Kristendomskundskab
0   4

Rapport: Lærerstuderende fravælger at skrive bachelor i kristendomskundskab

Kristendomskundskab er det fag, færrest vælger at skrive bachelorprojekt i. Spørgsmålet er, om det svækker faget i skolerne, hvor fagets faglighed i forvejen er presset af at være faget med den laveste kompetencedækning.

Kun 10 procent af de lærerstuderende, som har kristendomskundskab som undervisningsfag, vælger at lave deres bachelorprojekt i faget. Dermed er kristendomskundskab det fag, som færrest lærerstuderende vælger at kaste sig over i forbindelse med bachelorprojektet i forhold til hvor mange, der får undervisningskompetence i faget som en del af deres læreruddannelse. Til sammenligning er tallene for de andre kulturfag henholdsvis 28 procent for historie og 19 procent for samfundsfag, viser den første evaluering af 2013-læreruddannelsen.

Men det er ikke nødvendigvis et problem siger formand for læreruddannelsens religionslærerforening Michael Riis til folkeskolen.dk/religion:

"Man jo kan gætte på, at en underviser, der har skrevet bachelor i faget, muligvis har et højere engagement og et bedre jugement end en 'almindelig' undervisningsfaguddannet - og i hvert fald bedre end en ikke-undervisningsfaguddannet. Men man kan måske frygte, at fraværet af folk, der lokalt kunne være faglige spydspidser, kunne blive et problem for fagligheden".

Michael Riis har ikke nogen forklaring på hvorfor faget er så upopulært som grundlag for et bachelor-projekt:

Artiklen fortsætter under banneret

"Det kan kun blive gætterier, indtil nogen laver en undersøgelse af begrundelserne for de studerendes valg. Måske oplever de studerende det teoretiske niveau rundt om faget kristendomskundskab som komplekst i en grad, der ligger uden for deres rækkevidde inden for de undervisningsresurser, der nu er til rådighed til faget? Det kan også være, at de studerende tænker strategisk i forhold til kommende ansættelse og vurderer, at bachelor-baggrund i et af deres andre undervisningsfag vil lukke flere døre op i forhold til ansættelse i folkeskolen. Endelig er der det forhold at mange studerende har historie som undervisningsfag sammen med religion.  Som det fremgår af oversigten i evalueringen ligger man i historiefaget en del over gennemsnittet for andel bachelor-skrivere i faget. Måske har man i historiefaget en kultur for bachelor-fremmende aktiviteter, som vi i religionsfaget kunne lære af, men som indtil videre udkonkurrerer os?", funderer han.


Minister: Fag-bachelorer styrker fagfagligheden

Efter evalueringen af læreruddannelsen i marts, vil uddannelses- og forskningsminister Søren Pind forsøge at ændre reglerne, så de lærerstuderendes bachelorprojekter skal skrives i et af deres undervisningsfag.

"Det er godt, at bachelorprojekterne er konkrete og praksisnære, men fokus på undervisningsfag bør fastholdes. For det vil styrke fagligheden, hvis de studerende skal skrive bachelorprojekt i et undervisningsfag. Derfor vil jeg drøfte med forligskredsen, om der er nogle skruer, vi kan justere på i den forbindelse", sagde Søren Pind i en pressemeddelelse.

Ministerens udmelding mødte kritik fra blandt andet Lærerstuderendes landskreds, hvor formand Jenny Maria Jørgensen mener, at undervisningsfaget bør give nok fagfaglighed i sig selv.


Studerende: Bachelor giver ikke mere fagfaglighed

Lærerstuderende Charlotte Nonbo, som er ved at lave sin bacheloropgave i netop kristendomskundskab, er enig med Lærestuderendes Landskreds:

"Jeg skriver om bibelske fortællinger og deres potentiale i forhold til almen dannelse og identitetsskabelse. Så jeg bliver selvfølgelig klogere på det emne, men jeg er ikke sikker på at jeg opnåren bedre generel fagfaglighed" siger hun til folkeskolen.dk/religion . "Jeg føler ikke umiddelbart at jeg er bedre klædt på til at undervise i kristendomskundskab end i dansk og idræt, som er mine andre undervisningsfag."

Charlotte Nonbo har i øvrigt sit eget bud på, hvorfor så mange lærerstuderende fravælger at skrive bachelorprojekt i kristendomskundskab:

"Jeg synes det har været svært at finde relevante rapporter og andet forskning om faget. Især international forskning. Det kan måske være med at afholde nogen fra at skrive i faget" siger hun.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.005 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.410 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
366 andre er allerede tilmeldt