“Argumentationen om at åbne for nogle uddannelser er blandt andet, at de skal bruge laboratorier. Men vi har også en lang række fag, der kræver laboratorier eller andre faglokaler, vi ikke kan klare os uden. Derfor synes vi, at det er problematisk, at man har åbnet for nogle uddannelser og ikke andre. Man får lavet nogle a- og b-uddannelser, når man eksempelvis siger, at det er vigtigere at uddanne tandteknikkere end lærere”, siger de lærerstuderendes forperson Rasmus Holme Nielsen.

Lærerstuderende venter også i spænding på fase 2: Lærerstudiet kan blive en b-uddannelse

Giv os lov til at holde de praksisfaglige prøver i vores faglokale. Sådan lyder et stort ønske fra de lærerstuderende, inden fase 2 i genåbningen af landet offentliggøres senere på ugen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke kun de ældste skoleelever, der venter i spænding på, om Mette Frederiksen senere på ugen giver dem lov til snart at vende tilbage til deres skole. Lokalerne på lærerstudiet står nemlig stadig gabende tomme, og her er eksamen modsat i folkeskolen ikke afblæst. 

Nedlukning: Lærerstuderende kan ikke komme i praktik i deres egne fag 

Og det kan give store problemer, hvis ikke de studerende får lov til at tage en del af deres prøver på campus. For rigtigt mange af prøverne er nemlig praksisorienterede.

"Vi skal til prøve i de undervisningsfag, vi har, og her er prøverne i rigtigt mange fag praksisorienteret. Det er prøver, vi ikke forsvarligt kan tage hjemmefra. Udover at man ikke kan måle vores faglige niveau, så er der også et sikkerhedselement i det her. Prøverne bruges blandt andet til at vise, at man ved, hvordan man håndterer et gasudslip i fysik eller kan håndtere de store maskiner i håndværk og design, som er meget farlige for små børn", siger forperson i Lærerstuderendes Landskreds (LL) Rasmus Holme Nielsen. 

Møde med uddannelsesministeren i onsdags

De lærerstuderende foreslår derfor, at der bliver åbnet for, at de studerende kan få lov til at afholde de praksisfaglige prøver på campus. Rasmus Holme Nielsen var i onsdags til møde med uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen, hvor han præsenterede sine bekymringer.

"Ministeren kunne ikke give nogle garantier på, om det kommer med i den næste fase af genåbningen. Men hun gav udtryk for, at hun har forståelse for problemet, og at hun vil gerne tage det med videre i de nuværende forhandlinger", fortæller han.

Lærerstuderende har fået udskudt deres bachelorafleveringer: Men det skaber nye problemer 

De lærerstuderendes forperson betegner sig selv som fortrøstningsfuld i forhold til udsigterne for, at statsministeren vil tillade at afholde de praksisfaglige eksamener på campus.

"Jeg har snakket med en del ordfører om det her, og her har Venstre, DF, SF, Konservative og Enhedslisten alle tilkendegivet, at de vil bringe det her med til forhandlingsbordet".

LL: Nej vil  gøre lærerstudiet til b-uddannelse

Ifølge Rasmus Holme Nielsen vil det være en degradering af læreruddannelsen, hvis ikke man politisk vælger at give grønt lys til de praksisorienterede prøver. 

Lærerstuderende er i praktik uden elever: "Det er en tom følelse"

For mens lokalerne på lærerstudiet stadig står gabende tomme, er der kommet gang andre steder på professionshøjskolerne. I alt syv såkaldt "udvalgte samfundskritiske sundhedsuddannelser" blev midt i april åbnet for studerende igen. På professionshøjskolerne er de kommende sygeplejersker, bioanalytikere, jordemødre og radiografer tilbage, og universiteterne har åbnet for medicin, odontologi og studiet til tandtekniker.

"Argumentationen om at åbne for nogle uddannelser er blandt andet, at de skal bruge laboratorier. Men vi har også en lang række fag, der kræver laboratorier eller andre faglokaler, vi ikke kan klare os uden. Derfor synes vi, at det er problematisk, at man har åbnet for nogle uddannelser og ikke andre. Man får lavet nogle a- og b-uddannelser, når man eksempelvis siger, at det er vigtigere at uddanne tandteknikere end lærere", siger Rasmus Holme Nielsen.

Helt nye krav til prøverne kan komme på tale

Formand for ledernetværket for læreruddannelsen Elsebeth Jensen fortæller, at læreruddannelsen er blevet bedt om at melde ind, hvilke studerende der er mest brug for at åbne for. 

"Vi er blevet bedt om at melde ind til ministeriet, hvilke fag og lokaler vi vil prioritere i en eventuel gradvis genåbning. Her har vi sagt, at vi prioriterer de fag, hvor de studerende har hårdt brug for at være i et faglokale for at kunne øve sig og fremmestille produkter, de skal bruge til eksamen", siger Elsebeth Jensen.

Læreruddannelsen gør klar til en hulens masse prøver over Skype 

Hun fortæller, at læreruddannelsen har brug for at kunne åbne for lokalerne til biologi, fysik/kemi, natur/teknologi, musik, idræt, billedkunst og madkundskab. Og hvis ikke det sker, vil man være nødsaget til at finde nogle helt nye krav til prøverne. 

"Så ender vi nok et sted, hvor de studerende i stedet for at fremvise eller producere selv skal lave en skriftlig refleksion over, hvad de ville have gjort. Og så får det jo mere form af 'tørsvømning', som læreruddannelsen var fuld af, da jeg tog uddannelse i sin tid i 1987. Det er ellers noget af det, vi virkelig har gjort meget for at komme væk fra, så vi faktisk kan se de studerendes kompetencer", siger hun.