At skabe faglig konkurrence bør ikke være et argument for at fortsætte med at give 7. klasser karakterer, mener SF'eren.

SF’er kritiserer karakter-forsøg: Karakterer skal ikke skabe konkurrence

Når Løgstør Skole får lov til at fortsætte et forsøg med at give 7.-klasser standpunktskarakterer, skal det være for at gøre eleverne dygtigere, og ikke for at skabe konkurrence blandt eleverne, mener SF’er. Skoleleder mener, at begge dele er muligt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Løgstør Skole i  Vesthimmerlands Kommune har fået tilladelse til at fortsætte en forsøgsordning, så eleverne får standpunktskarakterer allerede fra 7. klasse til og med skoleåret 2020/21. For det klæder eleverne bedre på frem mod uddannelsesparathedsvurderingen i 8. klasse, mener skolen. 

I ansøgningen om at få lov til at fortsætte forsøget lagde Løgstør Skole imidlertid også blandt andet vægt på, 'at karaktergivningen for nogle drenge vil appellere til faglig konkurrence'.

Og det er et argument, der bekymrer børneordfører for SF Theresa Berg Andersen.

"Alt stritter på mig. Jeg mener ikke, at karaktergivning skal være et konkurrencegen. Hvis man vælger den vej, skal det være for at gøre eleverne dygtigere og hjælpe dem ud fra deres nuværende niveau - ikke ud fra en tanke om konkurrence", siger hun til folkeskolen.dk.

"Hvad med taberne?"

Ifølge Theresa Berg Andersen skaber konkurrence tabere. 

"Hvad så med de børn, der taber konkurrencen?", spørger hun retorisk.

"Jeg tager skarpt afstand fra, hvis det er på den baggrund, at vi giver skoler lov til at fortsætte med sådan et projekt", siger hun og tilføjer, at hun er klar over, at det ikke er skolens eneste argument for at fortsætte.

Forsøg: Lærere glade for karakterer allerede i 7. klasse

"Jeg synes også, at man skal se det i lyset af de nationale test og diskussionen af, hvornår og hvorvidt man skal give unge mennesker karakterer. Jeg synes gerne, at man må gøre det, men det kræver altid, at de også får faglig feedback". 

I ansøgningen lægger skolen desuden vægt, at elever og forældre får et bedre grundlag for at forstå uddannelsesparathedsvurderingen i 8.-klasse, og at forældrene får et bedre overblik over deres børns udvikling og bliver mere engagerede.

Minister: "Ikke er positivt, hvis skolen fremmer en usund præstationskultur"

Theresa Berg Andersen har spurgt undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil til ministerens holdning til, at karakterer bruges aktivt til at skabe konkurrence mellem eleverne. 

I torsdags fik hun svaret fra ministeren, som udtaler, at "det ikke er positivt, hvis skolen fremmer en usund præstationskultur, hvor elever ser hinanden som konkurrenter".

Sådan skal de afgørende karakterer til afgangseleverne gives 

"Handler ikke kun om 12-taller"

Leder på Løgstør Skole Klaus Toft afviser kritikken.

"Det her handler ikke kun om konkurrence og om at opnå 12-taller. Det handler også om, at trivslen også skal være på plads", siger han til folkeskolen.dk.

"Jeg tænker ikke, at vi skaber en særlig faglig konkurrence. Vi råber ikke højt med, hvem der får 10 og 12. Vi bruger det i dialogen med den enkelte elev i forhold, om de når deres potentiale. På den måde er det ikke en faglig konkurrence, for så kan det meget let være et skred".

Anderkender du, at der er et større konkurrenceelement, når eleverne i 7. klasse får standpunktskarakterer?

"Slet ikke. Vi bruger ikke karaktererne med henblik på at skabe konkurrence".

Lærerstuderende skal være med til at komme med bud på ny karakterskala: Ønsker færre karakterer