Her er ministeriets vejledning til sommerens mundtlige prøver

Færre prøvespørgsmål og udeladelse af forløb er nogle af de håndtag, som lærere kan skrue på, når de skal opgive materiale til sommerens afgangsprøver. Ministeriet forventer, at corona især har givet udfordringer for fag med en praktisk dimension.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af prøvespørgsmål kan reduceres. Lærerne får også mulighed for at fravige kravet om, at hver elev skal kunne vælge mellem mindst fire muligheder ved lodtrækningen. Desuden kan man bruge det samme prøvemateriale flere gange end normalt, hvis det bliver nødvendigt.

Sådan lyder det i en vejledning til sommerens mundtlige prøver som Børne og Undervisningsministeriet udsendte i går aftes. 

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har siden november, hvor det blev vedtaget, peget på muligheden for lokal fleksibilitet ved sommerens mundtlige prøver i 8. og 9. klasse.

Vejledning giver eksempler på, hvordan skoler får mulighed for ved mundtlige prøver at tage højde for den undervisning, som er foregået som nødundervisning uden fysisk fremmøde.

"Selvom nødundervisningen i videst muligt omfang skal erstatte den almindelige undervisning, kan der, særligt i fag med eksperimentelt arbejde og med en praktisk dimension, være udfordringer i kraft af elevernes manglende erfaring med praktisk orienteret undervisning eller aktiviteter. Der kan være lignende problematikker, som gør sig gældende i andre fag", står der i vejledningen.

DLF-opråb: Meld ud, hvordan vi afholder prøver til sommer 

Mulighed for færre prøvespørgsmål

Det er skolens leder og eksaminator, som skal vurdere, om omfanget og karakteren af nødundervisningen betyder, at man må udelade et forløb eller dele af et forløb fra prøvespørgsmål og prøvemateriale.

"Reglerne om lokal fleksibilitet giver derfor mulighed for, at der til sommerens prøver kan tages højde for disse udfordringer ved, under visse forudsætninger, at undlade at formulere mundtlige prøvespørgsmål til de dele af undervisningen, som alene er gennemført med nødundervisning uden fysisk fremmøde".

Vurderingen om udeladelse af forløb foretages i forbindelse med udarbejdelse af tekstopgivelsen/undervisningsbeskrivelsen.

"Her vil såvel eksaminator som skolens leder have et nærmere overblik over den faktisk gennemførte undervisning i faget", står der i vejledningen.

Minister: Målet er, at årets afgangsprøver bliver gennemført så normalt som muligt