Tidlig indsats kan afhjælpe matematikproblemer og gøre glæden ved faget større. (arkivfoto)
Tidlig indsats kan afhjælpe matematikproblemer og gøre glæden ved faget større. (arkivfoto)

12 millioner til indsats for matematikkens outsidere

Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper udvider med elever i 8. klasse og supervision af matematiklærere. Projektet fra DPU og Metropol skal udvides til 81 skoler landet over med penge fra blandt andet A.P. Møller Fonden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et stort projekt om Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper har kørt gennem nogle år på Metropol og DPU. Det begyndte med 'lavtflyvende' og 'højtflyvende' elever i 2. klasse på Frederiksberg, som over 12 uger fik en halv times ekstra matematik fire dage om ugen. Projektet er udvidet til klasser på flere skoler ud over landet og til lærerkurser. Nu begynder endnu en udvidelse, der omfatter 81 skoler i 20 kommuner.

"Det handler om at få undersøgt, hvilke konkrete lærerpraksisser, der giver gode resultater i arbejdet med matematik. Vi vil rigtig gerne lave et matematikløft på samme måde som der er foretaget faglige løft i faget dansk. Af mere systematisk karakter. Man kan godt over nogle uger flytte nogle elever fagligt, men det handler om, hvordan man konsoliderer det og fastholder de gode resultater".

Læs mere

Tidlig Matematikindsats tilMarginalgrupper

Powered by Labrador CMS