”Jeg mener slet ikke, at vi bare skal piske eleverne til hele tiden at præstere mere og mere, men jeg synes faktisk, vi skylder de allerdygtigste, at eksamen ikke bare bliver en sludder for en sladder for dem. De skal føle sig udfordret”, siger engelsklærer Maria Roneklindt.

Lærer: Mundtlig engelsk eksamen er for let for de dygtigste

Engelsklærer Maria Roneklindt mener, det skal være sværere at score topkarakter til mundtlig eksamen. En kommunal konsulent ønsker sig også en karakter for 'den ekstraordinære indsats', men mener, at eksamen i sin nuværende form rummer mulighed for at udfordre alle elever.

Publiceret
"Det skal ikke være en perfekt præstation, for at eleverne kan få 12 til eksamen, men jeg kunne da godt tænke mig, at det var muligt at give en topkarakter for den ekstraordinære indsats", siger skolekonsulent Ann Katrine Rannestad.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er det for let at få 12 til mundtlig eksamen i engelsk? Ja, mener engelsklærer på Fløng Skole og faglig rådgiver på folkeskolen.dk/engelsk Maria Roneklindt.

Karakterskalaen til 10-års-tjek: Inflation i 12-tallerne 

"De dygtigste elever taler engelsk, som var det deres andet modersmål. Nogle af dem kan tale om samfundsforhold på et meget højt niveau, så man nærmest sidder måbende tilbage", siger hun.

"Der er derfor brug for at stille større krav til disse elever, uden at det bliver på bekostning af de svageste. Hvis man skal se på vurderingskriterierne, bør det kun være i forhold til, om det skal være sværere at få 12 - ikke 2 eller 4. Der er stadig en del elever, som er udfordret til engelskeksamen, og at andre bare er sindssygt dygtige skal ikke lægges dem til last".

Eksamen bliver en sludder for en sladder

Hver fjerde elev får i dag den højeste mulige karakter - for 10 år siden gjaldt det færre end hver tiende.

"Jeg mener slet ikke, at vi bare skal piske eleverne til hele tiden at præstere mere og mere, men jeg synes faktisk, vi skylder de allerdygtigste, at eksamen ikke bare bliver en sludder for en sladder for dem. De skal føle sig udfordret", siger Maria Roneklindt.

Blog: Prøven i mundtlig engelsk: 17 minutters 'walk in the park' 

Derfor ønsker hun sig også mulighed for at bruge mere tid på eksaminationer af de allerbedste, så lærer og censor sammen med eleven kan gå mere i dybden.

"Hvis de nu kan arbejde mere problemorienteret med et tema fra årets undervisning, vil det give mulighed for til eksamen at snakke om nuancer i deres problemløsning, og det kan man måske gøre i 30 eller 40 minutter frem for de nuværende 20", siger hun.

Mangler tid til at differentiere pensum

Det er i dag muligt at differentiere i pensum, så man som lærer kan opgive forskellige tekster efter elevernes niveau. Desuden er der ingen øvre grænse for, hvad man kan opgive af f.eks. kortfilm og sange.

"Problemet er bare, at der ikke er tid til at lave individuelt tilpassede pensumlister", siger Maria Roneklindt.

Skolekonsulent: Muligt at udfordre de dygtigste 

Eksamen behøver ikke at være anderledes skruet sammen eller vare længere, for det er i den nuværende form muligt at udfordre selv de bedste elever. Det siger skolekonsulent for sprogfagene i Aalborg Kommune, Ann Katrine Rannestad.

"Prøven skal vise, hvad den enkelte elev kan og har af potentiale. I den nuværende form er der masser af elastik til, at lærer og censor kan tilpasse niveauet, så den enkelte i en fri samtale kommer op og demonstrerer engelsk på et højt niveau".

Prøven skal være tidssvarende

Hun mener, at vi skal være glade for, at der bliver givet så mange topkarakterer til mundtlig engelsk eksamen, men anerkender også Maria Roneklints opfordring til at evaluere prøvekravene løbende.

"Først og fremmest skal vi være stolte af, at så mange elever er rigtigt dygtige til at tale engelsk, men jeg er udviklingsparat og synes, det er fint og meget naturligt for ministeriet at overveje, om prøverne er tidssvarende. Er ordlyden korrekt i vurderingskriterierne? Kan vi anerkende den ekstraordinære præstation bedre, end vi gør i dag?".

Og Ann Katrine Rannestad mener da også, at der mangler en mulighed for at belønne de elever, som virkelig imponerer.

"Det skal ikke være en perfekt præstation, for at eleverne kan få 12 til eksamen, men jeg kunne da godt tænke mig, at det var muligt at give en topkarakter for den ekstraordinære indsats".

Regeringen vil indføre ny karakter: 12+ 

 "Stilladsér undervisningen i stedet for at lave om på prøverne"

Hun mener ikke, at de mange 12-taller tilskynder, at der skal ændres på prøveformen eller vurderingskriterierne.

"Vi skal bestemt stræbe efter at gøre de dygtigste endnu dygtigere, men ikke ved at tillade at stille særlige prøvekrav og f.eks. gøre eksamenstiderne længere for nogle elever. Vi skal stilladsere undervisningen dagligt i stedet for. Det kan være ved at knytte tætte bånd til lokale virksomheder, hvor engelsk anvendes som det primære sprog. I mødet med eleverne skal det engelske fastholdes", siger Ann Katrine Rannestad.

Højere karakterer: Danske elever ER blevet bedre til engelsk 

Maria Roneklindt er enig i, at det i den bedste af alle verdener er vigtigt at udfordre de alle elever i det daglige.

"Men tiden er der simpelthen ikke. Med den nuværende forberedelsestid har jeg ikke mulighed for at udfordre mine dygtigste elever og samtidig sørge for, at de svageste lærer nok. Det betyder desværre ofte, at de dygtigste overlades til at udfordre sig selv hjemme. Det er folkeskolen i en nøddeskal", siger hun.

Powered by Labrador CMS