”Vi har faktisk bare forkortet skoledagen, fordi det endelig kunne lade sig gøre”, siger Gitte Korndrup, der er skoleleder på Vissenbjerg Skole i Assens Kommune.Foto: Privat / Baggrund: Folkeskolen
Fynsk skole forkorter skoleugen med over 100 timer
Syv ud af ti skoler gør skoledagen kortere efter sommerferien. ”Der er ikke meget energi at hente hos eleverne, når vi kommer op ad eftermiddagen”, siger skoleleder.
Eleverne fra børnehaveklasse til 3. klasse på Vissenbjerg Skole
skal næste år have fem skoletimer mindre om ugen. De kommer til at
have en skoleuge på 25 lektioner. Eleverne på mellemtrinet får en skoleuge, der er
fire lektioner kortere, mens udskolingseleverne kan se frem til to lektioner
mindre på ugeskemaet efter sommerferien.
Skolen har tre spor, så der bliver frigivet temmelig mange lærertimer.
Annonce:
”Vi vil gerne frigøre timer til timebanken, så vi kan skabe
bedre resultater, højere trivsel og bedre kan rumme alle elever i klasserne”,
siger Gitte Korndrup.
Skolen har haft økonomiske udfordringer, forklarer
skolelederen og ved at skære i antallet af undervisningstimer, kan der nu igen
blive råd til flere to-lærertimer, forklarer hun.
”I en periode havde vi flere to-lærer-timer, og det var
virkelig noget, både eleverne og lærerne hyldede. Vi har rimelig store klasser
på skolen, så det var godt at kunne dele klassen op i to hold og gøre andre ting i den retning”, siger hun.
Kortere dage, fordi det kan lade sig gøre
Annonce:
Rent juridisk har skoler i flere år kunnet forkorte skoledagen.
Det har dog været en midlertidig frihed til at droppe understøttende
undervisning mod, at skolerne i stedet satte to lærer i nogle af elevernes faglige timer. Med den seneste skoleaftale fra december er muligheden blevet gjort permanent fra skoleåret 2025/2026. Samtidig
træder nye regler om en såkaldt timebank i kraft, der giver skolerne
mulighed for at bruge resurserne mere frit, og det har skolerne i Assens Kommune alle benyttet sig af.
Alle kommunens 10 almene folkeskoler har nemlig ifølge Gitte
Korndrup valgt at forkorte skoledagen næste år. Det er forskelligt, hvor mange lektioner
skolerne fjerner, men alle tager den største del i indskolingen, fortæller
skolelederen.
Med den seneste skoleaftale fik skolerne frihed til at forkorte skoledagen fra skoleåret 2025/26. Kravet om understøttende undervisning blev strøget, sammen med en obligatorisk lektion her og der. Skolelederen kan frit disponere over timerne i skolens timebank, hvilket betyder, at den nedre grænse for en skoledag er fagtimer + pauser.Kilde: Undervisningsministeret
Vissenbjerg Skole ligger i landsbyen Vissenbjerg knap ti
kilometer udenfor Odense, og beslutningen om at skære i skoledagens længde
netop i år blev også afgjort af, at bustiderne er blevet justeret, så eleverne
faktisk kan komme hjem, hvis de får tidligere fri.
”Vi har faktisk bare forkortet skoledagen, fordi det endelig
kunne lade sig gøre”, siger Gitte Korndrup, men understreger, at den permanente
løsning og timebanken også har betydet noget.
Annonce:
”Det betyder, at vi kan samle nogle resurser sammen til at
lave nogle målrettede indsatser, hvor der er brug for det”, siger hun.
Tesfaye: "Det har jeg intet problem med"
Da Mattias Tesfaye i efteråret 2023 præsenterede
regeringens udspil til en ny skoleplan, havde han netop et ønske om, at
skolerne skulle skære en del timer af skoleugens længde.
"Det er vigtigere, at der er kvalitet i
undervisningstiden, end at der er lang tid i skolen. Så jeg synes, det er helt
fint, hvis man gør skoledagen kortere, og så til gengæld har to lærere i nogle
af undervisningstimerne", sagde han dengang.
Annonce:
En undersøgelse fra Folkeskolen viste, at omkring 94 procentaf skolerne allerede
benyttede den midlertidige ordning til at forkorte skoledagen, og det fik flere
til at betvivle om Tesfayes planer havde gang på jord. Undersøgelsen
viste dog også, at syv ud af ti skoleledere trods det forventede at forkorte
skoledagen yderligere, hvis muligheden blev permanent. Og det var netop da også netop den andel af skoler, der havde forlænget skoledagen fra næste år, da Folkeskolen spurgte skolelederne i sidste måned.
“Vi har afskaffet den understøttende undervisning og givet skolerne mere frihed til selv at bestemme skoledagens længde. Nogle steder har skolelederne så valgt at forkorte skoledagen for de yngste og give mere tid i sfo’en. Det har jeg intet problem med. Der er mange 6-årige, børn som hellere vil være på rutchebanen end i klasselokalet om eftermiddagen. Mere skoletid giver ikke altid bedre skoletid”, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) til Folkeskolen.
Timerne om eftermiddagen giver ikke meget værdi
På Søndervang Skole i Kolding kommer der også færre rækker
på skoleskemaet til næste skoleår, fortæller skolen leder Jesper Dyrbjerg
Strøager.
Siden den midlertidige mulighed for kortere dage blev indført
i forbindelse med coronanedlukningen, har
skolen skåret i antallet af lektioner på mellemtrinet og i udskolingen.
Men
økonomien i skolens fritidsordning har ikke været gearet til at slippe de
mindste elever ud af klasselokalet tidligt på dagen. Eleverne fra
børnehaveklasse til 2. klasse går derfor i skole 30 timer om ugen indtil næste
skoleår, hvor hver skoledag bliver en lektion kortere, fortæller skolelederen.
”Vores erfaring er, at mange af de helt små elever er
færdige med at kunne tage læring ind, når vi rammer eftermiddagspausen”, siger
Jesper Dyrberg Strøager.
Fordelt på alle klassetrin vil skoledagen næste skoleår
cirka være 30 timer kortere, end den kunne være, lyder en forsigtig vurdering
fra skolelederen. For hvert af skolens to spor.
Besparelsen, som det medfører, betyder, at skolen ikke
behøver at skære i nogle to-lærer-timer, bl.a.AKT-timer, som skolen ellers ville være nødt til reducere, fortæller Jesper Dyrberg Strøager. Han understreger dog, at han også ville
have forkortet skoledagen, selvom økonomien ikke spillede ind.
”Der er ikke så meget effekt af undervisningen i timerne efter
klokken 14. Vores faglige niveau er højt, men flere timer har ikke skabt noget
mærkbart løft, når vi kigger på vores resultater i de nationale test”, siger han.
”Vi kan ikke umiddelbart se på vores data,
at de elever, der går ud af skolen nu har haft en ekstra time i dansk og
matematik. De burde være 16-20 bedre end dem, der gik ud inden reformen,
men det er de ikke”, siger skolelederen.
Til gengæld mener han, at det kan aflæses på elevernes trivsel,
at skolen, så snart muligheden bød sig, forkortede skoledagens længde for så
mange elever som muligt.
”Vores elevtrivsel er faldende, men ikke i samme grad som den
er på landsplan. Særligt vores sociale trivsel ligger meget højt. Det er fordi
vi har forkortet skoledagen og lavet to-lærer-timer i stedet, og det kan aflæses
i vores trivselstal”, siger han.
Skoleledere: Der bliver ikke skåret i antallet af lærere
Hverken på Søndervang eller Vissenbjerg skole bliver der afskediget lærere, selvom behovet for undervisningstimer på papiret bliver mindre.
Begge steder bliver resurserne nemlig brugt til to-lærer-ordning og støttetimer, fortæller skolelederne.
I Vissenbjerg har børnehaveklasselederne dog 27 undervisningstimer
indskrevet i deres kontrakt, og det betyder, at de kommer til at være en slags ”overgangsfigur”
mellem skole og sfo, der også lægger nogle timer i sfo’en hver uge, forklarer Gitte
Korndrup.
”Det er lidt forskelligt, hvad vores børnehaveklasseledere synes
om den løsning, men der er ikke udelt begejstring”, siger skolelederen og indrømmer:
”Jeg kan godt se det fra deres perspektiv. Men set fra
børnenes perspektiv er det godt med genkendelige voksne, og indblikket i
elevernes fritidsliv kan også skabe kvalitet i skolen, tror jeg”, siger hun.
Skoledagen kan også blive for kort
På Vissenbjerg Skole har de spurgt eleverne om deres syn på
skoledagens længde.
I udskolingen havde eleverne ikke så meget at komme hjem
til, og de havde derfor ikke noget ønske om en kortere skoledag, fortæller hun.
For de mindre elever var det dog en anden sag.
”På mellemtrinnet og i indskolingen har vi skullet tilpasse skoledagen
meget af hensyn til, at de små er helt færdige, når klokken bliver over et. Der
skal vi lave andre aktiviteter end det faglige”, siger hun.
Med de nye regler kan skolen skære børnehaveklassernes uge
helt ned til 20 lektioner efter sommerferien. Det kommer flere skoler til at
gøre, viser Folkeskolens undersøgelse.
Netop dét gør en af naboskolerne, fortæller Gitte Korndrup.
Men personligt mener hun, at de mindste elever på Vissenbjerg Skole er bedst
tjent med fem lektioner om dagen.
”Man kan også gå for kort tid i skole, tror jeg. Når du skal
skifte til flyverdragt inden hver pause og nå at spise madpakke, er der ikke meget
tid tilbage til undervisning, hvis du kun har fire lektioner”, siger hun.