Første professor MSO i karrierevejledning i Danmark er Rie Thomsen.

Næsten ingen vælger den direkte vej til deres karriere

Karrierevejledning skal ses i et livslangt perspektiv. Næsten ingen går den direkte vej til det job, de har i dag. Det var budskaber fra Rie Thomsen, da hun holdt tiltrædelsesforelæsning som første professor MSO i karrierevejledning på DPU.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Forestil jer, at I sidder i et auditorium i USA, og en professor i karrierevejledning fra talerstolen siger: 'Never follow your dreams'. Det er kontroversielt - og så endda i USA. Men det gjorde psykolog John D. Krumboltz. Og han gjorde det for at frisætte de unge fra det pres, der ligger på dem", sagde Rie Thomsen i sin tiltrædelsesforelæsning på DPU for en fyldt festsal.

Hun tiltræder den første professorstilling MSO (med særlige opgaver) i karrierevejledning i Danmark.

Vejledningseksperter: Det hjælper ikke at presse de unge til uddannelsesvalg

Rie Thomsen fortalte, at hendes forskning lægger vægt på at undersøge vejledning fra deltagernes perspektiv for at forstå, hvordan vejledning bliver betydningsfuldt for dem, som vejlederne skal gøre en forskel for.

"Og det vil jeg blive ved med. Når jeg sætter mig i den første professorstol på området her i Danmark, er det for at udøve solidarisk kritik".

 

Gik I den lige vej? Nej!

Rie Thomsen bad tilhørerne om tre gange håndsoprækning. Hendes første statement lød: "Jeg arbejder i dag med noget andet end den første uddannelse, jeg gik på".

En skov af hænder rejste sig. Der var tale om nærmest alle.

Næste statement lød: "Da jeg startede i mit første job, skulle jeg lære nye ting". Igen var der en skov af hænder.

Tredje statement lød: "Karakterer i min uddannelse havde indflydelse på at jeg fik mit job".

Her var der nogle få, der rakte hånden op. Højst ti i en sal med flere hundrede tilhørere.

"Jeres håndsoprækkelse støtter ikke tesen om, at man skal vælge rigtigt første gang", sagde Rie Thomsen.

Anmeldelse: Fra uddannelsesvejledning til karrierelæring

"Jeg er heller ikke gået den direkte vej. Jeg ønsker at sige, som jeg har sagt i et interview i Zetland: Kære unge, sænk skuldrene. Jeres uddannelse behøver ikke at afgøre jeres fremtid".

Hun fortalte, at hun havde oprettet hashtagget #twistedcareer, hvor folk delte deres vej frem til den stilling, de havde nu.

"Når det gik for dem, så går det nok også for jer", understregede hun, at det var vigtigt at formidle til de unge.

 

Meningsfuld vejledning

Vejledning skal være et sted, hvor unge føler sig trygge ved, at de kan klare næste skridt selv og godt kan håndtere det, hvis noget ændrer sig undervejs, siger Rie Thomsen, der har været optaget af begrebet karrierevejledning siden sin ph.d. om vejledning, der giver mening i menneskers liv.

Nyt fokus: Fra karrierevalg til karrierelæring

I DPU's nyhedsbrev er Rie Thomsen citeret sådan her:

"Jeg er optaget af at forstå karriereudvikling fra et menneskeligt perspektiv. I hverdagen får de unge ofte at vide, at nu kommer der til at mangle ingeniører eller håndværkere, og de voksne får at vide, at nu kommer robotterne, eller at der sker så mange forandringer, så du skal være fleksibel og omstillingsparat. Der er så mange, der gerne vil noget på andres vegne, men det er ikke altid på en måde, hvor der bliver skelet til, hvad det betyder for mennesker. Det er for eksempel ikke altid, at man skal være omstillingsparat. Nogle gange skal man bare stå fast på det, man selv vil med sit arbejdsliv. Og hvis de ønsker ikke kan blive opfyldt dér, hvor man er, kan det være, man skal søge et andet sted hen".

I sin tiltrædelsesforelæsning sagde hun, at i al vejledning er det vigtigt at sige, at aktiviteter som brobygning, åbent hus, virksomhedsbesøg med videre skal udvide elevernes perspektiver på job og arbejdsliv og på deres egen relation til det. De skal opleve arbejdsmarkedet og uddannelsen også selv om de på forhånd er helt sikre på, hvad de vil og ikke vil. De skal se det som en måde at blive klogere på hele livet og samfundet og de forskellige job, der findes. Hvis det kan lykkes i uddannelsesvejledning, så vil nogle elever opleve mindre skoletræthed, mere motivation og elevernes fordomme om forskellige uddannelser vil blive udfordret, når de oplever at være på uddannelserne eller ude i praktik.

Efter Rie Thomsens tiltrædelsesforelæsning havde hendes kolleger indsamlet hilsner og lykønskninger til hende fra tidligere samarbejdspartnere. Videohilsner fra Norge, Finland, Reykjavik, Barcelona og Storbritannien myldrede ind.

Powered by Labrador CMS