Forskning

Elever i undersøgelse: Lærerne er blevet meget bedre til online-undervisning
En ny undersøgelse viser, at eleverne mener, at deres lærere har klaret anden omgang af conoranedlukningen meget bedre end første. De har mere kontakt til lærerne og får mere varierede opgaver.
Efter nedlukningen af landets skoler i foråret 2020 erklærede 59,6 procent af 5. til 9. klasses eleverne i Aarhus kommune sig helt eller delvis enige i, at deres lærere lavede en plan for hver enkelt dag. I 2021 var tallet steget til 72,9 procent. 37,6 procent af de adspurgte elever erklærede i 2020 sig helt eller delvis enige i, at de havde kontakt til mindst en af deres lærere hver dag. I 2021 var tallet mere end fordoblet til 77,7 procent.
Det viser en undersøgelse lavet af forskerne Lars Qvortrup, Jacob Højgaard Christensen og Karen Wistoft fra Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) v Aarhus Universitet.
De har sammenlignet konsekvenserne af første nedlukning med konsekvenserne af anden nedlukning for de ældste skoleelever i Aarhus kommune, og tallene viser, at eleverne oplever, at lærerne både er blevet bedre til at sikre, at der gennemføres online-undervisning, og at online-undervisningen er blevet mere varieret.
Men der er også malurt i bægeret.
For eksempel føler færre elever, at de for det meste ved, hvad lærerne vil have dem til at lave. Procentdelen af elever, der er helt eller delvist enige i, at de ved det, faldt fra 80,2 procent under første nedlukning til 75,3 procent under anden nedlukning. Lige sådan føler færre elever at deres lærerne er opmærksomme på, hvordan de har det. Det tal faldt fra 56,6 procent til 53,1 procent under anden nedlukning. Det er et ganske lille fald, men det skal ses i sammenhæng med, at elevernes generelle trivsel og motivation lider betragteligt mere nu end sidste forår. For eksempel svarede 15,5 procent af de adspurgte elever i 2020, at de følte sig ensomme. I 2021 var det tal stedet til 26 procent.
Ikke samme hjælp fra far og mor
Rapporten viser også, at familierne ikke yder hjælp til undervisning og planlægning i samme omfang som under den første nedlukning. I 2020 erklærede 31,3 procent af de adspurgte elever sig helt eller delvis enige i at deres forældre lavede en plan for hver enkelt dag. I 2021 var dette tal mere end halveret. Tallet for elever, der er helt eller delvis enige i, at det er nemt at få hjælp fra deres forældre, hvis der var opgaver, de ikke forstod, er faldet fra 77,2 procent under første nedlukning til 58,9 procent. Samtidig er forældrene ikke helt så benovede over lærernes indsats, som de var under første nedlukning, udtalte Lars Qvortrup onsdag til Berlingske:
"Nu er de i stedet bekymrede på deres børns vegne. Forældrene kan mærke, at det faglige underskud breder sig hos deres børn".
Han frygter de faglige konsekvenser, nedlukningen vil få.
"Lærerne er rigtig nok blevet bedre til at variere onlineundervisningen, men det er stadig svært for eleverne at følge med".
Den endelige fagfællebedømte rapport om undersøgelsen ventes færdig efter påske.