”At eleverne er blevet bedre til engelsk betyder ikke, at man skal ændre 7-trinsskalaen. Jeg har kun gode erfaringer med 7-trinsskalaen, man skal blot aldrig sammenligne med den gamle skala, siger Lena Smith Boysen, formand for Sproglærerforeningens faglige udvalg i engelsk.

Højere karakterer: Danske elever ER blevet bedre til engelsk

Engelskudvalgsformand i Sproglærerforeningen Lena Smith Boysen har fortsat tillid til karakterskalaen, selvom hver 4. elev nu får 12 i engelsk ved afgangsprøven. Hun hælder til, at det faktisk er fordi, eleverne er blevet dygtigere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er ikke i tvivl om, at danske elever er blevet bedre til engelsk. De unge møder mange udtryk på engelsk, der tales engelsk mange steder, flere ser film uden undertekster, og de spiller computerspil".

Det siger Lena Smith Boysen, formand for Sproglærerforeningens faglige udvalg engelsk. Hun har tidligere undervist i England og været ministeriets fagkonsulent i engelsk. At det vrimler med 12-taller ved afgangsprøver i folkeskolen og i gymnasiet ved mange, alligevel kommer det bag på hende at eleverne i landets folkeskoler er så "up front".

Inflation?: Hver fjerde får 12 i engelsk i folkeskolen

"Det overrasker mig, at hver fjerde elev får 12 ved afgangsprøven i engelsk. Enten er danske elever blevet sindssygt dygtige til engelsk eller også er der gået inflation i karakterne", siger Lena Smith Boysen på baggrund af de tal, Berlingske har bragt om den markante stigning i 12-taller i mundtlig engelsk ved folkeskolens afgangsprøver. Hun hælder dog mest til, at eleverne er blevet dygtigere, for det er sådan, hun med sin mangeårige erfaring oplever udviklingen og hverdagen på skolerne. 

Hun mener, at en årsag til at mange elever klarer sig godt også er, at den mundtlige prøve, der blev indført i 2007, nu er blevet en integreret del af den daglige undervisning.

"Eleverne har mulighed for at møde særdeles velforberedte op til de første fem minutter af prøven, hvor de redegør for et selvvalgt emne. Mange engelsklærere arbejder med lignende redegørelser i løbet af året. Den efterfølgende samtale tager udgangspunkt i et spørgsmål, der relaterer til årets arbejde", siger Lena Smith Boysen. 

 

Behold 7-trinsskalaen

Lena Smith Boysen mener at den nuværende 7-trinsskala fungerer godt, blandt sine mange kolleger møder hun ikke stor kritik af karakterskalaen ud over, at der er ét problem:

"7-trinsskalaen belønner ikke den helt ekstraordinære indsats. Men jeg synes, man skal holde op med at sammenligne med den gamle skala. Vi fik en ny skala for 10 år siden for også for at kunne sammenligne os bedre internationalt. Skal der laves noget om, skal det ikke være i skalaen, men i beskrivelserne, altså hvad den enkelte karakter betyder, siger Lena Smith Boysen.

Forkert 12-tals-fiksering

Lena Smith Boysen opfordrer altså til at holde fast i 7-trinsskalaen. Til gengæld mener hun, at der er brug for at diskutere den holdning til karakterer, der er udbredt i vores samfund.

"For mange, også forældre, er det kun 12, der dur som kararakter. Et 7-tal betragtes som en dårlig karakter af mange, men der forkert. 7 er jo blandt de tre højeste karakterer, siger Lena Smith Boysen.