Historie
0   4

Masser af lærere får efteruddannelse i historie og samfundsfag

For første gang siden 2014 falder antallet af lærere, der gennem efteruddannelse får linjefagskompetence i deres fag. I både historie og samfundsfag er kurven dog fortsat opadgående. Positiv udvikling, som dog er startet fra et meget lavt punkt, mener formanden for historie- og samfundsfagslærerne.

Historie og samfundfag er blandt de fag, der oplever den største stigning i antallet af lærere, som efteruddannes til at have linjefagskompetence i faget.

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at 286 lærere i 2017/18 blev efteruddannet til at have formel undervisningskompetence i historie, mens tallet for samfundsfag lyder på 81.

Det skal ses i lyset af, at tallet i 2015/16 lød på bare 39 for historie og 23 for samfundsfag.

Kun i dansk, natur/teknik, tysk og kategorien lærernes grundfaglighed efteruddannes der ifølge de nyeste tal flere lærere end i historie.

Artiklen fortsætter under banneret

Formanden for Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag (Falihos), Dennis Hornhave Jacobsen glæder sig over tendensen men påpeger, at fagene længe har ligget lavt i statistikken over linjefagdækning.

"Så stigningen starter fra et ringe udgangspunkt. Tidligere opgørelser har placeret fagene i den tungeste fjerdedel, når det kommer til linjefagsdækning", siger han.

"Særligt i indskolingen har man typisk set, at undervisningen i historie er blevet varetaget af en dansklærer, fordi man har skulle fylde et skema".

Efterlysning: Samtænkning af fagfaglig og anden efteruddannelse

De nye tal viser et fald i det samlede antal af lærere, der er efteruddannet både i linjefag samt i øvrigt faglig uddannelse ved en læreruddannelse.

I sidstnævnte kategori er der kun sket en stigning inden for kurser, der har med øget anvendelse af it i folkeskolen at gøre.

Dennis Hornhave Jacobsen savner en højere grad af samtænkning af de to kategorier.

"Der er de tværgående temaer, og så er der de fagfaglige. Jeg ville ønske, at man begyndte at tænke fagene integreret i de tværgående temaer", siger han.

"Ellers er det lærerne der står med hele arbejdet med at oversætte, hvordan man arbejder med for eksempel inklusion eller tosprogstillæring i lige præcis historie og samfundsfag".

Det er første gang, siden folkeskoleforligspartierne i 2014 afsatte en milliard kroner til efteruddannelse af det pædagogiske personale, at der sker et fald i antallet af lærere, der sætter sig på skolebænken for at få papir på deres undervisningskompetence.

26 pct. færre lærere tog kortere eller længere uddannelse i et fag på en af professionshøjskolerne i 2017/18 sammenlignet med året før, viser den nye opgørelse.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.504 andre er allerede tilmeldt