Astas skoledag: ”Timerne er svære, men mine venner gør dagen god”

Danmarks Evalueringsinstitut har samlet elevfortællinger om skolen, observeret deres dage og læst stile om deres tanker om skolen. Astas fortælling om en svær tysk fagdag er sat sammen af forskernes observationer i undersøgelsen "Elevernes oplevelse af skoledagen og undervisningen".

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Asta går i 7. klasse på Ahornskolen. Det er onsdag, og de skal have fagdag. For det meste er fagdagene gode, for lærerne finder på nogle anderledes ting, men i dag glæder hun sig ikke til at komme i skole.

De skal have en hel dag med tysk, og Asta har svært ved at forstå det, læreren siger, og hun har brug for hjælp til mange af opgaverne. Det kan godt blive lidt pinligt at spørge om hjælp hele tiden, synes hun.

Tysklektierne derhjemme giver heller ikke rigtig mening, så nogle gange laver hun dem ikke, og så får hun en seddel med hjem. Så bliver hendes forældre sure. Men de forstår heller ikke lektierne og kan ikke hjælpe så godt.

Ny undersøgelse: Lærerens dårlige dag smitter eleverne 

Når tysk er svært

Klokken 8.05. Dagen starter med, at Jens råber alle op og gennemgår dagens program. De skal arbejde med navneordenes køn, de skal sidde i grupper og arbejde med bøjninger, de skal lave en leg med tyske verber i salen, og til sidst skal de se en film og lære at konstruere længere sætninger.

Hvis de når det, skal de også interviewe hinanden på tysk. Asta tænker, at det bliver en lang og kedelig dag. Det lyder svært, og der er bare tysk på programmet i alle timer.

Klokken 8.20. Eleverne får udleveret hver deres ark, hvor de skal skrive "der", "die" eller "das" foran navneordene. Asta kigger på arket og går i gang, men går hurtigt i stå. De andre i klassen er godt i gang med opgaven. Hun spørger sin makker, Mikkel, om hjælp, men han kan ikke rigtig forklare det. Hun ser ned på arket igen og rækker hånden op, så Jens kan se, at hun har brug for hjælp, men Jens er midt i en snak med en anden elev. Asta tegner lidt på arket og venter på, at Jens kan hjælpe hende. Hun synes, det er irriterende ikke at kunne komme videre.

Da Jens endelig kommer, siger hun, at hun ikke ved, hvad hun skal. Jens forklarer igen og viser et par eksempler i teksten. Hun nikker, men forstår det ikke helt, og Jens skal skynde sig videre til en anden. Asta prøver, men synes, det er svært at koncentrere sig. Nu starter det lille frikvarter, og hun nåede ikke at blive færdig, men skynder sig ud for at spille høvdingebold med pigerne og nogle fra parallelklassen.

Variation motiverer

Klokken 10.45. Hele klassen går ned i salen, hvor de skal lave en bevægelsesleg med tyske ord. De bliver delt op i mindre grupper og skal skiftevis løbe fra den ene ende af salen til den anden og lægge sedler med ord i forskellige kasser, alt efter om det er navneord, udsagnsord eller tillægsord.

Asta kommer i gruppe med nogle af sine bedste venner, og det hjælper lidt på dagen, at de kan grine sammen og have det sjovt. Asta løber ned med de tyske ord, men hun kan ikke altid nå at se, hvilken kasse ordet skal i. Det giver ikke rigtig mening, men de andre råber til hende, hvilken kasse det skal være, og hun skynder sig tilbage. Det er sjovt, Astas hold vinder, og alle jubler. 

'Tavlesnak' kan blive kedeligt

Klokken 13.25. Efter et kort frikvarter sætter Asta sig på sin plads igen. I frikvarteret har hun snakket med pigerne fra klassen. De glæder sig til i eftermiddag, hvor de skal til springgymnastik sammen. Nu fortæller Jens, at de først skal se en lille film på tysk, og derefter vil han fortælle om sætningsopbygninger.

Filmen er ret kedelig, og Asta ligger ind over bordet. Hun forstår ikke, hvad de siger, eller hvad filmen handler om. Jens begynder at forklare noget om sætninger. Han har det med at give nogle meget lange forklaringer, synes Asta. Hun kigger ud i luften og er ved at være ret træt. Jens slutter sit oplæg og siger, at der alligevel ikke er tid til interviewøvelsen.

I stedet skal de skrive en kort tekst på tysk om filmen. Asta ved ikke, hvad hun skal skrive, og hun er rigtig træt nu. De skal lave teksten færdig derhjemme til på mandag, hvis de ikke bliver færdige i dag. Asta opgiver at lave mere og kigger på sin telefon resten af timen. Hun glæder sig til at være sammen med vennerne, når de får fri.

Læs mere

Rapport: Elevernes oplevelse af skoledagen ogundervisningen (pdf)

Hæfte: God undervisning set med elevernes øjne(pdf)