
Vi sætter pris på dannelsen
Hvad er skolens dannelsesbidrag, spørger Lærerprofession.dk lærerstuderende og lærere. Nu uddeles den første pris for besvarelsen.
Sådan lød opfordringen fra Lærerprofession.dk til lærerstuderende, der skulle i gang med deres bachelorprojekter, og lærere, der gik på den pædagogiske diplomuddannelse. I 2020 og de kommende to år uddeles en særpris for et projekt, der "analyserer og diskuterer skolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevers dannelse".
Kan man gå uforandret ud af mødet med et fag, eller dannes man? De fleste lærere efterstræber nok, at eleverne dannes og gøres myndige til personlig stillingtagen, overvejelse, refleksion over stoffet og dets betydning i mere almen forstand, som det også forventes i folkeskolelovens formålsparagraf. Men hvad gør man? Hvad er udfordringerne?
I år var der indstillet 59 projekter til Lærerprofession.dk's priser. Fire bachelorprojekter til særprisen om dannelse. men ingen diplomprojekter.
De fire projekter viser en vidde i skolens arbejde med dannelse. De viser, at ikke blot faget har en dannende karakter, men at lærerens tilgang og personlige involvering også virker dannende for eleverne.
Lærerens egen dannelse
Lærerens egen dannelse
Modtageren af dannelsespriser er Krisitian Yilmaz fra læreruddannelsen i Silkeborg ved professionshøjskolen Via med projektet "Dannelse i litteraturen - at kunne stille de gode spørgsmål til eleverne".
Understøttelse af dannelse i undervisningen kalder på lærerens egen dannelse og vilje til at stille åbne og gode spørgsmål, der bygger på lærerens professionelle dømmekraft, siger han i projektet, hvor han viser, at litteraturlæsning kan gøre elever opmærksomme på, at livets spørgsmål ikke altid er så lette og entydige at besvare. Han søger ikke at give et modsvar til danskfagets læseteknik og grammatikfokus, men han viser en dimension, som kan gå tabt, når faget instrumentaliseres. Nysgerrigt og åbent undersøger han, hvordan faget ikke alene er et kommunikationsfag.
New mailNew mailNew mailNew mail