Med 18 års erfaring som matematiklærer og senest også som vejleder har Anette Gotthelf Kristensen masser af materiale at dele ud af. Video er hendes foretrukne kanal.

Anette: »Jeg tænker matematik hele tiden«

Ved dette års skolestart begyndte lærer Anette Gotthelf Kristensen at lave videoer med matematikværksteder. Nu har hun cirka 10.000 visninger om ugen på YouTube og Facebook.

Publiceret

ANETTEKMATEMATIK.COM

Anette Gotthelf Kristensen er lærer og matematikvejleder påÅløkkeskolen i Odense.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg har lavet omkring 120 værksteder, men jeg får hele tiden nye ideer. Især efter at jeg er begyndt at undervise i 0. klasse, som jeg ikke har haft før. For tiden tænker jeg matematik hele tiden«.

Anette Gotthelf Kristensen er lærer og matematikvejleder på Åløkkeskolen i Odense - og hun er mildt sagt bidt af matematikværksteder.

»Værkstederne kan bare så meget. De øger indlæringen gennem repetition, det er nemt at undervisningsdifferentiere, og de gør undervisningen varieret og spændende. Mange af de matematikværksteder, jeg laver, er blevet til i mine timer, fordi jeg følte, at der var brug for forskellige niveauer til eleverne eller en ny aktivitet«.

Hun begyndte at filme matematikværkstederne, så det ville være nemmere for eleverne at øve sig hjemme med forældrene. Men i starten af skoleåret begyndte hun også at dele videoerne med andre lærere på sin YouTube-, Facebook- og hjemmeside, der alle hedder Anette K Matematik.

Ann-Berit: »Det styrker min læreridentitet« 

»Jeg synes, at korte film er den bedste og mest simple måde at forklare værkstederne på. Hvis man skulle læse det, tror jeg simpelthen ikke, at folk ville bruge dem«, siger hun.

Og noget tyder i hvert fald på, at videoerne er en succes. Anette Gotthelf Kristensens Facebookside har siden 8. august fået over 1.400 følgere - og ifølge hendes egen optælling bliver matematikvideoerne vist omkring 10.000 gange om ugen på hendes tre platforme.

»Det er overvældende, at der blev taget så godt imod videoerne. Rigtig mange kommenterer og roser mine opslag, hvilket også har betydet, at jeg får snakket meget mere matematik med andre lærere end før. Det er især sjovt, når andre fortæller, hvordan de har ændret lidt på værkstederne«.

Hvis man klikker på Anette Gotthelf Kristensens videoer, er det tydeligt, at de ikke er lavet på fem minutter. Videoerne klipper mellem to kameraer: Med det ene kamera taler Anette Gotthelf Kristensen direkte til seeren, mens det andet filmer hendes spisebord fra oven, så man kan følge med i matematikværkstederne. Bag hende er en lyseblå papirbaggrund, og det klare lys kommer fra to kameralamper. Det er Anette Gotthelf Kristensens mand, som har investeret i udstyret.

Internettet bugner med digitale lærerværelser 

»Men man kan sagtens lave rigtig fine videoer med et par mobiltelefoner«, siger hun.

Normalt sætter Anette Gotthelf Kristensen en hel weekend af, hvor hun designer spil, klipper materialer ud, filmer og redigerer videoerne færdige. Hver søndag lægger hun en ny video op, og så går hverdagen med at kommentere og skrive tilbage til interesserede lærere. Hun gør det, fordi det er sjovt, understreger hun - også lidt fordi hun gerne ville lave mere af den slags.

»Lige nu er målet at nå ud til endnu flere og måske få forældre til at se mine videoer. Men på sigt kunne jeg også godt se mig selv holde foredrag eller udvikle et større undervisningsmateriale med videoer, tekst og spil om matematikværksteder«.