det giver Charlotte Hansen svar på, hvis man tjekker Facebook og Instagram, hvor natur/teknologi-læreren deler sine eksperimenter.

"Jeg brænder for naturfag og vil rigtig gerne inspirere andre. Det giver mig energi at lave forsøgene og give noget faglig information på de to platforme. Måske kan lærere, der ikke selv har natur/teknologi som linjefag, bruge eksperimenterne i deres undervisning, eller det kan inspirere til noget andet", forklarer Charlotte Hansen, som siden sommerferien har været aktiv med eksempler til udeundervisning og til hands-on undervisning i natur/teknologi.

Hun har selv linjefag i natur/teknologi, matematik, billedkunst og kristendom, og foruden at undervise på Bredsten-Gadbjerg Skole afdeling Bredsten, så er hun også med i Vejles netværk for naturfagslærere. Lærerne mødes tre gange årligt og de diskuterer udfordringer, inspirerer hinanden og taler fx om, hvordan den fællesfaglig naturfagsprøve kan foregå i coronatid. Hun er også resurseperson for naturfagene på skolen.

"Jeg får respons fra lærere og elever, når jeg har lagt noget ud på Instagram eller Facebook. Der er elever, der har været en tur i skoven og sender mig et billede af et dyr og spørger, hvad det er for et dyr? Og den respons, jeg får fra andre lærere, er med til at gøre mig til en bedre lærer. Ind imellem er der også en lærer, der skriver og spørger om jeg fx har et godt forløb om vejret eller noget andet", siger Charlotte Hansen.

Hun har over tusinde følgere på Instagram og over 600 på Facebook.

Artiklen fortsætter under banneret

Hands-on er vigtigt

'Fredagens eksperiment' er blevet et fast element her i efteråret. Først fortæller hun kort om, hvilke materialer man skal bruge på fredag til eksperimentet. Det skal være enkle ting, som man kan finde i husholdningen. Når fredagen oprinder, er hun så klar med en kort video, der viser eksperimentet. Dertil kommer faglig uddybning og nogle links til lærerne, så de selv kan gå videre med emnet.

"Jeg har eksperimenterne mange steder fra, så jeg løber ikke tør lige foreløbig. Jeg mener, at det er vigtigt med hands-on i naturfagsundervisningen, fordi det ellers kan være svært for eleverne at forstå, hvad der sker i et eksperiment. De kan bedre huske det, når de selv har udført forsøget. Det har jeg med fra min egen læreruddannelse".

Da skolerne gik i gang igen efter corona-nedlukningen blev det tydeligt, at der var brug for noget mere udeundervisning. Og det vil hun også gerne inspirere andre til mere af. Hun er selv med i et stærkt naturfagligt team på skolen, hvor de er gode til at sparre med hinanden.

"Min grundtanke er, at man skal lære om naturen i naturen. At være ude giver eleverne meget, og det blev tydeligt for alle efter corona-nedlukningen. Ledelsen på skolen har givet mig noget ekstra tid, så jeg har tid til at være ude med mine elever. Man kan godt finde smådyr og andet lige ude på legepladsen, men det kan også være godt at have tid til en tur i skoven eller anden natur", siger Charlotte Hansen.

Hun har tre klasser på mellemtrinnet i natur/teknologi, og desuden deltager hun ind i mellem i naturfagsundervisningen i indskolingen som resurseperson.

Hun har været uddannet lærer siden 2012 og har arbejdet det seneste år på Bredsten-Gadbjerg Skole.

At klare sig på en øde ø

Et af eksperimenterne på Facebook beskriver fordøjelsen. Her 'mader' eleverne en plasticpose med kiks, vand og banan. Det er mavesækken. Maden løber videre til tyndtarmen - en nylonstrømpe, videre til tyktarmen, der er et paprør og endetarmen, der er en engangshandske.

"Det eksperiment har jeg fra læreruddannelsen. Jeg synes, det er meget illustrativt, og det giver eleverne en god fornemmelse for, hvad der sker i fordøjelsen".

I udeundervisning kan det handle om at lande på en øde ø, hvor man skal bygge ly og skaffe sig ild.

Charlotte Hansen er for nyligt blevet kontaktet af et legetøjsfirma, der har specialiseret sig i naturfags-legetøj. Så det er meningen, at hun vil producere nogle små film for firmaet og bruge deres materialer i nogle forsøg. De skal så påtegnes "reklame", når de begynder deres samarbejde.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.485 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.889 andre er allerede tilmeldt
Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt