Se hver enkelt skoles kompetencedækningsniveau på det interaktive kort i artiklen.

Disse skoler har flest timer læst af lærere med undervisnings-kompetence

Kun 161 skoler har nået målet om, at 95 procent af timerne skal varetages af en lærere med formel undervisningskompetence i det, de underviser i. Og der er markante forskelle mellem de 1.200 skoler. Se hvordan det står til på din egen eller naboskolen.

Offentliggjort

Hvad erundervisnings-kompetence?

95 procent af undervisningstimerneskal i 2020 varetages af lærere med undervisningskompetence fralæreruddannelsen (tidligere linjefag) eller kompetencer svarendehertil i de fag, de underviser i. Det er op til skolens leder atvurdere, om en lærer har såkaldte "tilsvarende kompetencer".

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen og KL har givet hinanden hånd på at afsøge mulighederne for at slække på kravet om, at 95 procent af undervisningstimerne varetages af en lærer med formel kompetence til det, vedkommende står og underviser i.

I indeværende skoleår har 86,7 procent af timerne været planlagt til at være varetaget af en lærer med undervisningskompetence. Det er en stigning på 7,1 procentpoint på seks år, hvor 79,6 procent af timerne var med en lærer med undervisningskompetence i faget. Trods stigningen er der stadig et langt stykke - helt præcist 8,3 procentpoint - op til målsætningen, der skal realiseres om to år.

Lektor: Der er kæmpe forskel på hvad undervisnings-kompetence dækker over

Folkeskolen.dk har kigget i Undervisningsministeriets datavarehus, hvor der er adgang til at se kompetencedækningen på alle landets skoler i hvert af skolens fag.

Opgørelsen viser, at der er store lokale forskelle. Fem skoler har eksempelvis under 50 procent af timerne dækket, mens 32 skoler har 100 procents dækning. I bunden af skalaen ligger en del meget små skoler, hvor de på grund af meget få lærere ikke har mulighed for at dække alle linjefag, og i toppen ligger næsten kun 10.-klassescentre, men også fx Gentofte Skole og Knudsøskolen i Ry, Skanderborg, som også har indskoling.

Målet er en dækningsgrad på 95 procent, og det har kun 161 af de i alt 1202 skoler i oversigten på nuværende tidspunkt nået.

Se på kortet, hvordan det står til på din eller andre skoler i dit nærområde:

Folkeskolen.dk har også lavet et kort over kompetencedækningen i  landets 98 kommuner. Her viser ministeriets opgørelse, at færrest timer i Lolland Kommune var dækket af en lærer med formel undervisningskompetence. Her blev hver tredje lektion varetaget af en person uden formel kompetence til det, som vedkommende underviste i.

I 18 kommuner var over 90 procent af lektionerne planlagt til at blive varetaget af en lærer med kompetence til at undervise i det, vedkommende skulle undervise i. Flest lektioner stod til at blive dækket i Favrskov med 92,8 procent af undervisningstimerne.