Ordsky af ord fra de nye bloggeres indlæg.

Mød augusts nye bloggere på folkeskolen.dk

Læreruddannelsen, teknologiforståelse og en helt masse fagfaglighed. Mød skribenterne på de fem nye blogs, der er blevet en del af folkeskolen.dk's bloggerunivers i august, og vær selv med i debatten.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

Bodil Christensen, lektor på læreruddannelsen i Aaborg, UCN

Blog: Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Litteratur er mit fag. Jeg vil gerne dele min glæde ved god litteratur (vel at mærke litteratur til alle aldre) med andre. Børne- og ungdomslitteratur fylder også meget i undervisningen i læreruddannelsens danskfag. Det vil jeg gerne skrive om. Og naturligvis er jeg optaget af læreruddannelsens mange problemer, glæder og gode oplevelser".

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"Jeg skriver gerne på folkeskolen.dk for at nuancere billedet af læreruddannelsen. Men jeg skriver også, fordi jeg synes, det er en fantastisk overspringshandling i et travlt arbejdsliv".

Jan Christian Hansen, lærer

Blog: Jans frikvarter

Jan Christian Hansen beskriver sig selv som "lærer og meningsdanner. Arbejder i indskolingen, hvor matematik og idræt fylder rigtig meget. Idræt er hjertefaget. Men matematikundervisningen ligger også under huden og kribler. Jeg elsker at prøve at forstå elevernes udfordringer med matematikken og samtidig gøre faget så forståelig og konkret som muligt for det enkelte barn. For mig er idræt bare en magisk verden. Som jeg er nødt til at dele med børnene. Jeg er indskolingslærer pga. børnenes umiddelbarhed og ligefremhed. Ingen er mere begejstrede og fantastiske til at udfylde livsglæde end indskolingsbørn.

Mit yndlingsmotto er: 'Længe leve barndommen'". Og netop i undervisningen præsenterer børnene barndommen for mig, når jeg mindst venter det. Og via denne blog håber jeg at kunne dele nogle af disse oplevelser. Jans frikvarter handler hovedsageligt om børn. Men i og med, at bloggen hedder Jans frikvarter, så kan der komme et enkelt pip om andre ting, hvis nej-hatten falder for tungt ned over øjnene. For på vores skole bruger vi også frikvarterne på at læsse af på kollegaerne, hvis der er behov for det".

Elisa Nadire Caeli, ph.d.-stipendiat ved DPU, Aarhus Universitet/læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole

Blog: Elisa Nadire Caeli

Hvad kommer din blog til at handle om?

"Primært mine forskningsområder, som er datalogisk tænkning og teknologiforståelse, men også bredere aspekter af børns uddannelse og dannelse. Blandt andet har jeg indsigt i singaporeansk læringskultur og uddannelsessystem efter i en periode at have boet og undervist i Singapore".

Hvorfor vil du gerne blogge på folkeskolen.dk?

"For at forbinde forskning med praksis og for at videndele og diskutere skoleudvikling med alle folkeskolens aktører - særligt dem, der befinder sig i den hver dag".

Alexander Benesch, lærer, Heldagsskolen Lindersvold

Blog: Skolen og den åbne fremtid

Alexander Benesch er født i Tyskland men har boet i Danmark i 20 år.

"Jeg blev læreruddannet i 2005. Siden har jeg været lærer på Heldagsskolen Lindersvold, som er en specialskole og dagbehandlingstilbud. Jeg går meget ind for, at undervisningsprogrammer gerne må have de store perspektiver med, og at vi skal turde også at tage fat i de store spørgsmål sammen med vores elever. Det handler om fremtiden, ikke mindst deres fremtid. Dermed er det implicit, at vores pædagogiske og didaktiske arbejde også skal have en politisk dimension".

Sabine Kirchmeier, direktør, Dansk Sprognævn

Blog: Dansk Sprognævn

Dansk Sprognævn er en statslig forskningsinstitution under Kulturministeriet. Sprognævnet beskæftiger sig med det danske sprogs udvikling og brug gennem forskning, normering og rådgivning.

Sabine Kirchmeier har ansvaret for den daglige ledelse af Sprognævnets forskningsinstitut og repræsenterer nævnet i forhold til samarbejdspartnere i indland og udland. Hendes vigtigste forskningsområder er sprogpolitik, sprogteknologi, virksomheders og institutioners sproglige strategier og valensteori.

Hun har været ansat i Dansk Sprognævn siden maj 2006.