Direktør for DRs Underholdningsorkester vil have et kulturarvs-fag i skolen

Der er behov for kulturarv som fag, så eleverne forstår, at kunst og kultur, de oplever i dag, bygger på kunstneriske gennembrud og traditioner, der kan strække sig flere hundrede år tilbage, lyder det fra direktør for DRs Underholdningsorkester.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Direktør for Danmarks Underholdningsorkester Andreas Vetö peger selv på lærer Anders Thorsens årlige liste med emner og fag, som politikere og andre har foreslået indført ind i folkeskolen i årets løb.

Alligevel kaster han sig i et indlæg på b.dk også ud i at foreslå et nyt fag i folkeskolen. Faget skal ifølge direktøren hedde kulturarv.

Formålet med et kulturarvsfag skal ifølge Andreas Vetö være "at forbinde historiens tråde med nutiden":

"For dermed at sikre en markant forøgelse af elevernes bevidsthed om altings forbundethed. Så man forstår, at den kunst og kultur, vi oplever i dag, ikke blev opfundet i går, men derimod bygger videre på kunstneriske gennembrud og traditioner, der kan strække sig flere hundrede år tilbage", skriver han.

Direktøren mener, at der er plads på elevernes skemaer til netop et kulturarvsfag, fordi det ifølge ham ikke skal betragtes som "et nyt fag, som lægges oven i alle de eksisterende".

"Tværtimod vil byggeklodserne til dette nye fag bestå af timer og ressourcer, som i dag er tildelt eksisterende fag - dansk, kulturfagene og de kreative fag - som så samles under den samme tværgående kulturarvsoverligger", skriver han.