Da 7.as mødtes for første gang siden jul, startede dagen med at snitte grene til snobrødspinde.

Udeskole: Eleverne laver bogtrailere i dansk

I onsdags mødtes 7.as på Uglegårdsskolen for første gang siden december. Det blev en dag med gensynsglæde, snobrød og bål. Men også med en anderledes måde at arbejde med litteratur. De skulle nemlig lave bogtrailere for to romaner, de har læst.

Publiceret

Bogtrailere

Her er Stig Toke Gissels bud på kendetegn ved enbogtrailer: 

  • Bogtraileren er en kort teaser for en bog
  • Den er multimodal og appellerende
  • Bogtraileren viser at bogen er god, spændende etc. -den fortæller det ikke
  • Den gode bogtrailer udtrykker sig på bogens præmisser;hvis bogen fx handler om et mysterium, så forsøger bogtraileren atformidle mystikken til modtageren
  • Den gode bogtrailer antyder snarere end atforklare.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi vil hellere se filmen", lød det fra eleverne i 7.as, da deres dansklærer viste dem bogtraileren til bogen 'Dig og Mig ved Daggry'. Men der er ingen film. De knap to minutters professionelt produceret film er nemlig en teaser for en ungdomsbog. Og hele pointen var netop at vise eleverne, hvor fanget man kan blive, hvis den er godt fortalt. Næste punkt var nemlig, at eleverne selv skulle lave en trailer.

Forfattere til lærere: Drop berøringsangsten 

7.as på Uglegårdsskolen i Solrød har som alle andre udskolingselever haft deres danskundervisning online siden før jul, så visningen af traileren foregik på Meet, og det var også her, de fik besked om, at de blev delt op i drenge og piger og skulle læse henholdsvis "Blindskud" og "Syv døgn for os". Og første gang de skulle mødes fysisk igen efter nedlukningen, skulle de filme videoklip til en bogtrailer for bogen.

"Det var meget mere spændende end bare at sidde og skrive en boganmeldelse. Vi skulle både filme og redigere og sætte lyd og tekst ind over. Det var klart sjovere end bare at skrive", fortæller Emilie på 13 år.

Hun læser normalt ikke så meget af egen drift, men hun syntes faktisk "Syv døgn for os" var ret god. Og hun synes en bogtrailer er en langt bedre vej ind i en bog end en anmeldelse.

"Hvis jeg kunne vælge, ville jeg da meget hellere se book trailers for bøger på biblioteket end at skulle prøve at læse mig til, hvilken en der kunne være spændende. Man får måske ikke lige så stort indblik i, hvad den handler om, men man får en masse billeder i hovedet, når man ser traileren, som giver en god fornemmelse af, om den kan være god".

En anden måde at arbejde med en roman

Elevernes dansklærer Shamirra Aisinger har ikke tidligere arbejdet med bogtrailere, og det er også første gang hun deler eleverne op i piger og drenge.

"Rigtigt mange bøger er meget rettet mod piger, og drengene bliver aldrig rigtigt fanget af dem. Normalt ville jeg aldrig dele dem op på den måde, men nu hvor vi er online, så er det meget nemmere at dele dem ind i grupperum, hvor de ikke forstyrrer hinanden, og så kan man netop eksperimentere med grupperingerne", fortæller hun.

Samtidig fandt hun to bøger, som ikke handler om traditionelle pige- og drengeting, men som har åbenlyse pige- og drengefortællere. Begge bøger indeholder også forskellige typer af piger og drenge at identificere sig med. Problemstillingerne i de to bøger er ikke så forskellige, men de er set fra forskellige synsvinkler.

Blog: Håndværk og design - fra værkstedet

"Og så tænker jeg, at det kunne være spændende at arbejde med bøgerne på en anden måde end de traditionelle boganmeldelser. Her i 7. sætter jeg en ære i at gøre noget andet end det strengt eksamensrettede, og jeg ville gerne give dem en chance for at vise, hvordan de oplever bogen. Derudover passede det perfekt til, at de skulle have udeskole, hvor de kunne optage deres videoer sammen".

Viser at vi fortolker forskelligt

Eleverne fik optaget deres videoer onsdag og afleveret et første take, som alle fik set fredag og derefter fik individuel feedback på i løbet af weekenden. I dag, mandag, skulle den endelige version så laves færdig. Videoen herunder er lavet af Mads, Mikkel og Simon.

"Det er ret spændende, når man har haft små, løbende opgaver omkring en bog, at man så arbejder videre med bogen på den her måde. Man lærer en del af at arbejde med den som video i stedet for som så ofte normalt kun at skulle skrive om den", fortæller Mads til folkeskolen.dk/dansk.

Mads læser en del i sin fritid. Han kan lide at læse biografier og faktabøger om fx naturen. "Jeg kan godt lide at lære andre mennesker at kende gennem bøger. Man føler jo næsten, at man kommer til at kende dem personligt, når man læser deres bøger".

Den seneste interessante bog, han har læst, er Thomas Rathsacks 'Jæger'. Og 'Blindskud', som de her skulle læse, synes han også godt om.

"Den handler om en dreng, der bliver skudt i en skov i en hardball-kamp, så det gav god mening, at vi kunne gå ned i det lille skovområde, der er på skolen og optage scener. I bogen er det ret dramatisk, og den var god og anderledes. Jeg synes ofte, der bliver pyntet lidt på historien i bøger, men sådan er det ikke her. Det kunne jeg godt lide".

Motivation af drengene: Mindre snak og mere action i skolen

Det har også passet ham fint at arbejde opdelt i piger og drenge

"Altså nu lever vi jo i 2021, så der er helt sikkert mange, der vil mene, at det ikke er okay, men jeg syntes det var fint. Jeg tænker normalt ikke over, om fortælleren er en dreng eller en pige, men jeg kan da godt forestille mig, at man føler, at man bedre kan forstå det, hvis den, der fortæller, minder om en selv".

Han nød at se sine kammerater igen, for selv om han ikke har nogen problemer med at følge med derhjemmefra, så er det alligevel meget bedre at være sammen, og han ville også gerne have redigeret filmen fysisk sammen med kammeraterne. Men han synes, traileren er blevet god alligevel.

"Man får noget at vide, og får en forsmag på det spændende. Jeg synes, man får et godt indblik, som kan give én lyst til at læse den. Og på den måde var det også interessant at se, hvad de andre havde fået ud af den, fordi det jo viser, hvordan vi fortolker det, der står mellem linjerne, forskelligt".

Det var også interessant at se de andre gruppers videoer, synes Mads og Emilie. Her er Marie, Clara og Sofies bud:

Plads til oplevelsen i litteraturundervisningen

Bogtraileren kan ses lidt som en bro mellem den visuelle kultur, som eleverne oftest opsøger i fritiden og den traditionelle bog, som for mange hører mere skolen til, forklarer ph.d og leder af Læremiddel.dk Stig Toke Gissel. Han har deltaget i et internationalt projekt om bogtrailers for et par år siden, hvor de udviklede læremidler til genren, og han er ikke i tvivl om, at den kan noget i forhold til danskfaget.

Nu skal bøger også have 'trailere'

"Det er en multimodal omsætning af elevernes oplevelse af bøgerne, og på den måde taler den jo fint ind i det, som jeg og mange andre arbejder for med at sikre, at oplevelsen får mere plads i litteraturundervisningen".

Stig Toke Gissel var med til at gennemføre det store KiDM-projekt, som taler for en mere undersøgende litteraturundervisning.

Prøv helt nye undersøgende litteraturopgaver med dine danskelever 

"Bogtraileren er jo en ret speciel genre, for den indeholder ikke en direkte vurdering som en anmeldelse, og den behøver ikke have en rød tråd eller at gengive bogens handling fra start til slut som et referat. Det handler mere om at sætte en stemning, antyde hvad det handler om og måske filme en lille sekvens fra handlingen, men det er showing not telling".

Samtidig kræver den et stykke arbejde med både fortolkning og modtagerbevidsthed, fordi den mere end noget andet skal være en teaser, der skal gøre modtageren nysgerrig på at læse bogen.

"Det er en farlig genre, fordi den omsætter elevens fortolkning, men samtidig ikke må lukke teksten fx ved at afsløre slutningen. Personligt kan jeg bedst lige de bogtrailere, der er lidt mystiske".

Han mener, at det er en god måde at arbejde med litteraturen på i danskundervisningen, fordi eleverne bliver bevidste om deres oplevelse af bogen, får videregivet den til deres kammerater, og dermed får skabt et fællesskab omkring bøgerne, som ellers ofte kan mangle, når man fx sidder i læsebånd og læser hver sin bog.

Og eleverne i 7.as kan godt glæde sig, for selv om 'Dig og mig ved Daggry' ikke er en film, de kan gå hjem og se i aften, så har deres dansklærer allerede besluttet, at de skal læse den sammen i 9. klasse.

Anmeldelse: Årets ungdomsroman