I vejledningen opfordrer ministeriet til, at lærerne benytter den sidste tid frem til den 15. juni, hvor karakteren skal gives, til undervisning, der giver eleven en mulighed for at forbedre sit standpunkt og vise læreren, hvad han/hun kan.

Sådan skal de afgørende karakterer til afgangseleverne gives

Det er den sidste standpunktskarakter til eleven, der bliver afgørende for, om der venter optagelse på en ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. klasse. Nu har Undervisningsministeriet offentliggjort en vejledning for, hvordan karaktererne skal gives.

Publiceret

Særligt for naturfagene

Normalt ville 9.-klasserne skulle til en fællesfaglig prøve medén eksamenskarakter i fysik/kemi, biologi og geografi.

I stedet træder et simpelt gennemsnit af deafsluttende standpunktskarakterer i fagene fysik/kemi, biologi oggeografi.

"Lærerne skal afgive afsluttende standpunktskarakterer ide enkelte fag.

Ved afgivelse af standpunktskarakterer i de tre naturfagskal man være opmærksom på, at elevens præstation og standpunkt idet enkelte naturfag skal rumme en bedømmelse af, i hvilken gradeleverne har udvist kompetence inden for de fire naturfagligekompetenceområder, der er fælles for alle tre naturfag.

Samtidig skal indgå en bedømmelse af elevens fagligeniveau ift. de enkelte naturfags færdigheds- og vidensområder, jf.Fælles Mål for de enkelte naturfag", hedder det ivejledningen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den særlige nødprøvebekendtgørelse er netop offentliggjort. Og i den forbindelse har Børne- og Undervisningsministeriet udarbejdet en vejledning om afgivelse af årets sidste karakterer i afgangsklasserne - de eneste karakterer på elevernes eksamensbevis, fordi prøverne er aflyst.

Det er en standpunktskarakter, der gives ved skoleårets slutning, og det er også det ord, der bruges i nødprøvebekendtgørelsen. Det er altså ikke en årskarakter, som man ofte får sagt i daglig tale.

Det betyder, at karakteren er udtryk for lærerens vurdering af elevens aktuelle standpunkt i forhold til målene for faget.

Nu tæller årskarakteren: Lærerne har det med at undervurdere elevernes mundtlige evner - og overvurdere de skriftlige 

Tidligere præstationer må inddrages

Men som bekendt har undervisningen siden før midten af marts været nødundervisning, og lærer og elev har ikke været i samme rum siden. Derfor må lærerne gerne inddrage sine oplevelser af elevens standpunkt fra tidligere.

"Hvis der er tvivl om elevens niveau i denne særlige situation, kan der ved afgivelse af de afsluttende standpunkter inddrages en vurdering af elevens faglige præstationer fra den almindelige undervisning før nedlukningen, og dermed en vurdering af det faglige niveau, eleven har opnået i løbet af året", hedder det i vejledningen.

Det gælder særligt i fag, hvor praktiske elementer spiller en stor rolle -specielt naturfagene og idræt.  Fordi eleverne i en længere periode ikke har haft mulighed for at demonstrere et fagligt niveau i de praktiske dele af faget, må læreren inddrage deres præstationer tidligere på året i sin vurdering.

Udskolingslærerne bekymrede: Afgangseleverne mister for meget undervisning

I vejledningen opfordrer ministeriet til, at lærerne benytter den sidste tid frem til den 15. juni. hvor karakteren skal gives, til undervisning, der giver eleven en mulighed for at forbedre sit standpunkt og vise læreren, hvad han/hun kan:

"Det kan eksempelvis være ved, at undervisningen tilrettelægges med en eller gerne flere afleveringer, hvor læreren sætter tid af til at følge op mundtligt med eleven pr. telefon, videomøde eller lignende, så læreren får indblik i elevens forståelse for og arbejde med den stillede opgave og mulighed for at give feedback til eleven", lyder det i vejledningen, som fortsætter:

"Eleven bør ligeledes i den løbende undervisning gives mulighed for at vise sit faglige niveau, eksempelvis med mindre oplæg, mulighed for at deltage i virtuel dialog i klassen eller lignende".

Prøveeksamen

Læreren kan ogå gennemføre øveprøver a la terminsprøver, og der vil blive lagt øveprøver op i test- og prøvesystemet.

Dels kan det give eleven en klar fornemmelse af fagets krav og en træning i det at gå til eksamen, før de kommer på ungdomsuddannelse, og præstationen kan også indgå i lærerens bedømmelse af eleven, begrundes det i vejledningen, som dog understreger:

"Men det må ikke være det primære grundlag for vurderingen af elevens standpunkt".

Læs mere

Nødprøvebekendtgørelsen

Vejledning i afgivelse af afsluttendestandpunktskarakterer i 9. og 10. klasse igrundskolen