Lærer Lis Zacho beretter om en trykket stemning på Lindevangskolen på Frederiksberg.

Lærer: Fredag var en tung dag for den danske folkeskole

Stemningen var trykket på Lindevangskolen fredag, da lærer Lis Zacho forberedte sig på at undervise sine elever online de næste uger og sagde farvel til kollegerne. I næste uge skal hendes elever lave et eksamenssæt i matematik – og prøve at mødes til en videokonference.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som for alle andre lærere og skoleelever landet over var fredag den 13. marts 2020 en underlig dag for lærer Lis Zacho fra Lindevangskolen på Frederiksberg.

På turen ad de mennesketomme og regnvåde gader på vej mod skolen tidligere på dagen tænkte hun på, at det var som at være med i en dårlig gyserfilm.

"Det er meget underligt. Det er en hård situation. Dagen i dag er en tung dag for den danske folkeskole. Det er jo vores skole, vores elever, vores faglighed, vores liv. Og så er vi bare slået hjem ligesom i ludo. Det er er helt imod vores natur. Det er som om, at hele verden er af lave", siger hun.

Fredag formiddag brugte Lis Zacho på blandt andet at forberede sig på den undervisning, hun skal tilbyde sine hjemsendte elever foreløbig de næste to uger.

Hun skrev mails om den alvorlige situation til sine elever i 8. b, som hun har til matematik. Og hun forklarede dem, hvor de kan finde de opgaver, som de skal arbejde med i næste uge.

Fra mandag er det alvor

"De tænker, at de er jo store, så nu har de fri, men det er jo ikke virkeligheden. Børnene skal vide, at fra på mandag så kører det for alvor. Næste uge skal de lave et eksamenssæt som træning. Men jeg har også skrevet til dem, at det er en underlig tid, og at der er mange spørgsmål, og at vi også bliver nødt til at mødes virtuelt. Jeg har godt nok ikke prøvet det før, men jeg tænker, at vi skal prøve at lave en videokonference, hvor alle elever er med, og hvor de kan fortælle om, hvordan det går, og hvad de oplever", siger Lis Zacho til folkeskolen.dk.

Stort set alle elever på Lindevangskolen blev hjemme fra skole fredag - bortset fra de ni elever, der skal passes i et nødberedskab med to lærere på ad gangen. Men Lis Zacho - som nogle måske kan genkende som folkeskolen.dk's faglige rådgiver på matematiknetværket - nåede at møde sine lærerkolleger, inden den nationale indsats for at bremse corona-virussets spredning også spreder skolens lærerkræfter for alle vinde.

Kommer vi tilbage alle sammen?

"Der er en trykket stemning. Jeg kan også mærke på mine kolleger, at de har det skidt med at gå hjem. Vi siger farvel til hinanden lige nu, og så står man alligevel og tænker: Kommer vi tilbage alle sammen? Hvad er det for nogle historier, vi kommer tilbage med, når vi har været sendt hjem på den her måde? Vi tænker allerede på nu, hvordan vi hver især har det, både mentalt og fysisk. Og så er der jo rigtig mange spørgsmål, om hvad der kommer til at ske. Undervisningsministeren sagde jo, at det foreløbig gælder i to uger, men vi kan jo godt forestille os, at det her kommer til at løbe hen over påsken, og så har vi lige pludselig været væk fra skolen i måske fire uger. Det føles underligt. Også fordi vi står med nervøsiteten over børnenes læring og eksaminer", siger Lis Zacho.

Fredag brugte hun også på at formulere spørgsmål til eleverne til mundtlig matematik, så de kan lave små film med deres telefon, hvorefter de kan lægge deres løsninger og overvejelser op i en mappe til formålet i Onedrive.

Mange portaler

"Det virtuelle gør, at der er rigtig mange muligheder. Det, jeg kan forberede lige nu, er, at jeg kan lægge noget ud til børnene, som de kan løse derhjemme - noget som ligner det normale arbejde. Vi har jo tilgang til rigtig mange portaler, men det er svært bare at sende elever hen på portaler, som de ikke kender til. Det giver ikke mening. Og vores opgave er i virkeligheden så vidt muligt at fuldføre den undervisning, som vi ellers skulle have fuldført - nu bare i en anden form", siger Lis Zacho, - der ud over at undervise i matematik også underviser i teknologiforståelse.

Få overblik over de onlinetilbud, som er gjort gratis, imens skolerne holder lukket 

Hun bruger Aula og Min Uddannelse til at kontakte børnene, samtidig med at hun skriver til forældrene, at de er nødt til at holde sig orienteret på Min Uddannelse, så de kan se, hvad børnene skal lave.

"Jeg har skrevet til dem inde på Min Uddannelse, hvad de skal fra på mandag. Men jeg kan jo godt mistænke dem for, at de ikke lige kaster sig over hverken Min Uddannelse eller Aula, men de har Aula på telefonen, så jeg skriver til dem på telefonen, for så får de også en notifikation", fortæller Lis Zacho.

Det skal ikke være træningsøvelser det hele

Hvis hun skal pege på noget positivt, der kan komme ud af situationen, er det, at børnene måske kan lære at bruge nye metoder og arbejde mere digitalt med nogle ting.

"Men det man bare skal være opmærksom på, er, at meget af de materiale på en læringsplatform, som man vil henvise børnene til - altså forlagsproduceret materiale - er træningsmateriale. Og jeg tror, at vores børn vil kaste op, hvis de ikke skal undervises overhovedet. Der kan godt være plads til træning og til at løse opgaver, men det må ikke blive til et træningshelvede. Børnene vil gerne arbejde kreativt og have indflydelse på opgaven - og udfordres. Derfor er det også oplagt at skrive fx nogle små historier i dansk. At lægge noget ud til eleverne om, hvor de kan kigge på, hvordan corona-virusset breder sig - så vi bruger skolen til at lade børnene forholde sig til virkeligheden. Så det er vigtigt at lægge noget ud, hvor det måske er lidt sjovere, hvor de måske ikke bare skal sidde og udfylde ting, men måske også producere noget".

Online-undervisning kræver erfaring

Lis Zacho er enig med skoleledernes formand, Claus Hjortdal, der på folkeskolen.dk torsdag pointerede, at skolerne i dag har bedre muligheder for digital undervisning end for blot få år siden.

KL-formand: Eleverne skal levere en arbejdsindsats hjemmefra

"Men man skal altså også være opmærksom på, at det er så nemt bare at sige, at nu skal vi bare lave online-undervisning. For det kræver jo øvelse. Det er klart, at man kan, hvis man har prøvet og har en idé om det, men det er jo bare ikke alle lærere, der har det. Vi får jo at vide ovenfra, at vi bare skal lave digital undervisning, men jeg tror for eksempel, at jeg er den eneste her på min skole, der har erfaring med digital undervisning", påpeger Lis Zacho.

Så hvad skal de lærere gøre, som ikke er så velbevandrede i digital undervisning?

"De skal snakke med nogle af dem, som bedre kan det. Det er vigtigt, at vi som lærere får koordineret, og at der er transparens, så andre kan se, hvad man har lagt ud. Vi bliver jo nødt til at arbejde sammen om, hvor meget vi belaster børnene", siger hun.

Siden statsministeren onsdag aften lukkede Danmark ned, har Lis Zacho allerede skrevet to blog-indlæg til folkeskolen.dk om konkrete undervisningsmuligheder online.

"Og det er helt klart min ambition at lægge flere ud. Og jeg håber da også, at de øvrige faglige rådgivere på folkeskolen.dk vil gøre det samme og smide mere materiale ud om, hvad der er af muligheder, så det ikke bare bliver et træningshelvede for børnene".

Blog: Online undervisning i en Covid-19 tid 

Men det skal ikke være online-undervisning og træning det hele, understreger hun.

"Jeg håber da også, at der for elevernes vedkommende - måske især de små - kan blive tale om rigtig mange dejlige læsestunder derhjemme, at man får spillet kort og ludo, og at der er nogen, der vil udnytte den her situation til at få dyrket fællesskabet og hygge sig og spise pandekager".