Corona
0   6

Nedlukning kan forværre lærermanglen

Læreruddannelsen er også ramt af coronanedlukningen. Professionshøjskolerne frygter, at mange studerende ikke vil kunne gøre deres studie færdigt i tide til, at de vil kunne starte i et lærerjob til august.

OBS. Denne artikel er produceret til det fysiske blad, der gik i trykken torsdag i sidste uge. Siden har det vist sig, at alle 4. års studerende færdiggøre deres praktik, selvom det har givet en del udfordringer i en periode, hvor de ikke kan være sammen med elever. Meldingen fra læreruddannelsen er, at de 4. studerendes prøver vil blive prioriteret højest i denne tid, og forhåbningen er, at alle undgår en forlængelse af deres studie. Til gengæld kan 1., 2. og 3. års studerende risikere, at nogle af deres prøver bliver skudt til efter sommerferien. 

Hvert år spytter læreruddannelsen knap 2.000 nyuddannede lærere ud. Men sådan bliver det måske ikke i år Fortsætter karantænen i mange uger, kan det blive mere end svært at nå at gøre studiet færdigt for fjerdeårsstuderende. Det vil betyde, at de ikke kan kalde sig færdiguddannede og begynde at arbejde som lærer til skolestart efter sommerferien.

Det er især de studerendes sidste praktikperiode, der er i farezonen. For når folkeskolerne holder lukket, er det svært at være i praktik. Og de studerende kan ifølge reglerne ikke gøre studiet færdigt, hvis ikke de har gennemført deres praktik.

SÅDAN RAMMER CORONA LÆRERUDDANNELSEN

Det er ikke kun de lærerstuderendes praktik, der bliver ramt af nedlukningen. Al undervisning foregår ligesom i folkeskolen på nettet. Modsat i folkeskolen er der imidlertid gode erfaringer på læreruddannelsen med fjernundervisning, da man har mange erfaringer fra den netbaserede læreruddannelse.

Hvis nedlukningen af uddannelsesinstitutioner bliver kort, fortsætter al undervisningen med fokus på teori. På sigt kan de praktiske fag som idræt, musik, billedkunst, madkundskab og håndværk og design derfor blive meget påvirket, da man ikke kan lave en række aktiviteter og praktiske øvelser.

Lærerstuderende, der skriver bacheloropgave, er desuden hæmmet af, at de offentlige biblioteker og bibliotekerne på uddannelserne er lukkede. Det kan skabe problemer med at skaffe relevant litteratur. De studerende er desuden udfordret af, at det frabedes at mødes fysisk, selv om de eksempelvis skriver bachelor sammen eller skal forberede sig på en gruppe.

Derfor krydser formand for ledernetværket for læreruddannelsen Elsebeth Jensen i den grad fingre for, at de inden længe igen må åbne dørene for de studerende.

Artiklen fortsætter under banneret

»Nedlukningen skal ikke vare meget mere end en måned, før det bliver rigtig vanskeligt at få de studerende færdige. Vi har mulighed for at rykke eksempelvis undervisning, prøver og praktik til august for første-, anden- og tredjeårsstuderende, men ikke fjerdeårsstuderende. For de skal jo helst ud i skolen«, siger hun.

Undervisning og eksamener kan formentlig klares online, vurderer formanden.

Fjerdeårsstuderende er førsteprioriteten

Elsebeth Jensen fortæller, at fjerdeårsstuderende vil være den gruppe af studerende, uddannelsen vil prioritere højest - både nu og efter karantæneperioden.

Ud over at repræsentere alle landets læreruddannelser er Elsebeth Jensen til daglig uddannelsesdekan på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Via i Aarhus. Her har alle de studerende færdiggjort praktikken.

»Derfor mangler de kun praktikprøven, men den kan vi formentlig klare over Skype eller med en anden onlineløsning. Men der er nogle af de andre læreruddannelser, hvor man langtfra er så langt med praktikken«, siger hun.

Københavns Professionshøjskole er en af de læreruddannelser, hvor fjerdeårsstuderende endnu ikke er færdige med deres sidste praktikperiode.

FOLKESKOLEN UNDER CORONAKRISEN

Som så mange andre arbejdspladser har Folkeskolen og folkeskolen.dk lukket kontoret, og redaktionens medarbejdere arbejder hjemmefra.

Den kommende tid kan vi derfor ikke, som vi plejer, besøge skoler eller deltage i konferencer. Men vi fortsætter med at skrive artikler på print og net - for at holde læserne opdateret om coronaepidemiens konsekvenser for folkeskolen og undervisningen, og så vil vi selvfølgelig som altid bringe artikler om alt det, der stadig rører sig i skoleverdenen.

Ved redaktionens slutning af dette blad, torsdag den 19. marts, var det endnu ukendt, om regeringens nedlukning af landets skoler og øvrige uddannelsesinstitutioner vil fortsætte ud over de først udmeldte to uger.

»De studerende på 4. årgang hos os mangler de sidste to af deres seks ugers praktik«, fortæller institutchef for læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskolen Lis Madsen.

Hun anbefaler, at de studerende fortsætter deres praktikperiode, hvis det på nogen måde er muligt for deres praktikskoler at inkludere dem i den igangværende fjernundervisning.

»Jeg tror helt sikkert, at de studerende kan få god læring ud af at opleve, hvordan man håndterer sådan en krisesituation. Men det giver selvfølgelig ikke mening for dem, der slet ikke er gået i gang med deres praktikperiode endnu, som det er tilfældet for vores tredjeårsstuderende«, siger Lis Madsen.

Studerende: Suspendér praktikken

Men det er ikke en anbefaling, de lærerstuderendes organisation, Lærerstuderendes Landskreds (LL), støtter, lyder det fra forperson Rasmus Holme Nielsen. Han fortæller, at han har hørt om lærerstuderende, der har fået til opgave at observere nødpasningen, der fysisk foregår ude på skolerne.

»Så skal vi sidde og observere en lærer, der nødpasser fire-fem børn. Det kan vi ikke rigtigt se en god grund til«, siger han.

I stedet mener Lærerstuderendes Landskreds, at al praktik bør suspenderes, og så skal første-, anden- og tredjeårsstuderende have den praktik, de er gået glip af, på et andet tidspunkt. Men praktikeksamen bør for de fleste studerende som planlagt ligge inden sommerferien, så de kommende lærere har praktikken nogenlunde frisk i erindringen.

»Vi arbejder tæt med ministeriet om at få udarbejdet nogle retningslinjer for, hvilke dispensationer der kan gives. Vores udgangspunkt vil være, at hvis man har gennemført over halvdelen af sin praktikperiode, så skal man have mulighed for at gå til eksamen på baggrund af den halvfærdige praktikperiode«.

Rasmus Holme Nielsen peger samtidig på, at der kan blive behov for endnu flere dispensationer til fjerdeårsstuderende.

»Det er vigtigt, at der bliver givet de nødvendige dispensationer i forhold til eksamener, og hvor meget undervisning man skal have haft for at kunne gå til eksamen«, siger han og tilføjer, at det kan betyde, at man går på kompromis med, hvor godt rustede de kommende lærere kan nå at blive.

»Vi skal virkelig forsøge at undgå at ende i en situation med en hel årgang, der ikke kan blive færdige og derved ikke kan søge job per 1. august. Og tænk på, hvad det kommer til at betyde for antallet af lærere i folkeskolen, når vi i forvejen ved, at der er lærermangel«, siger han.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
310 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
139 andre er allerede tilmeldt