Timer med digte og Legomodeller

Dansklærer Karen Siri Jakobsen og hendes 5. klasse har skrevet digte om døde ting, der får liv, og nu skal de bygge små Legomodeller og programmere dem til at bevæge sig.

Publiceret
Eleverne bygger en bestemt model i Lego, men de kan selv vælge at give den en hat eller tandbøjle på – og så skal den programmeres til at gøre noget. I dansk har de arbejdet med besjæling og skrevet digte om døde ting, der får liv.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Legoværkstedet på Skolen på Herredsåsen i Kalundborg står naturfagslærer Kirsten Noe klar til at hjælpe med programmeringen, hvis der er problemer. Men i første omgang går eleverne i 5. klasse bare i gang, bygger, finder en lille sjov ting at supplere den valgte model med og programmerer deres små robotter til at hoppe, kaste, eller hvad de nu ellers kan.

»Fuglene var blinde

De drejede rundt på pinde

De griner og ler

På grund af deres fjer

Fuglene har en masse farver

Og de spiser larver«.

Det er Sofie, der har skrevet digtet. Klassen har arbejdet med digte i et stykke tid. De har talt om parrim, skrevet digte selv og arbejdet med besjæling. Som for eksempel en tepotte, der kan tale.

Sidemandsoplæring: Programmering er en win-win-situation 

»Vi har tidligere bygget en fugl og en krokodille. Det er spændende, fordi vi får lov til at lave noget andet. Vi skal ikke bare sidde på vores plads og læse«, siger Nana, der godt kan lide at tegne og bygge med Lego i sin fritid. Hun bygger huse og små byer derhjemme.

»Vi har også prøvet at programmere i matematik for at lære noget geometri. Det havde noget med areal, omkreds og kvadratcentimeter at gøre«, forklarer Sofie.

Dansklærer Karen Siri Jakobsen, som er med til programmeringen, fortæller, at hun har brugt Legoværkstedet til holddansk, hvor eleverne i tre 5.-klasser har været delt i fire hold, har bygget, programmeret og skrevet digte. Efter få timer i værkstedet kan alle elever bygge modellerne.

Selma og Natalia har bygget en målskytte. Tidligere har de prøvet at arbejde med statistik med en målskytte. De programmerede skytten til at sparke, og udfordringen var, hvilken vej den drejede, og om de kunne få målskytten til at sparke ligeud. De har også sat forskellige lyde på deres målskytte. Ibrahim, Sebastian og Noah har skrevet et digt om målmanden.

»Målmanden er god

Han redder mange bolde

Han har gule shorts

Og rød T-shirt

Og grønt hår

Han er blevet født med en bold

Han vil dø med en bold«.

Drengene fortæller, at man kan programmere i alle fag. Man skal følge et skema og sætte koder i en bestemt rækkefølge. Der er små videoer om byggeprocessen, som eleverne kan vælge at se, inden de bygger. Nogle har givet deres model hat på eller en kæmpe bøjle på tænderne.