Simone og Tom er unge rollemodeller, der fortæller udskolingseleverne om deres uddannelser.
Simone og Tom er unge rollemodeller, der fortæller udskolingseleverne om deres uddannelser.

Flere unge har glæde af læringsorienteret vejledning

Ny undersøgelse viser, at læringsorienterende uddannelsesvejledning får flere unge i gang med en ungdomsuddannelse. Især gælder det unge fra lavindkomstfamilier. Målet er at have fokus på at lære om mulige uddannelsesveje og ikke blot at vælge en vej.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er DPU, der står bag den nye undersøgelse om Udsyn i Udskolingen. Forsknings- og udviklingsprojektet blev iværksat i 2015/16 og gennemført i et samarbejde mellem KL, Danmarks Lærerforening, Aarhus Universitet og University College Via. Undersøgelsen er sket i samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk).

Fremfor udelukkende at skulle kunne vælge en ungdomsuddannelse, så handler det også om at lære om forskellige uddannelser og arbejdsliv.

Formålet var at bidrage til, at "der udvikles metoder og rammer, som kan give alle elever i 7.-9. klasse mulighed for at møde, sanse og opleve ungdomsuddannelserne og ordne og fokusere og forstå dette møde". 

"Hensigten er at give de unge mulighed for at reflektere over mødet på et erfaringsgrundlag og foretage et mere kvalificeret uddannelsesvalg ved udgangen af 9. klasse".

Ideen med projektet var også at vise, at der er et alment dannende læringspotentiale. At de unge finder ud af, hvordan forskellige typer virksomheder fungerer, og hvordan forskellige professioner arbejder.

Ofte oplever uddannelsesvejledere, at unge og deres forældre ikke mener, at de skal deltage i et uddannelsesbesøg, når de er afklarede med deres eget valg - fx at de skal i gymnasiet.

På den måde kommer det hele til at handle om valget, og man mister det alment dannende læringspotentiale.

Læs mere

Læs undersøgelsen

What do you want to do?
Newmail
Powered by Labrador CMS