Formålsparagraffen
3   44

Ny rapport: Individualisering er en hæmsko for elevernes etiske dannelse

Et stort pilotstudie peger på, at den individualiserede undervisning, der er en konsekvens af læringsportaler og differentiering, svækker elevernes etiske udvikling. Individualiseringen giver nemlig dårligere vilkår for diskussioner om etik og moral.

Forskningsprojektet 'Etisk myndighed i daginstitutioner og grundskoler' offentliggør mellem jul og nytår rapporten 'Dannelse af etisk myndighed i den danske folkeskole', der undersøger vilkårene for undervisningen i etik i folkeskolen.

Rapporten præsenterer de foreløbige resultater af et pilotprojekt om dannelsen af etisk myndighed, som blev gennemført ved tre danske folkeskoler i efteråret 2017 og foråret 2018. Rapporten bygger dels på observationer, dels på interviews med lærere, elever, forældre og pædagoger.

Hvad er 'etisk myndighed?'

Rapporten bruger begrebet 'etisk myndighed' som en persons evne til at kunne agere moralsk kompetent og netop derfor blive holdt ansvarlig for sine handlinger. Begrebet svarer tilnærmelsesvist til det engelske udtryk "moral agency".

En af de foreløbige konklusioner, forskerne er nået frem til, er, at læringsportaler og undervisningsdifferentiering fører til en mere individualiseret undervisning, hvilket igen medfører at den etiske myndighedsdannelse får sværere vilkår.

Læringsportaler lægger ikke op til etisk debat

Artiklen fortsætter under banneret

"Når eleverne arbejder i læringsportalerne, er der ingen fælles dialog, og de laver de øvelser, portalerne nu engang lægger op til", fortæller lektor Merete Wiberg, som er en af forskerne bag undersøgelsen.

"Man kan selvfølgelig godt arbejde med etiske problemstillinger på portalerne, hvis der er opgaver på dem, der lægger op til dem, men man får ikke den der fælles dialog."

Wiberg understreger, at forskerne bag undersøgelsen ikke har noget imod brugen af læringsportaler, man skal som lærer skal være bevidst om, at de ikke kan bruges til alting. Af rapporten fremgår det, at forskernes klasserumsobservationer peger på, at brugen af læringsportaler ikke altid synes at bunde i didaktiske overvejelser.

Oftest bruges de af den simple grund, at de er lette at bruge og ikke kræver nær så meget forberedelse, som den undervisning læreren selv forbereder og strukturerer.

Læsetræning frem for klassediskussioner

Men læringsportaler er ikke den eneste forhindring. Undervisningsdifferentiering, ikke mindst den, hvor eleverne læser hver sin bog, er også en barriere for etiske debatter i klassen.

"Vi ser en tendens til, at læsetræning bliver prioriteret højere end fælles diskussion af de læste værker", siger Merete Wiberg.

"Selvfølgelig er læsetræning enormt vigtigt, men det er eleverne etiske dannelse også. Desuden giver de fælles diskussioner elever, der måske er lidt svage læsere, men er gode til at debattere og reflektere, en mulighed for at træne mundtlighed og få en succesoplevelse."

Rapporten understreger, at etisk grundviden muligvis kan erhverves individuelt og gennem selvstændigt arbejde med et teoretisk stof, men at det er vanskeligt at forestille sig, at børnenes etiske dømmekraft og handlingsudkastskompetence kan udvikles uden samtale om etiske spørgsmål.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.932 andre er allerede tilmeldt