Corona
0   27

"Hos os har vi aftalt, at eleverne skal arbejde fire timer om dagen"

Vi har taget hul på dag 2 i, hvad der kan vise sig at blive rigtigt mange dage derhjemme for landets elever og lærere. folkeskolen.dk/tyskfransk har talt med to tysklærere om, hvilke planer de har lagt for den kommende tid.

Så kom lærere og elever i gang med den nye skolevirkelighed hjemme foran skærmene. Indtil videre er alt vel fra hjemmefronten, men teknikken har drillet, lyder det fra to tysklærere, som folkeskolen.dk/tyskfransk har talt med. 

"Alle portaler er jo fuldstændig overbelastede, så der er vi lidt udfordret, men eleverne er jo søde og tålmodige og siger 'vi prøver igen senere'. De tager det meget roligt", fortæller dansk-, engelsk- og tysklærer Gitte Ladegaard fra Nordskovskolen i Haslev på Sjælland, der hjemmefra skal kommunikere med og uploade opgaver til en 7. og 8. klasse.

Trods de tekniske udfordringer melder Gitte Ladegaard dog om en fin første dag som fjernunderviser hjemme fra spisebordet. I fredags sagde hun som resten af lærerstaben for en stund farvel til sine lærerkollegaer og tilbringer nu sin arbejdsdag omgivet af sine to børn og mand.

"Vi har masser af portaler og onlineopgaver til eleverne, men vi har oplevet på den hårde måde, hvordan portalerne håndterer det, når alle elever er på samme tid. Så vi bliver nok nødt til at tænke kreativt og anderledes og finde på noget andet. For presset aftager jo ikke i dag eller i morgen. Det er bare endnu en dag. Så det handler om at finde de små smuthuler og mødes onlinesteder, som måske ikke er så presset", fortæller hun.

Artiklen fortsætter under banneret

Dagen starter på Google Hangouts

Selv bruger Gitte Ladegaard Google Hangouts til at kommunikere med eleverne, og her har hun endnu ikke oplevet nogle problemer. 

"Jeg har en aftale med mine elever om, at vi starter dagen med at mødes på Google Hangouts kl. 10 hver dag. Her kan vi tale sammen, få sagt dav til hinanden og lige få klaret verdenssituationen. Og så har de mulighed for at stille spørgsmål til de opgaver, jeg har lagt ud".

Det er også aftalt, at eleverne hver dag fra kl. 10-12 kan komme i kontakt med Gitte Ladegaard, hvor de har mulighed for at få hjælp til deres opgaver. 

Følger elevernes almindelige skemaer

Fjernundervisningen er strukturet efter elevernes normale skemaer. Derfor skal eleverne lave opgaver i tysk de dage, hvor eleverne ellers ville have haft tysk, hvis det var en normal skoledag. 

Og særligt i tysk har Gitte Ladegaard forsøgt at lave en undervisning, der ikke kræver, at eleverne skal logge på en læringsportal. 

"Eleverne skal blandt andet beskrive deres aftensmåltid sammen med familien og lave tyske sætninger ud fra det, som de så skal aflevere til mig. Hermed bliver det virkelighedsnært og noget, de kan være i. På et andet tidspunkt skal eleverne gå udenfor og finde nogle forholdsord ude i naturen. Det kan de gøre alene, og når de kommer tilbage igen, skal de aflevere ordene til mig. Jeg forsøger at undgå, at eleverne skal sidde ved skærmen hele tiden", siger hun. 

Samvittigheden bestemmer en del af arbejdsindsatsen

Gitte Ladegaard fortæller, at skolen ikke har givet eleverne en konkret melding på, hvor mange timer det forventes, at eleverne skal bruge på skolearbejde om dagen. Det skal være en smule op til eleverne selv, siger hun.

"Jeg tror, at det er en utopi, at vi kan få eleverne til at sidde ved skærmen og være effektive 8-14 hver dag. Så for mig handler det meget om at finde en balance mellem noget, jeg kan se, at de laver ved, at de leverer noget til mig. Men også opgaver hvor jeg ligesom siger 'brug jeres samvittighed og lad den styre, hvor meget I får lavet'", fortæller hun.

Elever skal arbejde fire timer om dagen

På Skovvangskolen i Aarhus har de valgt at være mere konkrete i forhold til den arbejdsindsats, de forventer fra eleverne. Det fortæller dansk-, engelsk- og tysklærer Bjarne Czelot, der har ansvaret.

"Hos os har vi aftalt, at eleverne skal arbejde fire timer om dagen. Men det kan jo være lidt vanskeligt at vurdere, hvor lang tid de opgaver, vi lægger ud, tager. Derfor har vi bedt eleverne om at melde ind i forhold til, om de synes, at det er for meget eller for lidt", fortæller han. 

Her har ledelsen også indført en retningslinje om, at lærerne skal tjekke beskeder fra eleverne mindst tre gange om dagen. 

"Vi går ind og tjekker Aula morgen, middag og aften. Og så har vi meddelt elever og forældre, at vi lægger nye opgaver ud hver dag. Det gør vi for at opretholde en struktur i elevernes hverdag. Hvis vi lagde alle opgaver op på samme tid, så ville man måske kunne lave det hele på en dag". 

Bruger mest Google Classroom og Gyldendals portaler

Eleverne følger ligesom på Nordskovskolen deres almindelige fag, så de ved, hvilke fag de kan forvente at modtage opgaver i. 

"Eleverne har fået at vide, at de skal starte dagen med at tjekke Aula, MinUddannelse og Google Classroom, fordi det er dér, at der kan ligge opgaver og beskeder til dem". 

Selv bruger han hovedsageligt Google Classroom og Gyldendals portaler til dansk, tysk og engelsk 

Ifølge planen skal Bjarne Czelots 8. klasse på lejrskole til Berlin fra den 20.-24. april. Men med de nuværende rejserestriktioner hænger turen i en tynd tråd. Og det gør den undervisning, Bjarne Czelot havde planlagt op til turen også. 

"De skulle blandt andet have arbejdet i grupper om at lave en byplanlægning over Berlin. Her var en af opgaverne, at de skulle lave en rute gennem byen med fem seværdigheder og fem restauranter, og så skulle de i grupper lave små tekster om hvert stop", fortæller han. 

Må tilpasse portalforløbene en smule

Men med den nuværende situation regner Bjarne Czelot med, at det meste af tyskundervisningen vil foregå i Gyldendals tyskportal. Og selvom der her ligger færdiglavede forløb til eleverne, så kræver de en lille tilpasning til den nye situation, hvor eleverne sidder alene med opgaverne.

"De skal blandt andet arbejde med digt, der handler om storby i Tyskland, og her går opgaven ud på, at de først skal læse det højt, og så bagefter arbejde i gruppe med nogle spørgsmål. Så dér er jeg blevet nødt til at ændre det til, at de skal arbejde med det skriftligt, som de så skal aflevere til mig".

Som noget ekstra har Bjarne Czelot lagt både tyske sange og nyhedsudsendelserne Logo fra Zdt til eleverne.

"Vi har flere gange brugt set nyhedsudsendelserne Logo i den almindelige undervisning. Det svarer lidt til Ultra Nyt. Og så er ideen med de tyske sange, at de skal få noget tysk sprog i hovedet ved at sidde og lytte til det". 

 Logo


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
847 andre er allerede tilmeldt