Efter få timers undervisning i programmering får eleverne gang i deres Legorobotter.

Sidemandsoplæring: Programmering er en win-win-situation

Bygning af Legorobotter ­og sidemandsoplæring i programmering. På Skolen på Herredsåsen i Kalundborg lærer lærerne, samtidig med at eleverne undervises.

Publiceret

Fakta

¶ Alle klasser på Skolen på Herredsåsen i Kalundborg får 15lektioners undervisning i kodning og programmering. De ti lektionerer i matematikundervisningen, og fem lektioner er i skolensLegoværksted.

¶ Projektet handler blandt andet om at visualisere matematik ognaturfag, vise, hvad det kan bruges til, lære at skabe digitalt,udvikle den naturvidenskabelige metode i undervisningen ogbevidstgøre eleverne inden for teknologi.

¶ Matematiklærer Charlotte Gyldenvang Nielsen og naturfagslærerKirsten Noe står for undervisningen sammen med klassens lærere. Deforbereder sig sammen, og lærerne får sidemandsoplæring ilektionerne ved at deltage sammen med eleverne. De to lærere kandesuden bestilles til projekter, da de har fået afsat timer, der ialt svarer til trekvart stilling i kodning og programmering. Det eren del af den understøttende undervisning.

¶ Skolen på Herredsåsen er en af fire Leaps-skoler i landet.Leaps står for læring og engagement gennem autentiske projekter medfokus på science. Det betyder, at al undervisning om nogle år erprojektorienteret.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En matematiklærer og en naturfagslærer på Skolen på Herredsåsen har sammen og hver for sig kastet sig ud i kodning, programmering og robotbygning. Det foregår i undervisningen på alle klassetrin og i skolens eget Legoværksted.

Først underviser naturfagslærer Kirsten Noe og matematiklærer Charlotte Gyldenvang Nielsen eleverne i programmering, mens klassens lærer er med til at planlægge timerne og selv lærer af undervisningen. Dernæst er ideen, at klassernes lærere selv kan tage over og bruge deres nye viden i egen undervisning.

»Det er enormt intuitivt at bygge og programmere i Lego. Efter få timer kan eleverne en masse selv, og når de sidder med klodserne og arbejder, begynder munden at gå på dem. De bygger følelser ind i klodserne, de taler matematik, de åbner sig og tænker ud over rammen. De bliver innovative. Det oplever vi hele tiden«, fortæller Kirsten Noe.

Hun har tidligere været naturfagskoordinator i Kalundborg Kommune og har i den forbindelse arbejdet meget med Legorobotter og programmering. For tre år siden blev hun lærer på skolen, hvor hun især underviser i naturfag, så det var oplagt, at hun kom til at stå for skolens Legoværksted.

»Jeg er ikke den store programmør, men jeg synes, det er spændende og meget intuitivt at arbejde med klodserne og modellerne. Nu har ledelsen besluttet, at jeg har fem timer om ugen til at arbejde her i Legoværkstedet. Det er en satsning, at vi arbejder med Lego. Alle klasser har i hvert fald fem timer om året her, og ideen er, at vi skal have lærerne til at bruge det og til selv at kunne arbejde videre«, siger Kirsten Noe.

Timer med digte og Legomodeller 

Fundamentet i programmering

Alle klasser på skolen får også ti timers programmering om året. Det står matematiklærer Charlotte Gyldenvang Nielsen for, og samtidig bliver hendes kolleger - matematiklærerne - sidemandsoplært.

»I matematik er arbejdet med programmering med til at få begreberne til at sidde fast hos eleverne. Der er systematik, der er ovenpå, nedenunder og ved siden af. Der er før og efter. Det er en øjenåbner for både elever og lærere, og det falder naturligt at bruge i mange fag. Mange elever har ikke begreberne i orden, men det kan programmering hjælpe med«, siger de to lærere.

Charlotte Gyldenvang Nielsen kommer med en uddannelse fra it-branchen. Hun har arbejdet som it-supporter i Novo Nordisk i fire år. Nu har hun været lærer i syv år.

»Jeg elskede at være it-supporter, men jeg savnede udviklingsmuligheder. At være med til at videreføre teknologien i skolen er mit livs bedste beslutning. Her kan jeg undervise i den digitale dannelse, i computerspil, programmering, og jeg kan følge med i teknologien«, siger hun.

For halvandet år siden fremlagde hun tankerne på skolen om, hvad programmering kan bidrage med til alle fag.

»At tænke systematik som metode kan bruges, ligegyldigt hvilken tankemåde man har. Der er også systematik i dansk, og når man bliver bevidst om systematikken, har man fat i noget, også når man taler læring. Man kan anskue det bredt, og programmering kan bruges efter temperament«, siger Charlotte Gyldenvang Nielsen.

»Der er et fundament i programmering, og så kan man udvikle derfra. Det er vigtigt. Man skal ikke springe over selve fundamentet, for så risikerer man, at man hurtigt strander og måske står med nogle robotter, man ikke får brugt. Man skal have den grundlæggende teknologi først, så kan man bygge videre derfra stille og roligt«.

Styrker elevernes trivsel

Kirsten Noe fortæller, at det er oplagt at bruge Lego og programmering i matematik og naturfag, men at skolen også har gode erfaringer med at bruge Lego i andre fag.

»Vi har mange slags Lego og bruger det i forskellige sammenhænge. Blandt andet oplever vi, at elever, der har svært ved at blive anerkendt af de andre, får nogle succesoplevelser her i værkstedet og bliver brugt af klassekammeraterne«, siger hun.

»Vi har arbejdet med eventyrgenren og WeDo-figurer, hvor elever fra 7. klasse skriver eventyr, som de fortæller for 1.-klasserne. Dér får de øvet sig i programmering og i at fortælle, og de skal få tingene til at hænge sammen«.

Det er også vigtigt, at eleverne tidligt arbejder med Lego i skolen. For eksempel oplever lærerne, at nogle af de tosprogede elever ikke er vant til at lege med Lego.

Kirsten Noe tvivler på, at de fleste lærere vil kaste sig ud i et forløb med en klasse alene, men de kan jo trække på hendes hjælp fem ugentlige timer og Charlottes ti ugentlige timer.

»Når mine kolleger har været i værkstedet, har de set det samme som eleverne og oplevet, at Lego er nemt og intuitivt. Måske tænker flere, at det bare er sjov og leg, men det er dyb alvor, og det er god læring at lege tingene ind«.

Kodning træner rækkefølge og systematik 

Ekstra voksen i klassen

En af dem, der er blevet fascineret af legen, er Martin Dreyer. Han er lærer i matematik og naturfag.

»Efter at have været med sammen med eleverne, er jeg blevet fanget af Lego. Jeg har købt noget til min syvårige derhjemme, og det arbejder jeg med indimellem, når børnene er kommet i seng«, siger han med et grin.

»Jeg har været ekstra voksen i klassen, når Charlotte har arbejdet med programmering med eleverne, men det er sværere at skulle gøre det selv. Det kræver noget tid. Jeg har brugt forberedelsestid til at løse nogle opgaver, men det kræver noget at skulle bruge programmering og Lego sammen. Det er lidt som mesterlære - man kan noget selv, og på sigt kan vi lave et projekt med eleverne. Det kræver bare noget tid«, siger Martin Dreyer.

For skoleleder Tina Mandrup handler tiltaget på Skolen på Herredsåsen først og fremmest om, hvordan skolen giver eleverne et bedre grundlag for at forstå matematik og naturfag.

»Jeg kan sagtens sætte mig ind i nogle læreres utryghed, når man siger kodning og programmering. Derfor bruger vi understøttende undervisning til dette og til samtidig at sidemandsoplære lærerne. Vi vil gerne have, at eleverne bliver digitale skabere og ikke kun digitale forbrugere«.

»Eleverne skal turde prøve, og de skal turde fejle. Samtidig giver det noget kompetenceudvikling internt blandt lærerne, og som jeg hører det, går det godt, netop fordi de to lærere bag brænder for det«, siger Tina Mandrup.