Børn afprøver Multi Math - fra besøget i Mellemøsten.
Børn afprøver Multi Math - fra besøget i Mellemøsten.

Tre lærerstuderende udvikler matematikspil uden ord

Matematikspillet Multi Math er et kortspil med tegninger og tal udviklet til skoler, flygtningelejre og asylcentre til elever med sproglige vanskeligheder. De tre lærerstuderende bag har besøgt centre for syriske flygtninge i Jordan med spillet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børnene kan selv spille Multi Math uden den store støtte. Flere kort har tre niveauer, så man kan spille sammen, selv om man ikke er på samme niveau i matematik, fortæller Maja Nees fra læreruddannelsen Via i Aarhus. Hun har sammen med Line Andersen og Karoline Lind udviklet matematikspillet uden tekst.

Deres vision er at give tosprogede, børn med sproglige udfordringer og flygtningebørn i hele verden mulighed for og lyst til at udvikle matematiske færdigheder og kompetencer, som de skriver på hjemmesiden.

"Vi har udviklet spillet til flygtningebørn, fordi vi sidste år erfarede, at rigtig mange flygtningebørn ikke modtager nogen form for undervisning. Vi tog til Jordan for at prøve spillet af med syriske børn i lejre dér. Det virkede fint, og de ville meget gerne spille og arbejde med matematik. Men spillet kan bruges af alle - også i danske klasser, fordi det er let at forstå og gå til for alle", siger Maja Nees.

De havde 35 spil med, som de forærede til flygtningelejre i Jordan. 

Læg sammen og bevæg dig

Læg sammen og bevæg dig

Spilformen valgte de, fordi børnene selv skulle kunne styre spillet, og det skulle være let og motiverende at komme i gang.

De har fået hjælp i Via Studentervæksthus i Aarhus til udviklingen af Multi Math. De første spil var på lamineret papir, men en af deres venner er grafisk designer og har tegnet spillekortene i det færdige spil.

Der er seks kategorier, fordi der er seks sider på en terning. Den røde kategori træner regne-algoritmer. Hvert kort har tre niveauer, og det gælder i alle seks kategorier. Svaret står på bagsiden af kortet. Gul kategori er plus, gange og bevægelse.

"Det kan være 5 plus 3 og armbøjninger. Så skal barnet lægge tallene sammen og lave otte armbøjninger", forklarer Maja Nees.

Den blå kategori er købmandsregning. Her får barnet en pris på grøntsager, kød og frugt. For eksempel er der tegninger af to koteletter og en pølse, og priserne skal så lægges sammen. I den lette kategori skal barnet måske lægge priserne sammen på én kotelet og én pølse, mens den sværeste kategori har to koteletter og to pølser.

"På de lilla kort skal børnene hurtigst muligt kunne se antallet af stjerner eller fingre. De grønne kort træner logisk sans og ræsonnementskompetencer, så her skal børnene finde ud af, hvilken figur der mangler i rækkefølgen på kortet. De sorte kort har for eksempel to elefanter og tre zebraer, og ideen er, at barnet skal fortælle en regnehistorie, hvor dyrene indgår. Det er træning af kommunikationskompetencen", siger Maja Nees.

Hun fortæller, at i Mellemøsten er børnene ikke vant til at skulle sige meget selv, når de er i skole, så her vil et barn typisk bare fortælle, at der er to elefanter og tre zebraer på kortet. Men i en dansk klasse vil man kunne få børnene til at fortælle længere regnehistorier. 

Giv et spil til flygtninge

Giv et spil til flygtninge

De har givet de første 50 producerede spil væk nu, men venter på at få 300 nye spil til salg inden for et par uger. De har fået 10.000 kroner fra Via University College til at præsentere spillet på asyl- og sprogcentre i Danmark, så de er i gang med at skabe kontakt til disse centre.

"Vi besøgte et center i Holstebro forleden, og her blev spillet modtaget godt. Det blev et frirum for børnene, hvor nogle spillede på arabisk sammen, mens andre spillede på dansk. De regnede og kom til at tale om, hvad en agurk hedder på dansk. En gruppe unge kom og deltog, da børnene spillede. De unge terper dansk for at lære sproget, men de kan også godt lide matematik, så de syntes, det var sjovt at være med til at spille", siger Maja Nees.

De tre lærerstuderende har udviklet Multi Math sideløbende med studierne det seneste år. De har besluttet at for hver ti spil, de sælger, vil de sende et spil til en flygtningelejr i nærområdet til Syrien.

Læs mere om Multi Math på www.multimath.dk og  https://www.facebook.com/MultiMath/ 

Powered by Labrador CMS