"Det kommunale tilbud imødekommer ikke altid den unges behov. Jeg fik lov til at vælge mellem tre steder, men selv om unge får valgmuligheder i dag, ender de som regel ikke det sted, de vælger, fordi kommunen i sidste ende prioriterer sit eget tilbud", siger Daniel Noti.

Tidligere STU-elev kæmper for større valgfrihed til sine efterfølgere

Det har været afgørende for Daniel Notis liv, at han selv fik lov til at vælge, hvor han ville tage sin STU. I dag får mange kun stillet kommunens eget tilbud i udsigt. Det dur ikke, mener den 28-årige autist, som arbejder på at give unge ret til større valgfrihed.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Daniel Noti bruger sin egen historie til at fortælle, hvorfor det er vigtigt, at unge med særlige behov får mulighed for at vælge mellem forskellige STU-tilbud, når han mødes med folketingspolitikere og embedsmænd i Undervisningsministeriet. Han har diagnosen atypisk autisme, hvilket vil sige, at han har træk fra infantil autisme.

"Jeg kom på en køretur, hvor vi besøgte tre STU-tilbud, da jeg sammen med UU Vestjylland skulle finde ud af, hvad jeg skulle efter to år på specialefterskolen Fenskær i Lemvig Kommune. Det ene var Sdr. Lundgård i Herning, som jeg valgte. Der var ingen problemer med Struer Kommune, som både betalte for skolen og for bodelen", fortæller Daniel Noti, som i dag bor i egen lejlighed i hjembyen Struer.

Undervisnings- og aktivitetscentret i Herning bekender sig til det kristne menneskesyn. I længden gik der for meget Fader Vor og morgenandagt i den for Daniel Noti, så efter halvandet år stoppede han på Sdr. Lundgård og kom i stedet på Uddannelsescenter Mariebjerg i Vemb i Holstebro Kommune. Centret henvender sig blandt andet til unge og voksne med autisme.

"Jeg har altid haft svært ved at skabe relationer, så undervisningen handlede meget om, hvad der skal til for at være social. Jeg lærte også at tage med fly trods min flyskræk, og jeg fik træning i at køre med tog. Ellers havde jeg ikke selv kunnet tage toget til Aarhus i dag", siger Daniel Noti, der kommer fra et møde i Foreningen Ligeværd i Aarhus-forstaden Risskov. Det møde vender vi tilbage til.

Dygtige lærere og pædagoger så Daniels behov

Dygtige lærere og pædagoger så Daniels behov

Daniel Noti lærte også at lave mad og gøre rent på uddannelsescentret.

"Når man er en del af et fællesskab, forpligter man sig til forskellige opgaver og roller. På den måde blev jeg rustet til voksenlivet. De lærte mig at blive bedre til at tro på mig selv, og det var på Mariebjerg, at jeg fik min første kæreste. Jeg lærte også at lytte til andre uden at afbryde. Jeg var omgivet af dygtige lærere og pædagoger, som så, hvor jeg var i min udvikling, og hvad jeg havde behov for".

Undervejs var Daniel Noti i praktik i en SFO og i et køkken. SFO'en var ikke noget for ham, mens det gik bedre i køkkenet.

"Jeg havde kantinefag på efterskolen, og på Mariebjerg fik jeg et gratis kursus i hygiejne, så jeg kan arbejde med fødevarer. Det åbnede endnu en dør for mig, så i dag har jeg et skånejob på 12 timer om ugen i en smørrebrødsforretning i Struer. Det er et lille sted, hvor vi sammen finder en balance mellem opgaverne og mine særlige behov. Jeg havde aldrig lavet smørrebrød før og var ikke klar over, hvor mange stykker pålæg der skal på", siger Daniel Noti, der også føler sig godt behandlet af UU-vejledere, sagsbehandlere og jobcenter.

Ministeriet lytter til Daniels erfaringer med valgmuligheder

"Det kommunale tilbud imødekommer ikke altid den unges behov. Jeg fik lov til at vælge mellem tre steder, men selv om unge får valgmuligheder i dag, ender de som regel ikke det sted, de vælger, fordi kommunen i sidste ende prioriterer sit eget tilbud", siger Daniel Noti.

Det forsøger han at gøre noget ved. I sidste uge var han og en konsulent fra Foreningsfællesskabet Ligeværd til møde med blandt andre kontorchef Lisbeth Bang Thorsen fra kontor for voksen- og efteruddannelser i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Her fortalte Daniel Noti sin historie.

"Det er vigtigt, at ministeriet får feedback fra os med særlige behov, og det var togturen til København værd, for jeg kunne se på embedsmændene, at de lyttede", siger Daniel Noti, som ud fra deres ansigtsudtryk vurderer, at de ikke før har haft besøg af 'sådan en som ham'.

"Målgruppen for STU har brug for en stemme i samfundet. Jeg er ikke god til det sociale og heller ikke til at skrive, men jeg kan formulere mig verbalt. Jeg sagde blandt andet til embedsmændene, at det er utrolig vigtigt at imødekomme de unges ønsker, så de ligesom mig kan blive en del af samfundet og få et godt liv", siger Daniel Noti.

Unge skal ud et sted, hvor de kan udvikle sig

Unge skal ud et sted, hvor de kan udvikle sig

I 2017 lavede Ligeværd en rundspørge om repræsentationen i de kommunale visitationsudvalg. Den viste, at mange steder er den kommunale STU-leder med til at bestemme, hvor unge skal tage deres STU. Det er kritisabelt, mener Daniel Noti.

Ministeriet lytter til Daniels erfaringer med valgmuligheder

På mødet i ministeriet sagde Daniel Noti, at det er vigtigt, at kommunerne ikke kører parallelregler, fordi de fortolker loven om STU forskelligt.

"Problemet ligger i kassetænkning. Hvis en kommune mener, at den kan gøre det billigere selv, betragter den tilbuddet som fint nok til de unge. Det dur ikke. Unge skal til et sted, hvor de kan udvikle sig, så den enkelte kommune skal blive bedre til at lytte til den unge, den unges forældre og sine egne fagfolk, for de ved bedst. Samtidig skal kommunerne samarbejde på tværs, så de henviser til hinandens tilbud".

Kommunerne må finde pengene til gode træningsbaner

Kommunerne må finde pengene til gode træningsbaner

I mandags fulgte Daniel Noti op på mødet i Undervisningsministeriet med et nyt møde hos Ligeværd med undervisningsordfører Jens Joel og socialordfører Camilla Fabricius, begge fra Socialdemokratiet. Også her fortalte han, hvad det har betydet for ham, at han fik mulighed for at vælge mellem flere STU-tilbud.

"Jeg vil gerne i dialog med politikerne om, at det er vigtigt, at unge med særlige behov får mulighed for at vælge, hvor de vil tage deres STU, fremfor at kommunerne tænker i den billigste løsning", siger Daniel Noti.

Han køber ikke argumentet om, at kommunerne ikke har råd til at henvise unge til andre tilbud end deres egne.

"Hvis vi får en regel om, at den unge skal have for eksempel tre tilbud at vælge imellem, vil kommunen nok vælge sit eget som det ene, men her skal den unge ikke gå, hvis han vil noget andet. Unge skal have det tilbud, som bedst ruster dem til at klare sig selv, så de kan skabe sig en hverdag. Jeg er godt klar over, at der er økonomi i det, men det dur ikke at placere borgere, hvor de ikke hører hjemme. Det er utroligt vigtigt for os med særlige behov, at vi får en god træningsbane, så kommunerne må finde pengene til det".

Det skal være tydeligt, hvad unge med særlige behov har ret til

Det skal være tydeligt, hvad unge med særlige behov har ret til

I næste måned besøger Daniel Noti sin gamle specialefterskole ved Lemvig sammen med Camilla Fabricius. Derefter er det hans plan at give politikerne arbejdsro.

Daniel Noti kalder sig selv heldig i forhold til, hvad han ser unge med særlige behov blive tilbudt i dag. I hver tredje kommune får de unge sjældent eller aldrig to eller flere tilbud om forskellige STU-forløb at vælge imellem, men kanaliseres i stedet ind på kommunens eget tilbud. Det viser evalueringen af STU'en, som blev offentliggjort for små to år siden.

"Det talte vi også om i ministeriet. Det er ikke hensigtsmæssigt, for STU-lederen har en interesse i at anbefale sit eget tilbud. Vi taler om forskelsbehandling, hvis du vil arbejde med mad, skal du et sted hen, hvor det er en del af tilbuddet. Det skal samtidig være et sted, hvor du kan møde unge, som du kan blive venner med, og der skal være et personale, som forstår dig og dine behov, så du får mulighed for at udvikle dig. For mig havde det stor betydning, at Uddannelsescenter Mariebjerg har viden om autisme«.

"Jeg har tiltro til, at embedsmændene i Undervisningsministeriet, de to politikere og ministeren går i gang med at forbedre muligheden for at vælge uddannelsessted, så det bliver tydeligt, hvad unge med særlige behov har ret til og ikke har ret til", siger Daniel Noti, som håber, at hans politiske benarbejde munder ud i en konkret forbedring af loven til foråret.

Powered by Labrador CMS