”Det er mit indtryk, at både lærere og elever undervejs er blevet langt mere fortrolige med fjernundervisningen", lyder det fra Pernille Rosenkrantz-Theil.

Minister: Målet er, at årets afgangsprøver bliver gennemført så normalt som muligt

Skoler kan justere sommerens afgangsprøver, så de passer til den undervisning, eleverne har fået, men målet er at gennemføre ”en så normal prøveafvikling som muligt”, lyder det fra Pernille Rosenkrantz-Theil.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Har regeringen en plan for aflysning af eksaminer for årgang 21/22 i folkeskoler og gymnasier, da denne årgang i højere grad har været præget af onlineundervisning grundet nedlukning end de foregående to årgange?"

Det spørgsmål har folketingsmedlem for Frie Grønne Sikandar Siddique stillet til børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).

I et skriftligt svar understreger hun, at regeringen sammen med en række af Folketingets partier allerede har givet mulighed for, at skoler lokalt kan justere prøvegrundlaget for de mundtlige prøver i 8. og 9. klasse.

Justeringen kan ske på en måde, så der ikke formuleres prøvespørgsmål til de dele af faget, der alene er gennemgået som nødundervisning uden fysisk fremmøde.  

"Det er vigtigt at bemærke, at fjernundervisningen har fungeret godt mange steder, og at der kan være forløb, der er gennemgået som nødundervisning, som det giver mening at eksaminere i. Som situationen er nu, er målet en så normal prøveafvikling som muligt af hensyn til bl.a. elevernes læring og eksamenstræning", står der i svaret fra Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hun understreger dog, at regeringen følger situationen tæt.

Sidste år:Endelig afklaring: Færre afgangsprøver til sommer 

Minister: Mindre onlineundervisning i dette skoleår

Sikandar Siddique har også spurgt ministeren, om hun mener, at onlineundervisningen i dette skoleår svarer til den almindelige undervisning, som eleverne skulle have haft.

Her svarer Pernille Rosenkrantz-Theil at det der ikke har været så meget fjernundervisning i dette skoleår.

"For eleverne i grundskolen har der alene været en kort hjemsendelse hen over jul og nytår fra den 15. december 2021 til og med den 4. januar 2022".

"Dog har der pga. den stigende samfundsmitte været en række lokale hjemsendelser af eleverne ifm. lokale smitteudbrud på grundskoleområdet, ligesom en del elever både i grundskolen og på ungdoms- og voksenuddannelserne har haft perioder i selvisolation mv. Derfor har dette skoleår heller ikke været et normalt skoleår", lyder det i svaret.

DLF: Lad de enkelte skoler beslutte, om valgfagsprøverne skal aflyses

Hun svarer, at fjernundervisning giver andre vilkår end undervisning med fysisk fremmøde. Men kvaliteten af fjernundervisningen er løbende blevet bedre, understreger ministeren.

"Det er mit indtryk, at både lærere og elever undervejs er blevet langt mere fortrolige med fjernundervisningen, og at man derigennem også har fået blik for, hvad fjernundervisning henholdsvis kan og ikke kan, så der i videst muligt omfang kan kompenseres for det i den efterfølgende undervisning", lyder det fra ministeren.

Minister: Coronaundervisning har betydning for elevers faglige niveau

Sikandar Siddique (FG) har også spurgt ministeren, om hun anerkender, at det faglige niveau er påvirket af, at en del undervisning er erstattet af onlineundervisning.

"Der er ingen tvivl om, at covid-19 har medført en forandret hverdag og undervisning for landets elever - både i grundskolen og på ungdoms- og voksenuddannelserne. Det må alt andet lige forventes at have haft betydning for elevernes faglige niveau", står der i svaret fra ministeren.

Hun understreger dog, at det kan være svært at sammenligne med tidligere uddannelsesår. Hun påpeger, at resultaterne af de nationale test i skoleåret 2020/21 i grundskolen og de afsluttende prøver på de gymnasiale uddannelser viser det samme eller et lidt højere fagligt niveau end før Covid-19.

København: Historisk høje karakterer ved sommerens afgangsprøver 

"Børne- og Undervisningsministeriet følger området tæt og gør alt for at det faglige efterslæb afhjælpes mest muligt. Af den grund har ministeriet gennemført en erfaringsopsamling fra den første nedlukning i 2020 og igangsat en erfaringsopsamling fra den anden nedlukningsperiode fra december 2020 og frem", svarer ministeren.