"De gamle partier i Folketinget har altid stået vagt om undervisningsfriheden ude på skolerne. De frihedsrettigheder skal ikke forsvinde på grund af et forfærdeligt drab i Frankrig", sagde undervisningsministeren ved det første samråd.

Rosenkrantz-Theil skal i endnu et samråd om Muhammed-tegninger i undervisningen

Der var ikke tid nok til at komme i mål med diskussionen om Muhammed-tegningernes rolle i undervisningen i den danske folkeskole på et samråd i sidste uge, mener Konservative. Derfor indkalder de til et nyt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uge svarede Pernille Rosenkrantz-Theil i en time på spørgsmål om sin holdning til Muhammed-tegninger i undervisningen ved et samråd på Christiansborg.

Det var indkaldt af Konservatives undervisningsordfører Mai Mercado på vegne af blå blok og regeringens eget støtteparti SF, og ifølge Mai Mercado behøver børne- og undervisningsministeren ikke smide sine noter væk.

De seks partier har nemlig tænkt sig at kalde hende i endnu et samråd, da der efter det første var en generel oplevelse af ikke at være nået rundt om emnet, lyder det fra Konsrvatives undervisningsordfører.

"Det var en kort drøftelse, og folk talte rigtig længe. Vi kom aldrig i dybden med noget, og vi sad tilbage med masser af ubesvarede spørgsmål bagefter. Derfor giver det god mening at tage endnu en drøftelse af det", siger Mai Mercado.

Forskel på EU og Muhammed-krisen

På samrådet i sidste uge skulle Pernille Rosenkrantz-Theil blandt andet svare på, hvorfor der ikke ligger et forløb om Muhammed-krisen på ministeriets egen portal for undervisningsforløb, emu.dk

Her påpegege ministeren, at der heller ikke ligger forløb om for eksempel Første Verdenskrig, ungdomsoprøret eller Danmarks indtræden i forløberen for EU, EF.

"Der er jo bare den forskel, at der ikke er nogen, der er bange for at lave et undervisningsmateriale om EU. Det ved vi jo, at der er omkring Muhammed-krisen og karikaturtegningerne. Det ønsker nogle af dem, der sædvanligvis laver undervisningsforløb, ikke at røre ved, fordi de er bange for trusler", siger Mai Mercado.

"Så selvom der ikke er tradition for at lave konkrete undervisningsforløb om konkrete ting fra ministeriets side, så er der behov for det, hvis man gerne vil have, der bliver undervist i Muhammed-krisen, og det er der partier, der ønsker - herunder mit eget".

Et svært emne

På samrådet i sidste uge gav ministeren tilsagn om, at hun vil lægge materiale på emu.dk om, hvordan man generelt underviser i "svære emner". Heller ikke det mener Mai Mercado er et svar på bekymringerne.

"Det er noget værre pjat at gå den vej. Alle og enhver ved, at det her er et svært emne, og jeg har ikke snakket med en eneste lærer, der vælger at vise tegningerne i deres undervisning, der ikke har stærke didaktiske overvejelser omkring det", siger Konservatives ordfører.

"Nogle vil muligvis have gavn af en vejledning, men det, der efterspørges fra for eksempel Religionslærerforeningen, det er konkrete undervisningsmaterialer".

Ministeren slog på det første samråd på, at det bør være op til lærernes metodefrihed, om de vil undervise i Muhammed-krisen. Er du uenig i det?

"Nej. Jeg kommer ikke til at ville tvinge nogen til at vise tegningerne i deres undervisning. Men jeg synes i det mindste, at ministeret bør gå forrest og stille undervisningsforløb til rådighed, for dem, der ønsker at undervise i Muhammed-krisen", siger Mai Mercado.

Et sådant undervisningsforløb behøver ikke at indeholde selve Muhammed-tegningerne, mener ordføreren.

"Det vigtige har faktisk aldrig for mig været tegningerne. Det vigtige er krisen, fordi den gjorde en kæmpe forskel for Danmark som land. Den blev udløst af tegningerne, men fra de blev trykt i Jyllands-Posten til der blev brændt danske flag af i Mellemøsten, der skete rigtig mange ting, de danske skolelever bør lære".

Powered by Labrador CMS