Cansel fortæller om at høre stemmer, fordi hun lider af paranoid skizofreni. Det gør det svært at komme igennem skolegangen
Cansel fortæller om at høre stemmer, fordi hun lider af paranoid skizofreni. Det gør det svært at komme igennem skolegangen

Unge i online-teater: Søg hjælp, når du mistrives i skolen

C:ontact teatergruppen har udviklet forestilling, som i coronanedlukningen sendes live på Youtube. Det handler om at mistrives i skolen – om stress, om ikke at føle at man hører til, om psykisk sygdom. Kommer på Edison til efteråret med undervisningsmateriale.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fem unge fortæller om at droppe ud af en uddannelse - og alligevel tro på fremtiden. Om at have boet på institutioner - og nu klare sig godt som flyttemand. Om en lærer, der mest så tørklædet og ikke den unge pige bag. Hun skiftede skole og skal nu i gang med en socialrådgiveruddannelse.

Det er teatergruppen C:ontact, der har udarbejdet forestillingen "Tag dig sammen - fortællinger om skole og fravær" til udskoling og ungdomsuddannelser. Den kører to dage mere - 5. og 7. maj - som live-fortællinger klokken 10 på Youtube og fra efteråret som teaterforestilling på Edison på Frederiksberg.

"Mød alle unge med håb og ikke med mistænksomhed. Ligegyldigt om det er Lasse, Mohammed, Sofie eller Minar", som Minar opfordrer til i sin fortælling.

Alle de unge har fået hjælp til at fortælle deres livshistorie kort som teater-fortælling. Fortællingerne er sande og deres egne, og seerne har bagefter mulighed for at sms'e spørgsmål til de medvirkende og få et svar straks.

Cansel fortæller om at lide af paranoid skizofreni. Hvordan hallucinationerne tager over og hun holder op med at komme i skole. Hun søger hjælp hos sin læge og er i dag i gang med en uddannelse.

Verden går ikke i stå, fordi man dropper ud af en ungdomsuddannelse, lyder et budskab. Søg hjælp, lyder et andet. Minar fortæller, at corona er en usædvanlig tid og at det ikke er meningen at man kan alt det, man plejer lektiemæssigt i sådan en tid. Noget hun har talt med sin lillesøster i 8. klasse om. "Lav et skema hver dag over afleveringer. Prioriter dit arbejde hver dag. Du skal have en struktur og huske at holde pauser. Og tal med din lærer, hvis du får behov for at udskyde en opgave", lyder et råd fra Minar.

I dag så over 300 med på forestillingen. De stillede mange spørgsmål og hyldede de fem unge: "Tak for jeres modige deltagelse. Jeg har dyb respekt fordi I tør dele jeres kaos med os andre", lød det fra en tilskuer. Og Lukas blev spurgt om, hvad der blev vendepunktet for ham, der havde en opvækst i en dysfunktionel familie og på flere institutioner. Hans kontaktperson Ali, hans lillesøster og hans mor, lød svaret.

Powered by Labrador CMS