"Ministeriet er i gang med at komme med gode råd og henvisninger, og det er godt. Men det er de ting, læreren føler er relevant, man skal sætte i værk. Det giver ingen mening, hvis man pludselig pålægger lærerne bestemte undervisningsforløb", siger Anders Bondo.

Bondo: Lærerne skal nok finde på undervisning til eleverne

Lærerne skal nok finde på en fin undervisning til eleverne, imens de skal holde sig hjemme, lyder meldingen for lærerformand Anders Bondo.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De kommende to uger står landets skoler tomme, og undervisningen foregår derfor hjemmefra for at begrænse corona-sygdommens omfang.

Undervisningen skal stadig udføres i det omfang, det er muligt - foreløbigt fjorten dage frem fra på mandag.

Lærerformand Anders Bondo opfordrer til, at lærerne bliver vist tillid til at udføre deres arbejde i den kommende tid.

"Mit vigtige råd til kommuner, skoleledere og ministre er, at det er fint at stille ting til rådighed for lærerne, men det er lærerne, der står til ansvar for den konkrete undervisning".

KL-formand: Eleverne skal levere en arbejdsindsats hjemmefra

"Ministeriet er i gang med at komme med gode råd og henvisninger, og det er godt. Men det er de ting, læreren føler er relevant, man skal sætte i værk. Det giver ingen mening, hvis man pludselig pålægger lærerne bestemte undervisningsforløb", siger han til folkeskolen.dk.

Beredskabsgruppe nedsat i ekstraordinær situation

Lærerforeningen bakker op om regeringens beslutning om at lukke alle skoler ned for en periode.

"Det her er en ekstraordinær situation, som ingen har det fulde overblik på endnu. Jeg hæfter mig meget ved, at statsministeren på sit pressemøde sagde, at hun ikke har alle svarene. Det er svar, vi må finde hen ad vejen. Derfor samlede jeg også en beredskabsgruppe, der løbende kommer til at samle op på en masse ting", siger han og tilføjer:

"Det er både i forhold til overenskomstmæssige sager, hvordan vi kan hjælpe lærerne lige nu, og hvilken hjælp de skal have i forhold til undervisningen", siger han og tilføjer, at DLF er i tæt kontakt med ministeriet og KL.

Digital undervisning er ikke det samme

Mange lærere skal formentlig bruge tid på at omstille sig til den digitale undervisning, og man kan ikke forvente en fuldgod erstatning for den almindelige undervisning, understreger lærerformanden:

"Det bliver lidt mere besværligt, når undervisningen skal foregå elektronisk - ikke mindst for de mindste af vores elever. Jeg har allerede været i kontakt med lærere i dag, der er i fuld gang med at samle undervisningsmateriale ind til de kommende dage".

Rapport fra vestkysten: Ingen panik og få elever

"Man kan kompensere noget af undervisningen gennem det, man sætter i værk nu. Men der er nok ikke nogen, der kan forestille sig, at det har samme kvalitet som den daglige undervisning", siger Anders Bondo.

Samtidig fortæller han, at han stræber efter at få kompenseret så meget undervisning som muligt, men at det i sidste ende må være op til politikerne, hvordan det skal foregå.

"Lokale forskelle, kræver lokale svar"

Som en naturlig konsekvens af den tilspidsede situation, hober der sig unægteligt spørgsmål op blandt lærerne. Blandt andet om lærere med børn i hjemmene skal blive hjemme fra arbejde i morgen, hvor skolerne ikke er forpligtet til at holde lukket endnu.

Den slags svar arbejder Danmarks Lærerforening i skrivende stund på at finde, og når de er klar, vil der blive udsendt breve til både de lokale lærerkredse og til medlemmerne.

"Der er så mange lokale forskelle, og derfor bliver det i første omgang lokale svar, vi bliver nødt til at give. Vi har selvfølgelig en hot line herinde, hvor kredsene kan ringe ind og få spørgsmål besvaret. Vi svarer så godt, vi kan - og så vil vi løbende vurdere, om der er spørgsmål af generel karakter, som vi vil samle og sende videre til tillidsrepræsentanter og kredse".

Bondo til lærerne: Gå til jeres TR eller kreds, hvis I har akut brug for viden 

Anders Bondo siger også, at lærerne har en vigtig opgave i forhold til at sikre, at eleverne ikke bliver bange.

"Det er meget vigtigt, at vi fjerner frygt og panik blandt eleverne. Jeg tror allerede, at lærerne har været i gang med at kommunikere til eleverne. Nu er vi midt i noget nær en samfundskatastrofe, men lærerne ved godt, hvordan de skal tale med eleverne om. Det er jeg overbevist om, at alle lærere har været i gang med", siger han.