Bachelorprojekt Madkundskab
0   30

Bachelorer: Madkundskab skal sende eleverne på dannelsesrejse

NOMINERET BLANDT DE TI BEDSTE I 2020 Det er ikke nok, at eleverne lærer at lave mad. Undervisningen i madkundskab skal også understøtte elevernes maddannelse, siger Karoline Dyppel og Nadia Reinhold Nielsen.

Når man går i supermarkedet for at købe en dåse flåede tomater, kan man hurtigt komme på overarbejde, når man skal vælge. Det belyser Karoline Dyppel og Nadia Reinhold Nielsen i deres professionsbachelorprojekt. 

Det er muligt at vælge imellem flere typer flåede tomater.

"Vælger man ud fra prisen, billedet på dåsen, fødevaremærkningerne, det produkt man husker fra den sjove reklame, eller noget helt femte? Ved man ikke bedre, kan det ske, at valget er en praktisk og ubevidst handling, eller at man vælger, som ens forældre gør",s kriver de.

De understreger, at det er vigtigt, at eleverne ikke bare lærer at lave mad, men at de også lærer at tage kvalificerede madvalg, og at undervisningen dermed understøtter elevernes såkaldte maddannelse. 

Artiklen fortsætter under banneret

"Maddannelsesprocessen beror på, at eleverne gennem undervisningen tilegner sig viden, gør sig videnskabelige-, etisk-moralske- og æstetiske erfaringer, øver sig i at analysere, fortolke og vurdere. På den baggrund kan eleverne lære at forholde sig til de æstetiske domme, de afsiger og træffe kvalificerede valg",siger Karoline Dyppel og Nadia Reinhold Nielsen i deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen på Campus Carlsberg ved Professionshøjskolen København.

Der har undersøgt, hvordan de som kommende madkundskabslærere kan planlægge og udføre deres madkundskabsundervisning, så den understøtter maddannelsesprocessen. 

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet. 

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen. 

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af professionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen / folkeskolen.dk.

Det støttes af LB Forsikring, Akademisk Forlag, Gyldendal Uddannelse, Hans Reitzels Forlag, Kähler Design og Sinatur-hotellerne.

 

Eleverne sættes ikke over for valg

De har observeret undervisningen i madkundskab på to skoler. Her har de fokuseret på de didaktiske faktorer, som lærerne benytter i faget, og ingen af lærerne satte eleverne i situationer, hvor de skulle træffe valg, begrunde en udtalelse eller reflektere over æstetiske ind- og udtryk.

Karoline Dyppel og Nadia Reinhold Nielsen konkluderer, at ingen af de observerede lærere lever op til idealet om maddannelse, men at deres undervisning rummer potentiale.

De understreger dog også, at maddannelse er et ideal, som ikke direkte kan faciliteres gennem undervisningen, men at undervisningen kan være med til at bevidstgøre eleverne, som bliver i stand til at træffe valg og til at reflektere over deres æstetiske dømmekraft.

Særpris for projekter om skolens dannelsesbidrag

Lærerprofession.dkvil hvert år i 2020-2023 uddele en pris for et bachelorprojekt fra læreruddannelsen og/eller et pædagogisk diplomprojekt, der analyserer og diskuterer skolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse. 

Dannelse er en livslang proces, og skolen bidrager til elevernes dannelse gennem undervisning. Men hvad er dannelse, og hvordan kan og skal den foregå i en klimapresset, globaliseret, teknologifikseret og kapitalistisk verden? Og hvad skal og kan være skolens dannelsesbidrag i en hverdag, hvor arbejdet med at opfylde skolens formål og undervisningen i fagene presses af krav om målstyring og ensidig fokusering på læring?

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Prisvinderne findes af uafhængige dommere. Læs om formålet og se dommerkomiteen på sitet. 

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af fagbladet Folkeskolen og professionshøjskolerne.

Særprisen sponsoreres af LB Forsikring, Hans Reitzels Forlag og Kähler Design.

Værktøjskasse med ni råd

På baggrund af deres observationer, lærerinterviews og dannelses-teori har de udarbejdet ni råd til madkundskabsundervisningen. Rådene er lavet med afsæt i de didaktiske faktorer hvad, hvordan og hvorfor, som ifølge Karoline Dyppel og Nadia Reinhold Nielsen har stor betydning for det dannelsespotentiale, som ligger i madkundskab.

Rådene uddybes i deres professionsbachelorprojekt.

1. Have maddannelse som intention

2. Benyt boblemodellen som planlægningsværktøj

3. Lav forløb med alle tre erfaringsformer

4. Hav håndværket og sansningen med som middel og ikke mål

5. Tilrettelæg undervisningen således, at eleverne er aktive store dele af tiden

6. Præg din undervisning af dialog og rummelighed

7. Gå ud over elevernes verden

8. Lær eleverne at træffe begrundede, refleksive og kvalificerede valg

9. Fokusér på fællesskabet

Læs hele projektet her:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.360 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
420 andre er allerede tilmeldt

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
799 andre er allerede tilmeldt