Teknologiforståelse
0   0

Timer med digte og Legomodeller

Dansklærer Karen Siri Jakobsen og hendes 5. klasse har skrevet digte om døde ting, der får liv, og nu skal de bygge små Legomodeller og programmere dem til at bevæge sig.

I Legoværkstedet på Skolen på Herredsåsen i Kalundborg står naturfagslærer Kirsten Noe klar til at hjælpe med programmeringen, hvis der er problemer. Men i første omgang går eleverne i 5. klasse bare i gang, bygger, finder en lille sjov ting at supplere den valgte model med og programmerer deres små robotter til at hoppe, kaste, eller hvad de nu ellers kan.

»Fuglene var blinde

De drejede rundt på pinde

De griner og ler

Artiklen fortsætter under banneret

På grund af deres fjer

Fuglene har en masse farver

Og de spiser larver«.

Det er Sofie, der har skrevet digtet. Klassen har arbejdet med digte i et stykke tid. De har talt om parrim, skrevet digte selv og arbejdet med besjæling. Som for eksempel en tepotte, der kan tale.

»Vi har tidligere bygget en fugl og en krokodille. Det er spændende, fordi vi får lov til at lave noget andet. Vi skal ikke bare sidde på vores plads og læse«, siger Nana, der godt kan lide at tegne og bygge med Lego i sin fritid. Hun bygger huse og små byer derhjemme.

»Vi har også prøvet at programmere i matematik for at lære noget geometri. Det havde noget med areal, omkreds og kvadratcentimeter at gøre«, forklarer Sofie.

Dansklærer Karen Siri Jakobsen, som er med til programmeringen, fortæller, at hun har brugt Legoværkstedet til holddansk, hvor eleverne i tre 5.-klasser har været delt i fire hold, har bygget, programmeret og skrevet digte. Efter få timer i værkstedet kan alle elever bygge modellerne.

Selma og Natalia har bygget en målskytte. Tidligere har de prøvet at arbejde med statistik med en målskytte. De programmerede skytten til at sparke, og udfordringen var, hvilken vej den drejede, og om de kunne få målskytten til at sparke ligeud. De har også sat forskellige lyde på deres målskytte. Ibrahim, Sebastian og Noah har skrevet et digt om målmanden.

»Målmanden er god

Han redder mange bolde

Han har gule shorts

Og rød T-shirt

Og grønt hår

Han er blevet født med en bold

Han vil dø med en bold«.

Drengene fortæller, at man kan programmere i alle fag. Man skal følge et skema og sætte koder i en bestemt rækkefølge. Der er små videoer om byggeprocessen, som eleverne kan vælge at se, inden de bygger. Nogle har givet deres model hat på eller en kæmpe bøjle på tænderne.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.870 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.468 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.232 andre er allerede tilmeldt