'Jeg er jo bare moren, der skal sørge for, at min søn kan få den hjælp, han skal have. Jeg har siddet så mange gange med tårer i øjnene til møder og nærmest råbt af dem, som var med, fordi det ikke var muligt at finde en nødplan for en dreng som min. Nu åbner der sig nye muligheder', siger Helle Hamann.
"Jeg er jo bare moren, der skal sørge for, at min søn kan få den hjælp, han skal have. Jeg har siddet så mange gange med tårer i øjnene til møder og nærmest råbt af dem, som var med, fordi det ikke var muligt at finde en nødplan for en dreng som min. Nu åbner der sig nye muligheder", siger Helle Hamann.

Leder kendte ikke reglerne for kronisk syge elever

Først efter foreningen Danske Patienter har sat fokus på reglerne for sygeundervisning, har Hørup Centralskole tilbudt otte-årige Simon kompensationsundervisning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg kendte helt konkret ikke til den del om, at elever med en kronisk sygdom, som medfører fravær, har ret til sygeundervisning, selv om fraværet ikke er sammenhængende", siger afdelingsleder Michael Torp, Hørup Centralskole på Als.

Han blev først bekendt med reglerne for kronisk syge elever, da Helle Hamann - en mor til en kronisk syg dreng i børnehaveklassen på Hørup Centralskole - i begyndelsen af december sidste år sendte en rapport fra foreningen Danske Patienter til ham.

Helle Hamann er mor til Simon, som er otte år og for anden gang er begyndt i børnehaveklasse på skolen. Simon har en nyresygdom og er blæreopereret og har haft lange hospitalsophold i forbindelse med skolestart. Han har gået i specialklasse, men har på morens ønske taget hul på en ny skolestart i en almindelig børnehaveklasse. Helle Hamann har haft et tæt samarbejde med Michael Torp gennem hele forløbet.

"Når det er et kronisk sygt barn, så er der ikke længere 15 sammenhængende dage, der skal til, før man kan få noget hjælp. Så er det bare 15 sygedage. Jeg vidste det ikke. Og Michael vidste det heller ikke, så han kunne ikke informere mig om det. Vi har været sammen til mange møder på forvaltningen, men vi har ikke fået det tilbud", siger Helle Hamann til folkeskolen.dk

Hun tror på, at muligheden for at gå i en almindelig klasse med ekstra hjælp, når sygdommen kræver fravær er en god mulighed for Simon.

"Jeg er jo bare moren, der skal sørge for, at min søn kan få den hjælp, han skal have. Jeg har siddet så mange gange med tårer i øjnene til møder og nærmest råbt af dem, som var med, fordi det ikke var muligt at finde en nødplan for en dreng som min. Nu åbner der sig nye muligheder", siger Helle Hamann.

Hun er meget glad for, at Danske Patienter har taget det op - og at Skolelederforeningen vil gøre en indsats for at få mere viden ud på skolerne.

"Der er behov for at informere om, hvilke muligheder, der er. Du kan sætte en masse mennesker til at læse lovgivningen, men hvis de ikke forstår at bruge den, så er det totalt ligegyldigt. Det er rigtig vigtigt, at det her kommer ud vidt og bredt. For min søn er ikke den eneste, der har den her historie". 

Læs mere

Se rapporten: Skoleliv med sygdom - Hvilken støtte fårbørnene

Powered by Labrador CMS