Ordblind/læsesvag
0   5

Udvalg vil give indskolingselever adgang til Nota via risikotesten for ordblindhed

De op mod 20.000 ordblinde elever i indskolingen bør have adgang til nationalbiblioteket Nota ved hjælp af risikotesten for ordblindhed. Det mener et udvalg under samrådet ROAL, som i dag forelægger ideen for Folketingets undervisningsudvalg. Ministeren har sagt nej.

En ad hoc-gruppe under Samråd for ordblindhed og andre læsevanskeligheder, ROAL, har i længere tid arbejdet for, at de mellem 12.000 og 20.000 ordblinde elever i indskolingen får adgang til digitale tekster hos nationalbiblioteket Nota på lige fod med andre mennesker med et læsehandicap. Gruppen mener, at eleverne bør kunne få adgang til biblioteket, hvis de bliver testet positive i risikotesten for ordblindhed. Adgangen kan så løbe, indtil den nationale ordblindetest i slutningen af 3. klasse afgør, om de rent faktisk er ordblinde.

ROAL-gruppen har præsenteret ideen for undervisningsminister Merete Riisager (LA), men hun afviser, at risikotesten kan bruges til det formål. Gruppen har dog ikke fået en begrundelse og har derfor bedt om at få foretræde for Folketinges undervisningsudvalg. Det sker i dag.

Artiklen fortsætter under banneret

Fakta om risikotesten

  • Risikotesten for ordblindhed er udviklet af Center for Læseforskning ved Københavns Universitet og kan bruges af læsevejledere i slutningen af 0. klasse (eller begyndelsen af 1. klasse), i midten af 1. klasse og i slutningen af 1. klasse.
  • Testmaterialet bygger på internationalt anerkendt forskning inden for læsning og ordblindhed og er blevet afprøvet i en langtidsundersøgelse, hvor elevers læseudvikling blev fulgt over flere år.
  • I modsætning til den nationale ordblindetest er risikotesten ikke digital, men papirbaseret. Det skyldes, at eleverne skal svare mundtligt, så i praksis skal der sidde en læsevejleder sammen med eleven under testen.
  • Offentligheden har ikke adgang til at se risikotesten, da det ikke er meningen, at forældre skal kunne forberede deres børn på opgaverne. Men den består af tre deltest:
  1. Højtlæsning af ordlister med både rigtige og nye ord - altså vrøvle- eller nonsensord.
  2. Bogstavkendskab.
  3. Dynamisk afkodningstest, som måler elevens læringspotentiale, hvor traditionelle test viser, hvad eleven kan her og nu.

"Nota accepterer, at ordblindetesten gier adgang til biblioteket, men eleverne kan først tage testen i slutningen af 3. klasse. Eneste mulighed for de yngste elever er, at en læsekonsulent bekræfter, at de har behov for it-tilgængelige materialer, men det sker ikke ret tit", siger Viste Søvsø Hansen. Han er leder af Kompetencecenter for Læsning i Aarhus og danner ad hoc-gruppen sammen med Karen Bangert fra Ordblindeforeningen og læsekonsulent Annette Klint fra Kalundborg Kommune.

Adgang vil få eleverne til at føle sig inkluderet

Ordblindhed er en biologisk dysfunktion, som betyder, at op mod 20.000 elever i indskolingen lærer at læse og skrive i et langsommere tempo end klassekammeraterne. Derfor har de svært ved at indgå i klassens læsefællesskab uden hjælp.

"Hjælpen skal gå på to ben: Elevene skal lære at læse og skrive konventionelt, og de skal være en del af det faglige fællesskab i skolen, så de føler sig inkluderet. Hvis de får adgang til Nota, kan de lære at læse det samme som klassen, samtidig med at de lærer om tilgængelighed via it", siger Visti Søvsø Hansen.

Hvis ikke eleverne får den fornødne hjælp, etablerer man en ny handicapgruppe, mener han.

"Vi bør sørge for, at eleverne er en del af læringsfællesskabet. Så kan vi senere afgøre, om de er ordblinde, men risikotesten er ret sikker. En undersøgelse viser, at 80 procent af dem, der testes positive i 0. klasse, og 90 procent af dem, der bliver det i 1. klasse, er rent faktisk ordblinde. Med denne lille usikkerhed, bør vi sikre, at de får adgang til Notas materialer frem til slutningen af 3. klasse".

Ordblinde ønsker selv at blive testet så tidligt som muligt

Visti Søvsø Hansen håber, at undervisningsudvalget vil forstå den problematik, der ligger i, at en gruppe børn går i 0. til 3. klasse uden at blive inkluderet.

"Som praktikere kan vi se, at vi mister et stort inklusionspotentiale for mellem 12.000 og 20.000 ordblinde elever. Det kan have store økonomiske, sociale og emotionelle konsekvenser, for vi ved, at manglende inklusion kan sætte livsvarige spor hos elever. På det børnetopmøde, som Egmont Fonden holdt tidligere i år, pegede de ordblinde børn og unge netop på, at de vil testes så tidligt som muligt, så de kan blive inkluderet", siger Visti Søvsø Hansen.

Af hensyn til loven om ophavsret kan kun mennesker med et dokumenteret læsehandicap få adgang til Nota.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.386 andre er allerede tilmeldt