BLOG Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Abonner på nyt om Litteratur, lærdom og læreruddannelse i dit personlige nyhedsbrev.


0   5

Spørge-Jørgen kan få svar i "FAQ om læringsmål"

Kamma Laurents skrev om Spørge-Jørgen i 1944, og Jørgen spørger og spørger, men får ikke mange svar. Han får smæk og bliver lagt i seng. Det var i 1944, dengang var der ikke en FAQ-serie, hvor Jørgen kunne få svar på sine spørgsmål. Han måtte rette dem mod de trætte og hårdtslående forældre. Der er meget, man gerne vil vide om læringsmål, hvis man er underviser, studerende eller leder i folkeskolen, på de pædagogiske uddannelser eller på universitetet. Vil man det, så skal man blot stille sine spørgsmål, så giver forfatteren af ”FAQ om læringsmål” sine svar.

0   19

Læreruddannelsens teori i mødet med Tommy, Asger og Signe Marie, 9. a

Læreruddannelsen har mange praktikforløb, og her på første årgangs praktik har det været en øjenåbner for mange studerende, at 9. Klasses elever faktisk er ”til at tale helt almindeligt med”. De vil gerne gøre det godt, men falder naturligvis ofte ned i kedsomhedens kælderdyb, hvor de stener og småsover fremfor at være seriøse og skoleparate. De vil dog inderst inde gerne være ”med” i undervisningen, siger de.

0   10

Historien om Lily og Rose fra 9. a - og lixtallet er 5

Der er virkelig brug for gode bøger, der kan læses af læsesvage unge. Det er fantastisk, at der med et lixtal på 5 kan skrives en rystende beretning om incest, om ønsket om et venskab, om at være anderledes og om en dysfunktionel familie. Det lykkes her. Rose og Lily taler med hinanden, de er begge to sære og udenfor, og der lægges et godt spor til et livsvarig og livsvigtigt venskab.

0   10

Havet er stort og tomt. Her kan ingen finde mig.

Zenobia” er en sammenhæng af billeder og tekst. Den er rystende. Tilbageblikkene til Aminas hverdag med dolmer, gemmeleg og gode minder er tegnet i brun, sort og okker, mens nutiden er havblåt, mørk violet og sort. Aminas shorts er pige-pink, hun er et lille barn, der er forladt og ene i det store hav. Amina klarer ikke rejsen over havet i en båd opkaldt efter Zenobia. Kvinder kan ikke klare alt. Altid. De må have hjælp. Det kan passende være læsere af ”Zenobia”, der får øje for det.

0   14

Læsning af Astrid Lindgrens bøger blev et dannelsesprojekt for efterkrigstidens Berlinerbørn

I efteråret 1953 er Pippi blevet oversat til tysk, og nu er Astrid Lindgren inviteret til Berlin for at læse højt af Pippi. Invitationen kommer fra Louise Hartung, der i bestræbelserne på at ”af-nazificere” de tyske børn, har oprettet en række (meget søgte) læsekredse for børn. Her læser de Pippi, og de kommer til at læse virkelig mange bøger af Astrid Lindgren.

0   17

Et øje i et spejl bygget i Lego

Et bord fyldt med legoklodser i forskellige farver og former kan være afsæt for et svar på opgaven: ”Her er en dynge legoklodser. Vis med Lego, hvad teksten handler om”.

0   8

Unge Astrid var ung i meget få år

Sorgen og melankolien har ligget bag Astrid Lindgrens eget liv og bag hendes mange, mange livsglade hovedpersoner fra fiktionens verden. Der er masser af ensomme Lindgren-fiktions-børn, der må klare sig i verden så godt, som de nu kan

0   7

Multimodalitet, museumsbesøg og muligheden for at få en mulkt

Der arbejdes med layout, avisens forskellige genrer, arbejdsgrupperne kan diskutere layout og indhold, der skal indsamles viden, der skal skrives, der skal ikke mindst skrives til en målgruppe, der gerne skal have lyst til at læse med og der skal laves reklamer, bagside og leder.

0   8

Man kan spejle sig i kunsten - på Kunsten

Når de kommende dansklærere (gymnasieelever, børnehavebørn, folkeskoleelever, der var mange besøgende) selv digter videre på værkerne, der hænger på Kunstens vægge, så bliver det til historier om deres egen hverdag. Sådan er det med klassikere. Uanset om det er bøger eller malerier, så siger de både noget om vores tid og om den tid, de blev skabt i. Som man kan spejle sig (helt konkret) i Pistolettos elleve spejle, så kan man spejle sig i de øvrige værker, der hænger på væggene på Kunsten.

1   19

Ikke alle kan vælge ret første gang. Ikke alle skal være lærere

Frafald på Læreruddannelsen? Man kunne jo vælge at vinkle frafaldsdiskussionen således, at man satte fokus på, hvorledes det lykkes for 73 % at gennemføre uddannelsen. Det er jo ret godt.

2   61

Fire anbefalinger til en ny læreruddannelse

Som underviser på læreruddannelsen i mange år vil jeg (helt uden at benytte mig af konsulentydelser) gerne give mit bud på, hvordan læreruddannelsen kvalificeres i såvel indhold som form.

0   21

”Lysebu” er en norsk ”fjeldhytte” ejet af Fondet for Dansk - Norsk Samarbejde

Danmark har en forhistorie som et land, der yder humanitær hjælp, når der er nogen, der har behov for det. En forhistorie, der er værd at følge. Også i dag. Det var en hjælp, der blev finansieret af skolebørn, af husmødre og af helt almindelige danske medmennesker. Der blev samlet ind i alle skoleklasser.

0   8

Klog på krig, kvinder, krop og en lynkineser fra Ærø

Lene Tanggaard, professor på Aalborg Universitet, har skrevet om ”Læringsglemsel”, hvor der sættes fokus på, at til tider fungerer læring bedst, hvis man glemmer, at man er i gang med at lære. Når man læser disse bøger, bliver man "klog på en smuk måde", - også selv om man glemmer, at man læser for at lære.

0   11

En blyant kan redde liv

Uddannelse er vores grundlæggende ret.” ”Lad os tage vores bøger og blyanter. Et barn, en lærer, en blyant og en bog kan forandre verden.” Sådan skrev Malala i sin notesbog, da hun sammen med sin familie var vendt tilbage til Mingora i Swatdalen i Pakistan.

0   11

At tage livet i strakt arm

Man skal ikke tro, at det kun er i 2018, det er vanskeligt at finde tid til det, man finder vigtigt. Forfatteren Ester Nagel (Halfdan Rasmussens kone gennem 30 år) havde det ikke nemt. Mænd skrev, - kvinder kunne forsøge at finde tid til at skrive, når opvasken var taget, børnene klædt i rent tøj og asierne syltet. Man må have respekt for forfattergenerationen, der voksede op bag mørklægningsgardinerne under anden verdenskrig.

0   29

Hvorfor er finske skolebørn så gode til at gå i skole? del 4

Vejen mod bedre uddannelse i Danmark bør nok være mere finsk end amerikansk. Der er grund til at glæde sig over, at Pasi Sahlberg skriver så tungt og vægtigt med en sådan lethed i sproget og fremstillingen, at man bare gerne læser med. Det er en bog i ledelsesserien ”Ledelse lige til”. På sin vis er alle lærere ledere af klasserum og læring, de vil også have glæde af at læse med.

0   9

Halfdan, Ester, Morten, Sonja og Tove: Unge Kunstneres Klub

Unge Kunsteneres Klub havde nogle af de forfattere, vi fortsat læser i skolens danskundervisning som medlemmer: Halfdan, Morten og Tove. Unge Kunstneres Klub havde en kort levetid, men kunstnerne fra klubben blev markante stemmer i efterkrigstiden. Altid med humor, men også med en alvor, der havde afsæt i 1930’ernes sociale elendighed og besættelsens mørke. Man kan lære en hel del af deres ukuelighed og humoristiske tilgang til vanskelige tider, vasketøj, håbløse arbejdsopgaver og varigt underskud på bankkontoen.

0   6

Brain-Wakes

Brain-Breaks er et hit i folkeskolen, når kroppen skal rystes, og hjernen ligeledes skal have et frirum. Det skal der være plads til. Brain Wakes har en anden funktion end Brain-Breaks. Med Brain Wakes indstilles hjernens virksomhed på, at der nu skal tænkes, arbejdes og skabes koncentration om et bestemt fag eller en bestemt tankegang. Hjernen skal vækkes.

0   5

Højt fra træets grønne top - stråler en stork

Det er en sang der taler sandt, men nok koster julen en del, men den varer også længe. Det gør juleferien forhåbentlig også. Hermed ønskes alle en god jul med juletræ (spiseligt eller ikke) og gaver (nyttige eller helt aldeles unyttige) og med sang og trængsel og alarm i passende mængder.

0   10

Rum til fordybelse, formidling og feedback – og fantasi

De fysiske rammer spiller ind, når man skal lære noget. Det betyder noget, at man har indesko, at man har plads, at der er fleksibilitet og at der er rum til de tre ting: Formidling, fordybelse og feedback. Grindsted Skole har valgt noget andet end de gængse to-personers borde med stabelstole.

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.215 andre er allerede tilmeldt